Jag tänkte bygga på ett garage mot min husvägg, men där sitter elskåpet!

Är det någon som har koll på om det får byggas in eller måste det flyttas? Man fjärravläser ju nu för tiden.
 
Elbolagen brukar inte gilla det. Du får ringa nätägaren och fråga.
 
Om du frågar så får du inte de!
 
Men om man inte frågar kan det kanske bli surt när det upptäcks?
 
De kanske blir sura, men jag tror knappast de kräver att du ska riva garaget. Ej heller tror jag att du åker i fängelse ;)

Ska du anlita för att flytta mätarskåpet till nya ytterväggen så skulle jag tippa på att de kostar kanske 5000-10000kr
 
Håller med Rrr lite här, de behöver normalt inte komma åt din mätare utom om något blir fel, men då är det bara du som blir lidande såvida du inte har sydda eller avgrenade serviser där du bor.
 
I sina avtal med kunderna brukar det stå att nätägaren ska ha obehindrad tillgång till sina grejer, dom ska inte behöva leta reda på den som bor i huset för att komma åt att byta en mätare. Därför brukar nätägarna vara villiga att subventionera dom som väljer att flytta ut sina mätare i äldre anläggningar. I nya anläggningar ska mätaren sitta åtkomligt.
 
elmont skrev:
I sina avtal med kunderna brukar det stå att nätägaren ska ha obehindrad tillgång till sina grejer, dom ska inte behöva leta reda på den som bor i huset för att komma åt att byta en mätare. Därför brukar nätägarna vara villiga att subventionera dom som väljer att flytta ut sina mätare i äldre anläggningar. I nya anläggningar ska mätaren sitta åtkomligt.
Subventionera vette 17 om jag varit med om. Däremot behöver man ej betala deras del i arbetet.
 
Jag skulle inte bygga in det.
blir det problem i framtiden blir det inte kul!
Har sett flera varmgångar i mätarskåp, inte bra, kan sluta med brand.
Dessutom sitter huvudsäkringarna där, rätt jobbigt att riva en vägg för att byta säkring!
 
Jag vet att vissa bolag tillhandahåller mätarskåp om man flyttar ut mätaren.
 
Rrrrr skrev:
Om du frågar så får du inte de!
Då får du nog tala om det för Eon, för de vet inte att de ska svara nej. ;)
När de monterade sändaren här satt skåpet bakom en olåst dörr. Jag fick senare tillåtelse att plocka bort dörren och sätta upp en vägg. Nu har vi ett grovskafferi där elskåptet står.

Eon menade att om de efter ombygget fick problem med avläsningen så fick de komma ut och justera sändaren, alternativt dra ut antennen till fasaden.
 
Eyeball skrev:
Jag skulle inte bygga in det.
blir det problem i framtiden blir det inte kul!
Har sett flera varmgångar i mätarskåp, inte bra, kan sluta med brand.
Dessutom sitter huvudsäkringarna där, rätt jobbigt att riva en vägg för att byta säkring!
Du får inte bygga in det bakom väggen så ingen kan komma åt det, däremot finns många ställen där mätarna sitter i garaget utan att nätägarna har tillgång till dessa, vid nybygge ska det vara åtkomligt.
 
Eyeball skrev:
Jag skulle inte bygga in det.
blir det problem i framtiden blir det inte kul!
Har sett flera varmgångar i mätarskåp, inte bra, kan sluta med brand.
Dessutom sitter huvudsäkringarna där, rätt jobbigt att riva en vägg för att byta säkring!
Tror inte att han menar att bygga in det i en vägg! Han menar väl att det kommer att hamna inomhus i garaget.......
 
Jag menade ju att det hamnar inne i garaget! jag sätter ju inte upp en vägg framför skåpet. Jag får väl ringa i morgon och fråga vad dom säger! Känns som om det är säkrast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.