Vi har precis flyttat in i ett nytt hus och jag skall nu dra antennkabel ut till ett tomt uttag med fördragen dragledning, från en el/data central i tvättstugan.

Jag har försökt dra lite i dragkabeln men den verkar sitta fast tyvärr (vågar inte dra för hårt om den nu går någon annanstans än jag tror....).

Finns det någon vänlig själ som kan/vill hjälpa mig tyda elschemat skulle jag vara djupt tacksam!

Den grönmarkerade i bilden är el/datacentralen. Den nedre röda GÅR till centralen (röret längst upp till höver (orange kabel).
Den övre rödmarkerade är dit jag VILL dra kabeln.

Är det någon som förstår mitt problem och kan tyda elschemat och se om även skall gå
direkt till centralen?

Tack på förhand!
/M:blushing:
 
  • P1030222 (kopia2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030223 (kopia2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schemat har för dålig upplösning för att se några detaljer, och texten går inte att läsa.
Det kan finnas en hjälpdosa på vägen till dosan längst bort, eller så har någon dragit en skruv genom slangen.
Du skulle kunna prova att trycka i en dragfjäder från båda hållen och se hur långt du kommer.
 
Oj, sorry!
Här kommer förhoppningsvis en bätre version.
Kan denna ge något möjligen?
 
  • P1030222_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030222_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska gå till centralen,
 
Blås i röret (spela "trumpet") och få nån kompis att lyssna så hör ni vart det går
 
Ojdå!?
Vi har köpt huset med oinredd övervåning, men med bl.a. fördragen el upp. Tyvärr fick jag dock inget elschema för övervåningen vilket är mycket olyckligt.
Jag gissar att jag då får dra nerifrån och någon kollar de oranga "stumparna" där uppe (finns 4 st.)!?
Är det inte märligt att dra det så att jag (i mitt fall) måste gå upp med kabel, för att sedan komma ner till centralen!?
 
Vad hände nu!? Tyckte precis att någon skrev att schemat sa att den gick upp en våning.....men det försvann!?
Bör den gå direkt till centralen alltså?

Trumpet-knepet lät dock smart!
 
Den är ritad till centralen, men den kan ev vara dragen upp till nån dosa och sedan ned till centralen, man kan aldrig vara helt säker. Så spela en låt det brukar gå rätt bra att lokalisera vart rören går.
 
Stort tack för hjälpen! Jag ska spela en bit så fort jag får hit någon "som vill lyssna"=)
Ofta är dom enklaste knepen dom bästa....bara man kommer på dom!
 
Det är alltså rör nr 43 du ska fram i. Det ser ut som att det går både till dosan i rött längst till höger och till övervåningen, dvs det ser ut att finnas en förgrening ung vid klockan 1.
 
rören är ritade som stjärnnät dvs. från dosan till centralen direkt. Titta en gång till ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.