C
Ärligt talat, är det bara för lite mindre husbehov duger det bra med en grön Bosch också. Jag har den 14,4V-modellen, Nånting Li-2 heter den, och jag är helnöjd med den, även om den kanske känns lite plastig. Stark som ett djur är den iaf, har kört 100mm hålsåg i råspont med den utan problem (största problemet var att jag knappt orkade hålla i den på grund av vridmomentet).

Sen vet jag inte hur det är med hållbarhet på växellåda osv, men några tusen skruv till ett trädäck och en lekstuga bör inte vara några större problem alls.
Kommer som standard med två batterier (finns att köpa med ett också, tror jag), vilka iofs tar en stund på sig att ladda (typ 2 timmar till 100% och knappt 1 till 85% har jag för mig).
 
Mikael_L
cheetah1 skrev:
Ärligt talat, är det bara för lite mindre husbehov duger det bra med en grön Bosch också. Jag har den 14,4V-modellen, Nånting Li-2 heter den, och jag är helnöjd med den,...
+ 1

Jag har också en sådan och är också jättenöjd med den.
Laddtiden till fullt är drygt 3 timmar med min i alla fall, och tyvärr har jag endast ett batteri.
Men å andra sidan är jag förbluffad över hur länge batteriet håller. Den andra dragaren här, en 3000kronors Hitachi proffsvariant helt enkelt ,men med NiMH-batterier har mycket mindre ork. Och ändå är den yngre och mindre använd än den gröna Boschen.

Jag tycker dock den gröna Boschen alltid har varit aningens överprissatt, min köpte jag då COOP hade ett bra erbjudande men med Bauhaus prisgaranti :). Nu har den sjunkit några hundralappar i ordinariepris har jag sett.

Köp inte en grön Bosch med NiMH-batterier, om du inte vill gambla med dina pengar. Jag känner tre! stycken som upplevt att batterierna till dessa blir helt slut nästan snabbare än en avlöning. Efter ett-två år har man en skruvdragare som klarar 10 skruvar för varje laddning.
Om dom haft otur med dåliga exemplar vet jag inte, men som sagt kan jag skrapa ihop en hög med dåliga referenser för dessa gröna med NiMH.
 
Jag kan varmt rekommendera Metabon som dom rear på Jula just nu. http://www.jula.se/borr-skruvdragare-14-4-v-li-ion-137787

Jag köpte min ifjol på bauhaus med två batterier, borde vara det på den hos Jula också.

Gillar att den är stark och lätthanterlig (bara 1,35kg) och två batterier är ju kanon.
 
hheheh skrev:
Jag kan varmt rekommendera Metabon som dom rear på Jula just nu. [länk]

Jag köpte min ifjol på bauhaus med två batterier, borde vara det på den hos Jula också.

Gillar att den är stark och lätthanterlig (bara 1,35kg) och två batterier är ju kanon.
Den kom väldigt bra i ett test av "Råd och Rön" för ca 1 år sedan. Tror t.o.m. den vann testet.

Jag kollade lite snabbt på Jula och jag tror bara det följer med ett batteri vilket är värdelöst om så är fallet. Köpa ett extra batteri i efterhand kostar ju ofta väldigt mkt.
 
skalman1 skrev:
Jag har en sån köpt på jula, 2 batterier följer med.
Hitachin du länkar till är skit, boschen är rätt okej.
Boschen är bra utformat med handtag och reglage, men växelreglaget blev trögt snabbt för mig.
För min del så kvittade det med 10mm chuck, har aldrig använt nåt större under dom 2 år jag har renoverat huset.

Märkligt nog så drar boschen större skruv än hitachin trots 38nm mot 52nm.

1,3 batterierna håller helt ok, även om jag även köpte 2,6 till min.
På vilket sätt är Hitachin skit ? :)
Jag bara undrar eftersom jag är otroligt nöjd med min sedan ca 2 år tillbaka och mer än gärna rekommenderar den ! :)
Bra med moment, stannar snabbt, bra känsla, bra batteritid (även med de små batterierna- som dessutom laddas snabbt och ett är alltid fullalddat förstås) jag har dessutom 13mm chuck i min.

Blå bosch är iof bra grejjer det med

Jag skulle tagit li-ion av den anledningen att batteriet då inte läcker, utan är laddat i det skick du lade den i lådan, även om du tar fram den 6 mån senare...

Edit: finns en hel del råd och tyckande i stora skruvdragartrpden också:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/83411-skruvdragare-igen-7.html
/K
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
På vilket sätt är Hitachin skit ? :)
Jag bara undrar eftersom jag är otroligt nöjd med min sedan ca 2 år tillbaka och mer än gärna rekommenderar den ! :)
Bra med moment, stannar snabbt, bra känsla, bra batteritid (även med de små batterierna- som dessutom laddas snabbt och ett är alltid fullalddat förstås) jag har dessutom 13mm chuck i min.

Blå bosch är iof bra grejjer det med

Jag skulle tagit li-ion av den anledningen att batteriet då inte läcker, utan är laddat i det skick du lade den i lådan, även om du tar fram den 6 mån senare...

