Jag och min sambo har ett hus på gång. Har lånelöfte på 100% belåning från banken, men skulle kunna lägga ca 5% kontant. Funderar så här;
Alt 1. Lägga dessa pengarna på renovering istället då framförallt köket behöver bytas.
Alt 2. Lägga dom i kontantinsats och få ner topplånen något.

Vad tror ni?
 
Låna 100% och lägg pengarna på renovering. Om renoveringen är omfattande och ni inte köpt huset till överpris så kan ni göra en ny värdering en tid efter renoveringen och kanske få ner en del av topplånet genom att huset har ett högre värde än tidigare.
 
Det är ju en smaksak. Du vet ju vad du har för ränta på de lånade pengarna och vad ett nytt kök kostar. Är det värt det?
 
Lägger du pengarna som kontantinsats så måste du väl låna till köksrenovering, vilket drar upp ev. topplån, igen?
 
FredrikR skrev:
Lägger du pengarna som kontantinsats så måste du väl låna till köksrenovering, vilket drar upp ev. topplån, igen?
Man kan ju, kors i taket, spara ihop till en köksrenovering.

Men det är ju klart. Om sparpengarna annars hade använts för att amortera så är det ju samma sak som att låna.
 
Tack för era synpunkter.
Det lutar nog åt att lägga pengarna på renovering. Det måste ändå göras, lika bra att komma igång direkt, och senare få omvärderat huset.
Ska in och lyssna med banken idag om upplägget. Tror ni dom säger betala så mkt kontant som möjligt!? Vet ju att banker inte är så pigga på att låna ut 100%. Dock har vi ju fått ett lånelöfte på 100%...
 
Men hur är löftet utformat? Är det så att ni fått löfte om att få låna ett visst belopp som råkar räcka för att betala 100% av det här huset, eller har de faktiskt lovat att låna ut 100% till et hus med ett visst max. pris?
 
Men om ni nu ska köpa ett hus där köket kräver renovering så är ju priset på huset det ni betalar + renoveringen av köket = 100%. För inte tänker ni väl betala "fullt" pris för ett hus som kräver köksrenovering eller är det helt enkelt så att köket egentligen är fint men har fel färg?
 
Batte_ skrev:
Tack för era synpunkter.
Det lutar nog åt att lägga pengarna på renovering. Det måste ändå göras, lika bra att komma igång direkt, och senare få omvärderat huset.
Ska in och lyssna med banken idag om upplägget. Tror ni dom säger betala så mkt kontant som möjligt!? Vet ju att banker inte är så pigga på att låna ut 100%. Dock har vi ju fått ett lånelöfte på 100%...
Om du förklarar det som då att antingen betalar du kontantinsats och lånar till renovering, eller lånar 100% och betalar renovering själv så bör det ju inte vara nåt problem.
Om de nu inte blir oroliga att du handlar 'leksaker' för renoveringspengarna och sedan står där med hus belånat till 100% som inte är renoverat för 5öre. :)
Men det borde inte vara en omöjlighet att få igenom tycker jag, grundat på egna bankerfarsenheter.

Lycka till!
 
Batte_ skrev:
Vet ju att banker inte är så pigga på att låna ut 100%. Dock har vi ju fått ett lånelöfte på 100%...
Vänta nu... Hur gammalt är lånelöftet? Och är det fortfarande giltigt?
 
Det skadar väl aldrig att fråga mäklaren vad han tror en köksrenovering gör på värdet på bostaden. Själv lånade jag 100% till min bostadsrätt och lade pengar på att renovera kök och övriga lägenheten. Ska i dagarna in och lägga om lånen och det gick väl ungefär som jag ville. Topplånen försvinner inte helt och hållet men det blir inte alls mycket kvar. Men hela uppläggen är beroende på att man har lite koll på hur värdet förändras på bostaden. Sedan är det väl en liten skillnad på min bostadsrätt också eftersom det inte är så fasligt dyr plus att underhållet på själva huset sköter ju föreningen. På ett hus kan det alltid uppstå andra kostnader under tiden som man inte räknat med. I min lägenhet har jag på kronan koll på vad allt kostar varje månad.

Ett tips är väl att inte bara göra köket utan göra lite mer än just bara köket som inbegriper lite arbetstimmar. Å andra sidan kan det vara skönt att lågga in lite pengar i bostaden och istället spara ihop pengar att renovera för. Då hinner ni också "bo in er" med alla kostander och huset och känner lättare vad ni verkligen vill göra.
 
Redigerat:
cem77 skrev:
Men om ni nu ska köpa ett hus där köket kräver renovering så är ju priset på huset det ni betalar + renoveringen av köket = 100%. För inte tänker ni väl betala "fullt" pris för ett hus som kräver köksrenovering eller är det helt enkelt så att köket egentligen är fint men har fel färg?
Nja, köket är 30år gammalt så det få nog ses som uttjänt.
 
Var inne hos banken tidigare och det var inga problem att låna 100%.
Dock hade vi tur, bara för två veckor sen kom finansinspektionen med hårdare krav om 15% kontantinsats tydligen. Vårt lånelöfte var äldre:D
Hoppas äffären går i lås nu barad^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.