ymca skrev:
Om vi nu omvandlar denna summa till ränta så betyder det att du kan låna ca en till två mille extra. Det är så man får råd att betala de skyhöga tomtpriserna i Stockholm.

eller?
Där har du faktiskt en poäng.
Skulle vi bo kvar i Göteborg så hade det kanske gått och lösa på det viset. Personligen så HATAR jag kollektivtrafiken (smutsigt, långsamt, obekvämt och opålitligt), men bor man i stan så får det räcka med en bil.

Tyvärr så är kollektitrafiken inget realistiskt alternativ i den mindre orten vi tänkt bosätta oss utanför (inte ens om du bor inne i samhället), cykel fungerar inte heller med tanke på alla branta backar.


Jag har lovat mig själv:
Så fort jag får fast jobb, ska jag aldrig mer åka kollektivt!
Om inte taxi räknas...
 
Vi har nästan ingenting i lånekostnad på huset, kanske 1600 per månad med ränta och amorteringar, men huset slukar ändå en massa pengar. Om vi hade 10000 kr extra i kostnad per månad bara pga huset skulle det kännas mycket knapert. Då har vi ändå en gemensam inkomst på ca 40000 före skatt, utan barn. Det kanske är vårt budgeterande (avsaknad av) det är fel på...
 
Cujo skrev:
Där har du faktiskt en poäng.
Skulle vi bo kvar i Göteborg så hade det kanske gått och lösa på det viset. Personligen så HATAR jag kollektivtrafiken (smutsigt, långsamt, obekvämt och opålitligt), men bor man i stan så får det räcka med en bil.

Tyvärr så är kollektitrafiken inget realistiskt alternativ i den mindre orten vi tänkt bosätta oss utanför (inte ens om du bor inne i samhället), cykel fungerar inte heller med tanke på alla branta backar.


Jag har lovat mig själv:
Så fort jag får fast jobb, ska jag aldrig mer åka kollektivt!
Om inte taxi räknas...

Då har du i alla fall gjort ett val, och då har du väl redan motiverat den extra kostnaden som två bilar ger. För övrigt så tycker jag att det ibland klagas för mycket på kollektivtrafiken i Stockholm... Det går ju inte precis snabbare att ta bilen i alla fall.
 
Det är nog bara att inse att vi är en generation av husköpare som aldrig kommer att kunna betala av våra hus i fullo.
Personligen tycker jag att det känns både lönlöst och patetiskt att försöka göra det.

Till vilken nytta? För att det ska kunna stå på gravstenen att den här människan minsann inte lämnade efter sig några skulder? Och vad blir priset för det? Att leva som en asket.
Det är väl snarare tvärtom. Om du aldrig amorterar på lånet så kommer du ju aldrig att få lägre lånekostnader. Även med inflation så betalar du ju alltid en realränta (ränta minus inflation).

Tanken med amorteringsfritt är ju att man ska kunna ha ett andningsrum i början, och efter ca 5 år har du normalt en högre inkomst så att du kan börja amortera och därmed få ned dina reella kostnader. Om du inte gör det så kan du nog däremot få leva som en asket, speciellt vid pensionen när din inkomst normalt sjunker rejält. Sen är det ju en annan sak om man hinner betala av hela lånet, men amortera bör man iallafall göra.

Mvh Mats
 
Jag anser nog att om man inte har råd att amortera på lånet så har man tagit ett för stort lån.

Man ska inte gå på bankernas locktoner om amorteringsfria bottenlån. Självklart vill inte bankerna att man ska amortera alltför mycket, då sjunker ju deras ränteintäkter på sikt och de måste jaga nya kunder för att kunna hålla utlåningen uppe.

Nej, gynna inte bankerna i onödan. Se till att ni amortera på era bottenlån. Tänk på att efter 5 år måste Ni börja betala halv fastighetsskatt och det kan ju vara kul om skulden har sjunkit lite tills dess ;)

/Ekonomen
 
Jag tillhör en av dem som inte ser någon anledning till att amortera på lånet. Jag räknar med att oavsett när vi säljer huset kommer vi att få igen tillräckligt med pengar för att täcka samtliga kostnader vi haft (även ränta) och för att lösa in lånet.
Hade vi byggt i en annan del av landet hade jag kanske gjort annorlunda och åtminstone amorterat så man inte står med en skuld kvar när man säljer huset.

Visst betalar man lite mer ränta på att inte amortera. Men, jag är övertygad om att det går att placera pengarna vi inte amorterar så att avkastningen blir betydligt högre än merkostnaden för räntan.
 