Edit: finns en hel del råd och tyckande i stora skruvdragartrpden också:
[länk]
/K
Läs inlägg #12. :)
 
skalman1 skrev:
Läs inlägg #12. :)
Såg den sen - du måste fått ett måndagsex.

Jag har iaf inte upplevt ngt glapp.
Batteriladdaren gör sitt jobb (självklart ligger den inte inkopplad hela tiden dock utan bara när jag laddar det andra batteriet).
Handtaget är kanske en smaksak, jag tycker det funkar klockrent, och med 1.5ah batteriet blir den balanserad och lätt och batteritiden har jag inte ens haft problem med när jag byggt altan, även om man förstås får byta batteri då och då - men aldrig innan det andra laddat klart.
Sportskolooken får man dock stå ut med :D

/K
 
klaskarlsson skrev:
Såg den sen - du måste fått ett måndagsex.

Jag har iaf inte upplevt ngt glapp.
Batteriladdaren gör sitt jobb (självklart ligger den inte inkopplad hela tiden dock utan bara när jag laddar det andra batteriet).
Handtaget är kanske en smaksak, jag tycker det funkar klockrent, och med 1.5ah batteriet blir den balanserad och lätt och batteritiden har jag inte ens haft problem med när jag byggt altan, även om man förstås får byta batteri då och då - men aldrig innan det andra laddat klart.
Sportskolooken får man dock stå ut med :D

/K
Vi använder nog maskinerna lite olika, när jag drog 6x180 så räckte batterierna ca 5 minuter var. :(
Dessutom så var det för lätt att rubba växelreglaget, så när det var trångt ibland så flyttades reglaget lite tills det skrek till i maskinen när dreven kuggade över.
 
skalman1 skrev:
Vi använder nog maskinerna lite olika, när jag drog 6x180 så räckte batterierna ca 5 minuter var. :(
Dessutom så var det för lätt att rubba växelreglaget, så när det var trångt ibland så flyttades reglaget lite tills det skrek till i maskinen när dreven kuggade över.
Hmmm - menar du reglaget för Hög/låg ?
Är det samma maskin vi pratar om - det reglaget sitter ju på ovansidan och är rejält trögt...

180mm långa montageskruv använde jag min till när jag monterade sommarstugan (som kom som en byggsats) - funkade fin-fint - och bra mkt mer än 5 minuter (vilket torde motsvara max 10 skruvar). Det blev väl iof ett 3-4 batteribyten under dagen, men som sagt det är ju de små batterierna, och jag behövde aldrig vänta på att ladda ett batteri eftersom det bara tar 30min att lada upp dom...
Just 6mm Frassar kanske den inte orkar med i längden iof - det kan ju bli rätt mkt kraft då - jag har inte provat så feta skruvar i ngn mängd - men skall man dra mkt sånt så är det nog ngn riktig heavy-duty-dragare med minst 3 ah batterier man skall ha - inte direkt målgruppen för en DS14DFL som mer är en mkt bra allrounddragare för altaner, lekstugor (sommarstugor :) ) och div hemmaarbeten.

/K
 
Redigerat:
Om du inte redan har köpt din maskin så kan jag klart rekommendera Makitas LXTBDF452. Jag vet att det är en lite dyrare maskin (3400:) men du kommer klara de flesta projekt,båda stora och små. Jag ser oftast maskiner som en engångskostnad och då får det kosta lite.
 
När det gäller chuck så tycker jag 13mm är måste så man kan smacka dit dosfräsarna, hålsågarna, sprilaborr modell större.
 
klaskarlsson skrev:
Hmmm - menar du reglaget för Hög/låg ?
Är det samma maskin vi pratar om - det reglaget sitter ju på ovansidan och är rejält trögt...

180mm långa montageskruv använde jag min till när jag monterade sommarstugan (som kom som en byggsats) - funkade fin-fint - och bra mkt mer än 5 minuter (vilket torde motsvara max 10 skruvar). Det blev väl iof ett 3-4 batteribyten under dagen, men som sagt det är ju de små batterierna, och jag behövde aldrig vänta på att ladda ett batteri eftersom det bara tar 30min att lada upp dom...
Just 6mm Frassar kanske den inte orkar med i längden iof - det kan ju bli rätt mkt kraft då - jag har inte provat så feta skruvar i ngn mängd - men skall man dra mkt sånt så är det nog ngn riktig heavy-duty-dragare med minst 3 ah batterier man skall ha - inte direkt målgruppen för en DS14DFL som mer är en mkt bra allrounddragare för altaner, lekstugor (sommarstugor :) ) och div hemmaarbeten.

/K
På min så var inte det reglaget trögt, räckte att peta till det lite så ändrade det sig.
 
Fnularn skrev:
När det gäller chuck så tycker jag 13mm är måste så man kan smacka dit dosfräsarna, hålsågarna, sprilaborr modell större.
Vad har du för märken på tillbehören?
Jag har använt hålsåg, dosfräs och 30mm spiralborr i min 10mm chuck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.