Att se sidan på trappan framifrån är också en riktlinje jag tror man bör följa. Förutsatt att den ska permanentmonteras.

Tack för alla inspirerande svar!


/Christian
 
Till slut fick jag till några bilder. Den är hyfsad att gå i. Med tanke på hur mycket plats den tar så är den väldigt bra att gå i.

Kommer inte riktigt överens med bildinläggandet så jag testar att länka till Pixbox istället http://www.pixbox.se/pic_show_id30541720.html

Det är den med trästegen som avses. Den andra är ett helt annat projekt.
 
Chrissofsweden skrev:
Förresten, är det någon som prövat att "gå" i en sådan här trappa? Dom ser ju lite läskiga ut. Jag tycker det inte ser ut att vara några problem upp, men ner känns lite mindre bekvämt. Nerför känns den lika smidig som en stege..

Missar man ett steg så är det låååångt till nästa.. q(;^;)p

/Christian
Vi har en sådan trappa som är byggd mot en vägg. Man får vara lite försiktig, jag har lyckat att ramla ner men det var för att jag var oförsiktig, det kändes i kroppen ett bra tag . Vi skall måla och sätta trapp "tejp" så att det inte blir så halt. Under har vi satt en byrå och så skall jag sätta snyggare lådor som förvaring under så att man utnyttjar hela ytan under. Den var billig och tar liten plats.
 
Det verkar ju onekligen vara en populär trappa.. man kanske skulle våga sig på en sådan trots allt :)

Har dock ett ess kvar i ärmen. Håll koll på mitt projekt så får ni nog se detta med tiden! :)

Länk

/Christian
 
Hörntrapp tar också lite plats.
 
  • Trapp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapp2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har du hört talas om en uppfinning som kallas stege?
 
daije skrev:
har du hört talas om en uppfinning som kallas stege?
Det är okej om du slutar fälla meningslös sarkasm som ovan och nedan i mina trådar..

"bygg bastu"

Jag är säker på att ni norrbaggar har ett större ordförråd än så och kan motivera fördelarna med er åsikt.

/Christian
 
va roligt med respons. ok,ok du kan få lite vettig feedback. om det nu e så att loftet kommer att användas till sovplats och stugan inte e så stor så skulle jag motera en väggfast stege typ ribbstolsmodell. den tar lite plats och fyller sin funktion alldelens utmärkt och tar ingen yta från stugan annat än att det inte går att möblera framför den. men vill du ha lite special så kan du borra in stegpinnar i väggen som bildar en trappa.
 
fördelarna med bastu. du kan duscha där, torka kläder, basta, värma vatten. sitta och ta en pilsner i goda vänners sällskap. min tanke med stuga (har själv) är att slippa undan från dagens teknologisamhälle och koppla av. så moderniteter vill jag då slippa i stugan men ändå ha det bekvämt men enkelt. så i detta fall fyller en bastu flera funktioner förutom själva bastubadandet.
hoppas du e nöjd med svaret
 
daije skrev:
va roligt med respons. ok,ok du kan få lite vettig feedback. om det nu e så att loftet kommer att användas till sovplats och stugan inte e så stor så skulle jag motera en väggfast stege typ ribbstolsmodell. den tar lite plats och fyller sin funktion alldelens utmärkt och tar ingen yta från stugan annat än att det inte går att möblera framför den. men vill du ha lite special så kan du borra in stegpinnar i väggen som bildar en trappa.
Jag menade inte att låta grinig, men dina första svar var inte mycket till hjälp. Däremot i dessa svar så öppnade du min fantasi för att göra trappan brantare än jag tänkt. Dock kommer det inte bli en ribbstolsliknande då det känns farligt för framtida barn.
:)


Vad gäller bastun så citatsvarar jag på det i den andra tråden d^_^b

/Christian
 
christian. framtida barn? då har jag ett boktips till dig. Trygghetsnarkomanernas land. efter du läst den så sätter du garanterat in en stege. eller bara gör urgröpningar i väggen. kolla in den om du gillar att läsa
 
daije skrev:
christian. framtida barn? då har jag ett boktips till dig. Trygghetsnarkomanernas land. efter du läst den så sätter du garanterat in en stege. eller bara gör urgröpningar i väggen. kolla in den om du gillar att läsa
Inte mina barn.. jag tänker vänta ett bra tag :D

/Christian
 
Så här blev starten. Jag utgick lite från vad GoEk gjorde i sin stuga :) Kändes säkrast så.

Sedan kommer det gå en brant trappa till höger. Under trappan kommer jag bygga ett skafferi d^_^b



/Christian
 
  • 201007081107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 201007081106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte valt att sätta in trappa med metallräcke, det kommer inte att se snyggt ut inne i en timmerstuga, vi har också uppfört en timmerstuga fast den ligger på en gjuten grund med gjutna väggar. Vi byggde våran trappa från neder våningen själva i trä. Kommer också att göra en upp till sovloft, men det är inget som ligger i tiden eftersom vi har sovrummen på nedre plan.
 
Forshaga skrev:
Jag hade inte valt att sätta in trappa med metallräcke, det kommer inte att se snyggt ut inne i en timmerstuga, vi har också uppfört en timmerstuga fast den ligger på en gjuten grund med gjutna väggar. Vi byggde våran trappa från neder våningen själva i trä. Kommer också att göra en upp till sovloft, men det är inget som ligger i tiden eftersom vi har sovrummen på nedre plan.
Jag kommer inte ha något metallräcke?

Tanken är att det ska sitta ett gäng med 90x90 eller 70x70 med "båtrep" i mellan som räcke.

/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.