Ska jag sätta in en diffspärr eller inte

• Ja

8 Röster 88,9%
  • Nej

1 Röster 11,1%
  • Antal röster
    9
Jag har köppt ett nyahem hus från 40-talet. Ytterväggarna har endast 10 cm isolering. I samband med att jag kommer att lyfta taket och bygga en vindsvåning kommer jag att tillägsisolera den befintliga väggen med ca 15 cm. Normalt har man diffspärren en tredje del in på väggen innifrån räknat. Men i mitt fall hamnar diffspärren nästan mitt i väggen om jag tillfør en diff spärr innan jag tillägsisolerar. (Det finns ingen diffspärr i nuläget, vad jag vet.) Det jag är rädd för med en diffspärr är att det kommer att bildas fukt mitt i väggen intill de originala bärande stålparna och att de tar skada. Är det någon som har efarenhet med denna problematik? Hur ska jag göra för att få ett välisolerat hus med sund och torr vägg??

Självbyggare Gabbe

du kan inte isolera lite tjockare? med 20cm extra hamnar diffspärren på 1/3.

Det är kanske inte en helt dum idé. Men då får jag nog mura upp en klack på källarväggen så reglarna kan få stöd. Det känns lite som att bygga ett hus utanpå det existerande...

Det är inte tjockleken man rekommenderar 1/3 utan isolervärdet. Om din gamla vägg har sågspån eller kutterspån som isolering motsvarar det 4-5 cm glasull eller stenull. Med 15 cm glas/stenull utanför så hamnar ju gränsen ungefär 1/4 in isoleringsmässigt vilket är tillräckligt för att sätta in diffspärr.

Jag förstår att du funderar. Inte helt lätt. Diffusionsspärren har dock varit byggnorm sedan -68 om jag inte minns fel. Du vill tilläggsisolera med 150 mm. Ett förslag är att du reglar upp med två korsande 70 mm reglar och placerar diffusionsspärren därimellan. Då får du 170 mm på den kalla sidan och 70 mm på den varma sidan om diffspärren. Dvs mer än 2/3 av isoleringen på den kalla sidan. Vitsen med att lägga diffspärren en bit in i väggen är att tex elinstallationer kan göras utan onödiga perforeringar på diffspärren. Om elen ska vara utanpåliggande så kan du överväga att lägga diffspärren ytterst.

Diffusionsspärrens uppgift är att förhindra fuktvandring i ångfas. Diffspärren är även vindtät och skyddar därmed mot oönskad konvektion, dvs att inneluft tränger ut i väggen. Det vill den gärna göra av flera skäl. Konvektion kan vara en minst lika stor risk ur fuktsynpunkt. Dessutom försämras väggens isoleringsförmåga av konvektion som uppstår av tryckskilnader inne och ute blåsiga dagar. Om du överväger att skippa diffspärren för att du inte gillar plast är mitt råd att du åtminstone lägger in en "vindduk" som skydd mot konvektionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.