Jag har läst många inlägg om detta men blir inte klok på hur man slipper bongo trummljudet, vill ju ha ett stumt ljud om man stöter emot väggen.

Väggen är av tegel och jag har reglat upp plåtreglar en centimeter från tegelväggen
för att sedan sätta gips.
Om jag förstått rätt ska detta hjälpa mot grannens oljud, men om jag inte fyller den med nått (stenull/glasull) låter den ju som en trumma när jag rör väggen.
Om jag petar i isolering måste den väl ligga dikt mot gips skivan annars låter det ju i alla fall?
Får jag bort trumm ljudet med dubbla 13mm gips skivor ?

Saludos
Kjell
 
AXS
Vad är problemet? I med en skiva isolering så är det ju löst.

Kommer dock inte ta bort allt ljud, krävs mycket för det...
 
Trippelgips plus stenull i väggen är en bra ljudisolering. Fast sen kan ljudet gå via tak och golv också tyvärr.
 
Skulle föreslå en luftspalt först,sen gips,isolering och gips igen...
 
Till att börja med:

Du ska inte fylla hela utrymmet i mellan väggen.
Stoppa i t.ex. 45mm isolering i 70 vägg. 70mm i 95 vägg.
 
Tackar.
 
Om man vill ha riktigt bra effekt ska man hänga inre och yttre gipset i var sin uppsättning reglar som inte rör varandra.

Ljud med lägre frekvenser förs över via reglarna, isoleringen hjälper bara mot mer högfrekventa ljud.

2*13mm gips
Isolering + reglar (Valfri dimention)
Luftspalt (ett par mm räcker bra)
Isolering + reglar (typ 45mm)
2*13mm gips.

Denna lösning ger ca 5db mer ljudisolering än om man kör på samma reglar med motsvarande tjocklek.
 
Min erfarenhet säger. Flytta.
 
Öron proppar är bättre!

Vill man fördjupa sig i ämnet bör minhembio.com besökas. Där tar man upp t.ex. byggnation av eget hembio. Olika dämpnings alternativ m.m.

P.s. 3dB = dubblering av ljudstyrkan.
 
kamilenski skrev:
Öron proppar är bättre!

Vill man fördjupa sig i ämnet bör minhembio.com besökas. Där tar man upp t.ex. byggnation av eget hembio. Olika dämpnings alternativ m.m.

P.s. 3dB = dubblering av ljudstyrkan.
3dB är inte upplevd dubblering av ljudstyrka utan snarar uppåt 10 dB. Dock behövs en dubblering av effekten för att åstadkomma 3dB. 3dB är ungefär vad gemeneman uppfattar som en nivåhöjning dock. Tränade öron kan känna av neråt 0.5dB.
 
vette461 skrev:
Jag har läst många inlägg om detta men blir inte klok på hur man slipper bongo trummljudet
Fyll bongotrumman med stenull, alternativt fyll bongotrummaren med stenull.
Sorry kunde inte låta bli, lite humor får det väl va också!

Nej men som Bricco säger, ljuden kommer man aldrig ifrån i flerfamiljshus och min erfarenhet är att man bara retar sig mer på dem med tiden oavsett hur man isolerar. Flytt till lugnare kvarter är nog lösningen..
 
Öronproppar ger 100% skydd.
 
Öronproppar är bra men de går inte använda varje natt, de torkar ut örongångarna och efter ett par veckor är det så torrt att det gör ont att stoppa in proppar och ha dem inne.
Bodde flera år i en lägenhet mot en extremt bullrig gata med flera hundra bussar precis utanför, stökigt krogliv och uttryckningsled. Öronproppar gick ungefär varannan dag men däremellan var öronen tvungna att vila.
 
@kamilenski; Håller på att ljudisolera mitt badrum. Läste att du skriver att man inte ska fylla hela utrymmet (jag har 70-reglar). Får jag bäst ljudisolering om jag trycker in 45-isolering istället för 70?

Tackar på förhand för alla kloka råd som kommer min väg,

Jörgen
 
erikssonjorgen skrev:
@kamilenski; Håller på att ljudisolera mitt badrum. Läste att du skriver att man inte ska fylla hela utrymmet (jag har 70-reglar). Får jag bäst ljudisolering om jag trycker in 45-isolering istället för 70?

Tackar på förhand för alla kloka råd som kommer min väg,

Jörgen
Enligt dom kloka på minhembio? JA!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.