hur stor bör krukan vara om man ska ha vinbär på stam i den?
och vilken placering gillar den bäst... gassande sol hela dagen, varm eftermiddags sol eller lite svalare på morgonsolen kanske och sen skugga?

lite tips vore najs...
 
Redigerat:
Generellt brukar man säga att en växt rotsystem är i ungefärlig proportion till kronan. Sedan är det alltid bra att välja en rejäl kruka för att du inte ska behöva vattna ihjäl dig (liten kruka = vattna ofta). Växter brukar även generellt vilja ha utrymme kring "fötterna" med vissa undantag. Välj alltså så stort kärl du kan. Hur stort beror på vilken sort du tänker välja och hur stort stambuskens rotsystem är. Jag skulle nog välja minst 30 liters kruka till en "Öjebyn" med stamhöjd 80 cm. Men då vill jag även ha markplanering av smultron. Tänk på krukans utseende om den ska stå ute året om, frost expanderar jord och krukan kan då sprängas.

Vinbär är en bärbuske och för att de ska ge goda solmogna bär bör de placeras med så mycket ljus som möjligt (de är dock ganska tåliga). Vid val mellan förmiddagssol och eftermiddagssol skulle jag välja eftermiddagssol och den tanken baserar jag på växtens leverne. Om den står ute hela året runt och möter en tidig vårsol på förmiddagen börjar den att vakna. Risken för sådana placeringar är att de kan väckas för tidigt och att du måste passa för tidiga frostnätter längre fram. Placering i söderläge är något som vinbär gillar på friland. I kruka är det jätteviktigt att de inte få torka ut i sådant läge.

Du kan, ungefär var tredje år, ta upp stamträden och beskära rötterna och lägga till ny jord. Varje år kan det vara bra att försöka ta bort lite av det översta jordlagret och tillföra nytt. Annars kan du lägga på gräsklipp som dels gör att fkten bibehålls i jorden och dels tillför det näring.
 
Tänk på vinterhärdigheten, då är det alltid bättre med så stor kruka som möjligt. Ett alternativ är om man kan gräva ner den i t ex sand under vintern. Problemet brukar uppstå på vårvintern när det tinar och fryser omväxlande i alltför små krukor.
 
det går inte att skicka in den i garaget? eller så har jag ett gammalt soprum som borde vara lite isolerat kanske inte frysgrader iaf tror jag.
 
Finns även säckar i pressenningsmaterial som skulle kunna funka som kruka.
 
Jodå....visst går det att putta in den i ett utrymme som inte fryser men håller låg temperatur! Man brukar säga att grundregeln är att ju lägre temperatur desto mindre krav på belysning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.