Hej alla hemmapulare! Är det någon som har erfarenhet av att plasta en vedeldad badtunna? Isf vore ja ytters tacksam för tips och råd. Ska själv dra igång detta projekt. Lägger givetvis ut bilder på hela projektet när det kommer igång.d^_^b.
 
Den sidan har ja också kollat. Deras tunna blev kanon fin. byggde klart reningsverket igår, ska försöka att lägga ut bilder på den om ja nu kan lära mig hur man gör...
 
första bilden! samtidigt ett test för att se om det funkar.
 
Nu är reningsverket klart förutom lite färg på stålet.. det sitter en bevattningspump som har en kapacitet på 3600 L/tim den ska även fungera som massagejet i tunnan, ska sitta två dysor i höjd me ryggslutet..
 
Ser bra ut Henrik. Har du funderat något över bevattningspumpens elkonsumtion? Jag kommer köra min pump 24-7 så det blir ju lite förbrukning om den inte är snål. Eller du kanske tänker tömma mellan baden?

Själv har jag lagt en press över min tunna och kör en avfuktare i för att dra ut den sista fukten ur trät. Förhoppningsvis kan det bli lite plast i helgen.
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den är inte till för kontinuerlig drift utan en snabb rengörning av björkfrö och annat små skräp plus massagefunktion, sen kommer ja att klor i tunnan när ja inte använder den. har faktisk fuderat på en cirkulationspump men vet inte hur det fungerar ihop med den andra pumpen? ja kan inte komma igång än med plastningen vi har haft rotblöta här i årjäng hela semestern men det kanske vore en ide att görs som dig bra tips. lägg gärna upp mera bilder:)
 
Ja det här med avfuktaren har verkligen funkat bra. Har lagt i fuktmätaren som vi brukar ha i krypgrunden i tunnan så nu kan jag avläsa temp och luftfuktighet i tunnan inifrån huset. Just nu 14 grader och fuktig luft ute - 30,4 grader och 39% rel luftfuktighet i tunnan. Ska slänga upp bilder när projektet fortskrider!
 
Jag är riktigt sugen på en vedeldad tunna men har dragit mig eftersom jag fått för mig att de kan vara riktiga bakteriehärdar och lite jobbiga att underhålla. Fördommar eller sanning???. Men det jag sett och funderat på är trätunnor med plastinsats. Ni som plastat in era trätunnor, finns det en poäng att köpa en trätunna och plasta in den själv eller kan man köpa in en med plastinsats direkt. Det jag först och främst tänker på är det estetiska, om det blir snyggare om man köper tunnan och gör jobbet själv istället för att köpa en tunna med en plastbalja direkt.
 
Hej! Köp en färdig tunna, minst arbete men dyrare. Själv gör jag detta för ja har en tunna nedsänkt i altanen. Med tanke på bakterier så är det ju självklart att det blir dä, men sunt förnuft vad som gäller rengörning räcker länge och KLOR:))
 
Tänkte på dä med avfuktaren måste väl inte va helt torrt i träet, tunnan andas ju utifrån!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.