Jag har köpte en lägenhet på 88 kvm och jag har tänkt lägga samma golv i hela lägenheten. Givetvis inte i toalett/badrum.

Jag hittade ett snyggt mörkt golv på ikea som heter Tundra. Priset är ju självklart en stor fördel, endast 69:- kvm.

Jag vill vet om det är någon som har erfarenheter från detta golv? Hur blir det i skarvarna efter ett tag? Känsligt mot vatten? Slitstarkt? Skulle ni rekommendera mig att lägga detta golv?
 
hej, la detta golv från ikea för två år sen i hallen. det blev inte bra alls, man måste vara extremt försiktig när man lägger det, annars gick de känsliga bitana (det som blir svarvar sen) sönder. även skarvarna blev ojämna på vissa ställen trots att underlaget var helt rakt. IKEA kom och tittade på golvet och vi fick reklamera det. Skarvarna är självklart vattenkänsliga, så man får vara försiktig där man hålls med vatten, (hallen- blöta skor, samt köket) menb det går självklart. Efteråt la vi ett liknande golv från k rauta som kostade 119kr kvadraten och det gick kanonbra! Jag har vänner som också tyckt att ikeas golv (de billiga iaf) inte var nån höjdare, men även andra som tyckt att det gått jättebra! Personlighen tycker jag du väl kan lägga nån hundring till på dina golv, de ska tåla mycket oich gör extremt mycket för lägenheten! Inget o snåla på! :)

lycka till!
 
Hej..
Har lagt ganska många olika golvtyper men ikea "billiga" vita slog iaf alla bottenrekord. Superskört och minska snedbelastning om man använder kloss resulterar i en urslagen flisa. Inte så roligt om man upptäcker det när du har kommit två rader till. Vill man lägga laminat rekommenderar jag pergos golv. Lättlagda och superprecision med enorm slittålighet.
Fantastiskt vad det skiljer i kvalitet och "läggvänlighet" oavsett om man väljer riktiga trägolv eller laminat!

Good luck.../Hobbygolvläggaren ;-)
 
Jag har haft ett helvete alla tre gånger jag lagt de golven. Eller försökt lägga kanske jag ska säga. Tycker det ser skit ut, både när det är nytt och efter ett tag.
 
Lämnade idag tillbaka 7 st paket av Tundra clickgolv. Hur vi än ansträngde oss vid golvläggning blev det glipor här och där. 5 timmar till spillo.
 
Vi la deras golv i förra lägenheten på 68 kvadrat. Smärtfritt och lika fint 3 år senare.

Förra året köpte vi hus och la in deras golv i 3 sovrum, fortfarande kanon. Däremot köpte vi ett fint jävla dyrt golv i en golvaffär... Mmm det golvet ser förjävligt ut och har flyttat på sig massor!!!!!!
 
Måste vara ojämn kvalitet isf.

Vi har lagt Tundra i kök, sovrum och kontor och det var inget problem någon gång. Vi använde aldrig kloss att slå med utan lade ihop hela längder löst och vek ihop dom med redan lagda golv och det har funkar bra i 3 år iaf.
 
Beppo skrev:
Måste vara ojämn kvalitet isf.

Vi har lagt Tundra i kök, sovrum och kontor och det var inget problem någon gång. Vi använde aldrig kloss att slå med utan lade ihop hela längder löst och vek ihop dom med redan lagda golv och det har funkar bra i 3 år iaf.
Det är det som är grejen. Kvalitén varierar kraftigt. En del är skit, en del är bra. Men det är väl en konsekvens av att det är billigt. Bland det första som ryker när prisen pressas är kvalitétskontroller(na).
 
Sen är det väl också viktigt att golvet får ligga i rumstemperatur några dagar innan man börjar lägga...Detta kanske är speciellt viktigt för billigare golv..Frågan är hur många som orkar vänta...När man har köpt golvet så kanske man lastar in i en kall bil, sen lastar man ut hemma och börjar lägga direkt...nog inget som som påverkar resultatet positivt.
 
Kan bara lägga till att Ikeas Läkt trägolv är hur enkelt som helst att lägga. La hela golvet utan att använda kloss och hammare..bara lägga varje rad på längden först och sen klicka ihop med förra längd...resultatet blev perfekt..Tundra däremot hade jag problem med..fick använda kloss och det var svårt att få fogerna snygga då...ibland slog man för hårt ibland för löst så det blev några glapp på vissa ställen...
 
Jag har lagt Tundra utan problem alls.
Satte med ihop hela längder och vek ner, sen knackade jag ihop det kortsida mot kortsida och även långsida mot långsida.Nu vet jag inte om man brukar göra så men det blev i alla fall bra när jag gjorde det.
Man såg skillnad i skarvarna om man inte knackade ihop det och även ett liten fel i början bygger på rätt bra mot slutet.

Jag har även lagt Tundra med problem.
Då var problemet att jag lagt ett golv något år innan och hade några paket över och köpte mer av samma.
Där skillde storleken mellan paketen och det såg jag inte med en gång så det blev "lite sådär" mitt på golvet.
Men en dubbelsäng dolde skavankerna rätt bra d^_^b
 
Mina erfarenheter av golvläggning kan sammanfattas med: "Man får vad man betalar för".

Har lagt åtskilliga budgetgolv från Rusta, Byggmax, Jula, IKEA osv till vänner coh bekanta och det har alltid varit strul. HAr även Lagt åtskilliga Forbo, Kärhs och liknande och skillnaden är enorm.

Har dock ett parkettgolv från Byggmax (Barlinek) själv som jag är riktigt nöjd med. Tror det kostade 239/kvm men då är det 6 mm slityta på det.
 
Håller med de flesta ovan - om du ska lägga Tundra krävs att du är väldigt försiktig eftersom det lätt flisar sig.
 
Har lagt Tundra i ett rum, och precis som folk säger här innan mig så går det bra om man är väldigt försiktning samt räknar med att en del plankor kommer du få slänga.

Är du ute efter ett billigt golv är det värt det!
 
Har lagt både Ikeas och andra tillverkares billigare golv i en gammal lägenhet och jag har inte haft några större bekymmer mer än att jag råkade såga fel på sista brädan i köket (var inte sugen på att köpa en hel ny låda så det blev lite lim och fix med kanonresultat).

Gällande klickgolv, och billiga sådana, så är det som med allt annat: använd sunt förnuft. Om det inte passa perfekt, ja använd inte mer våld då utan titta efter först vad det är som tar emot, osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.