Sätter man pengarna på aktier och räknar med att bo i huset i 30-40 år så hinner man kanske med 3-4 börskrascher men på den tiden tror jag ändå att börsen kommer att ge bättre avkastning än vad amorteringarna kan göra. Men, visst är den en viss chanstagning.
 
Vi har ägt vårt hus i 10 år och betalat av ganska mycket på lånen speciellt under senare åren (och vi har också renoverat en del). Idag är värdet på huset det dubbla och lånen låga :). Det känns jättebra

Vad vi förlorat på aktier, fonder och pensionssparande blir jag bara grinig av att tänka på >:(.





 
General Failure skrev:
Jag räknar med att oavsett när vi säljer huset kommer vi att få igen tillräckligt med pengar för att täcka samtliga kostnader vi haft (även ränta) och för att lösa in lånet.
Vi har räknat ut att den värdestegring vi fått på vår lägenhet täcker in allt vi betalat i avgift till föreningen och ändå blir det pengar över. Vi har alltså fått betalt för att bo!
 
30 % kan du dra av på räntan varje månad, så i ditt fall Cujo, innebär den totala amorterings och räntekostnaden ca 9600, vilket gör kalkylen något ljusare :)

Mvh
 
Amortering är ett vettigt sätt att, som ovan, på sikt få ner boendekostnaden. Om tio år (om inte tidigare :( ) är det dags att successivt byta ut den maskinella utrustningen, tapetsera och måla om eller byta bil ;). Då är det ruskigt skönt att ha nedbetade pantbrev som man kan låna på igen. En utmärkt reserv som dessutom lätt är belåningsbar. Det ligger mycket i det Henke skriver - har man inte råd att amortera något har man nog redan från början tagit sig vatten över huvudet.

Hm ... även era nya hus blir gamla hus fortare än ni anar 8)
 
yonna skrev:
Hm ... även era nya hus blir gamla hus fortare än ni anar    8)
Det är väl då man säljer det och bygger ett nytt.. ;D
Det kanske inte är någon slump att många hus säljs när de är 4 respektive 9 år gamla, dvs dags att betala fastighetsskatt? 8)
 
Man får även ta i beaktning att dagens låga räntenivå kanske inte kommer att vara för alltid. Även om vi verkar ha växlat ned vår tidigare inflationspolitik kan det kommer perioder med betydligt högre räntor. Även då kan det vara skönt med lån som man har amorterat ned en bit.

I en ganska snar framtid (5-10 år) kommer även skatten på kapitalinkomster att minska. Detta då kapital är lätt att flytta utomlands. Självklart kommer då även avdragen för ränteutgifter att minska i samma grad. Då får man betala en större del själv :(

Så därför råder jag alla att amortera på sina bottenlån. Amorteringsfria lån bör vara en sista utväg under en begränsad tid (under t ex föräldrarledigheter och dylikt). Inte något man har under långa perioder.

Har man topplån ska man naturligtvis amortera ned dem först.
 
Att bygga nytt i sthlm o samtidigt amortera är för människor med GODA inkomster eller för dem som har haft turen att ha med sig en lägenhet in i huskarusellen från början så att de inte behöver låna upp till nocken. Vi skulle aldrig kunna ens tänka på att bygga nytt om vi skulle amortera på bottenlånet. Värdestegringen i sthlm kommer på sikt alltid att vara stabil och stegrande varför amorteringar inte behövs, inflation o löneökningar gör att den relativa skulden minskar ändå.
Sen kan man väl ifrågasätta det kloka i att ha en kostnad för boendet som för vissa är upp till 50%.
Apropå hur har ni råd förresten...Känner de som bor i norrbotten o i relativt nya hus fast en är hemma o den andra jobbar när det finns arbete...hur har de råd? Förmodligen är de ekonomiska o prioriterar...precis som nyblivna husägare i Stockholm gör...
 
Vi skulle aldrig kunna ens tänka på att bygga nytt om vi skulle amortera på bottenlånet.
Missförstå mig inte, för det här säger jag i all välmening:

Isåfall har ni alldeles för små marginaler. Om ni inte har råd att amortera med dagens låga räntenivåer, så har ni antagligen inte heller råd att bo kvar om räntorna går upp, för att inte tala om ifall någon i hushållet blir arbetslös. Anpassar man sitt boende så att man har råd att amortera, så kan man göra en paus i amorteringen för att "ta smällen" från en räntehöjning, arbetslöshet eller barnaledighet.

Mvh Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.