Hej!

Jag tog bort kaminen för några måander sen. Nu har jag fått tillbaka den. Har använt pannkitt vid anslutningsröret och även skruvat bort nedre delen (där röret träffar kaminmynninen) och kört pannkit där. Nu när jag lyft dit röret känns det som att det är på plats men det är omöjligt att se?

Då jag kladdat dit pannkit vill jag ju gärna veta om det är tätt, innan det torkar?

Ska beställa tid för sotaren att komma och provtrycka i veckan. Finns det något sätt att se om det är tätt? Eftersom innerröret rör sig lite upp och ner i ytterröret känns det som att den lika gärna kan sitta på kanten på stosen eller vad det kallas. Funderar på att tända på lite tidningar och se om det ryker :). Tips?


/Henke
 
Nu har jag kastat i lite tidningar och tänt på. Det brann rejält. Såg ingen rök komma ut från anslutningen någonstans.

Själva trycktestningen gör givetvis sotaren. Men det vore olyckligt om kaminen inte ens sitter riktigt på plats.

Funderar på att gå upp på taket och täcka för mynningen med något, sen tända på papper igen. Då försvinner ju draget och den "trycktestas" i alla fall anslutningsmässigt.
 
Jag bad tjejen tända på i kaminen, lade sen över en trasa och en träbit och tätade efter det att jag sett rök från skorstenen. Det blev hyfsat tätt under träbiten. Ingen rök kom ut i tv.rummet. Slutsatsen är att den sitter monterad korrekt och att den gled på kaminöppningen som den skulle vid monteringen. Sotaren får provtrycka senare.
 
Verkar det tätt så är det nog det.
Låt honom provtrycka och stå beredd med pannkittet och bjud på kaffe med dopp så ska du se att det går bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.