Vårat hus ska lätt bli svart.
Det är ingen sorligt eller tråkigt med ett svart hus, det är bara ballt
 
Vi ska måla vårt nyfunkis hus i svart eller grått. Är inne på falusvart men det verkar saknas bilder på det. Är det någon som har bilder på det får ni jättegärna skicka dem till mig eller publicera dem här på forumet.
 
annann skrev:
Vi ska måla vårt nyfunkis hus i svart eller grått. Är inne på falusvart
Fundera på Falu Grå-svart (ungefär 8502-Y), blandas av 5 delar Falu Svart (ungefär 8500-R) och 1 del Falu Ockra, blir lite mjukare framtoning, jättesnyggt :)

MVH//Christina.
 
Intressant tips! Finns det några länkar där man kan få fler tips på blandningar och se resultaten av dessa?

mvh
David
 
Ja, vi har funderat på falugråsvart men det är tamejf :-X omöjligt att hitta bilder på falusvart eller gråsvart. Christina, förbarma dig och skicka några bilder om du har.
 
hittade följande bild:

tmb_1.jpg

:)
 
finns flera supersnygga hus i Saltsjö-Boo där jag bor. Kornettvägen, Hermelinsvägen, Ringduvevägen. Åk och kolla in......
 
Vet ni om detta hus är målat med slamfärg? Svart eller gråsvart? Hittade ett supersnyggt hus målat i Falusvart i Hus och Hem 2004 nr. 3 för er som är intresserade. Det börjar dyka upp lite bilder både här och där men det är inte nog, fortsätt gärna att publicera bilder.
 
annann skrev:
Vet ni om detta hus är målat med slamfärg? Svart eller gråsvart? Hittade ett supersnyggt hus målat i Falusvart i Hus och Hem 2004 nr. 3 för er som är intresserade. Det börjar dyka upp lite bilder både här och där men det är inte nog, fortsätt gärna att publicera bilder.
Det ska vara målat i Falu Svart om jag kommer ihåg rätt.

mvh
David
 
Hallå o hej! :D
Är falusvart ca ungefär samma sak som ett tjärat hus?
I så fall håller jag med!
Det är så vackert med tjärade hus (brunsvart då ...) särskilt dem där färgen hunnits blekna litet. Det finns ju en gammal tradition med tjärade hus och fönster i gult och/eller faluröda fönsterbågar. Hur snyggt som helst!!Dessutom, på något plan, riktigt modernistiskt - påminner mig alltid på något vis om "villa Schröder" :-[
vänlig hälsning fiddeli
 
Tänkte måla mitt hus svart. Fast i en gul kulör. 8) ;D
 
OLHA skrev:
Tänkte måla mitt hus svart. Fast i en gul kulör.  8) ;D
Jaha, ett svart hus...fast det är gult, :D
Förstår precis... :-/....inte.
 
T
Mina erfarenheter av svart färg på fasad är:

1: P.g.a värmeutvecklingen sommartid "åldras" färgen mycket snabbare och blir väldigt spröd, i förhållande till ljusare färger med samma uppbyggnad(alkyd - oljefärg).
Färg påmålad 00 är nu helt slut och måste målas om igen då den börjar spricka upp i söderläget.

2: I Stockholms-området är luften så pass skitig att man får spola av ganska ofta, annars ser det inte trevligt ut, damm/smuts syns jättebra på svart, speciellt efter ett rejält regn efter en längre torrperiod.

3: Svart färg som varit upp mer än 1-2 år kan börja att "krita av sig", så om du torkar av fasaden eller sköjer med vatten kan du få svarta ränder om du har andra kulörer på samma vägg, och kläderna får man vara rädd om, det sitter i rejält.

4: Med tanke på värmeutvecklingen bör du kolla att din fasad pallar "trycket" vid starka värmeväxlingar (värst runt april-maj med varm sol och kyliga nätter).Om du har träfasad kan det också låta en del (värmeknäppar).

Det finns bra tips på adresser här intill, så du kanske skulle ta en tur runt, ringa på och fråga ägarna om dom är nöjda eller om dom fick mycket problem och isåfall vilken typ, så du slipper få ev problem.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.