Efter detta inlägget hörde säljaren av sej ( nån hade tipsat honom om inlägget) och jag sa ungefär som jag skrev här. Han gav just den förklaringen som någon av er skrivit hör ; att kunder han träffat går före de som "bara" begärt en kostnadskalkyl....
Men det får helt klart oss att fundera på om vi vågar välja Eksjöhus, hur fina husen än är. Under tiden vi väntar då kollar vi såklart efter annat och har nu fått tips på ett fint stenhus i ungefär samma prisklass, så detta ska undersökas. ( Ang. Eksjöhus så väntar vi nu på att han ska återkomma med besked om vi får besöka ett Eksjöhus Västanvind i Tormestorp, men han säger att han inte lyckas nå dem. Han återkommer så fort han fått svar från dem, men det är nu uppe i ett par veckor... Förklaringarna de andra två gångerna han inte hörde av sej som lovat var dotterns student och sen hade han glömt bort oss.)
Alla kan missa nån gång och alla kan glömma nån gång, men som potentiell köpare så drar man lite öronen åt sej när det börjar så här....
 
Vi ska bygga ett Vimmerbyhus och är, i allafall hittills, mycket nöjda med säljaren på Helsingborgskontoret. Inte några problem med att få huset så som vi vill ha det med ändringar osv., hör av sig när han lovat och har ännu inte tröttnat på alla våra telefonsamtal ;)

Ett litet tips bara! :)
 
Eksjöhus i Östersund har fungerat fantastiskt bra! Erfaren säljare som vet vad han pratar om. Kalkylen höll med en marginal på drygt 60 000kr (förrutom bergsknackning som säljaren givetvis inte kan rå för).
Då standarden är så pass hög blev det bara ca 15000 kr i tillval (tjejer vill av någon anledning ha svindyra diskbänkar :x).
Bra avdrag har de också. Tog bort värmepumpen och valde Fjärrvärme och FTX och på det sparade vi faktiskt ca 80 000 kr på (-lite kostnader för bygmästaren för att montera lite extra rör). Tog även bort duschkabinen och fick då 5000kr i avdrag.
Entrerpenaden gick nästan för bra och vi väntade hela tiden på någon form av bakslag, men det kom aldrig d^_^b. (förrutom lite bergsknack i början)
Vi flyttade in för nästan 3 månader sedan och Älskar huset.
 
Åh, va roligt att höra!:)
det är ju precis så man drömmer om att allt ska bli!
Vad bygde ni för hus?
Har ni lite bilder å dela med er av?
 
danielssons skrev:
Åh, va roligt att höra!:)
det är ju precis så man drömmer om att allt ska bli!
Vad bygde ni för hus?
Har ni lite bilder å dela med er av?
Jag kan maila över lite bilder om du vill ha.
Vi byggde en Trend med valmat tak och dubbelgarage.
 
Oj! Det är för mig obegripligt hur man öht kan acceptera dåligt engagemang när man gör affärer. Jag klarar inte ens köpa ett fönster om jag inte får hög service och ett ordentligt engagemang från leverantören. En person som inte ens kan hålla ordning på sin almanacka lär jag knappast anförtro att bygga ett helt hus. Vi svenskar är generellt för mjäkiga. Löjligt mjäkiga.
 
Strip skrev:
Oj! Det är för mig obegripligt hur man öht kan acceptera dåligt engagemang när man gör affärer. Jag klarar inte ens köpa ett fönster om jag inte får hög service och ett ordentligt engagemang från leverantören. En person som inte ens kan hålla ordning på sin almanacka lär jag knappast anförtro att bygga ett helt hus. Vi svenskar är generellt för mjäkiga. Löjligt mjäkiga.
detta var det klokaste jag läst på länge här på byggahus.
flera husföretag och säljare sågas jäms med fotknöarna,men ändå så ställer sig en skara upp och säger.
att husen är nog bättre än ryktet säger.
är vi så rädda att få god service eller vad är det ?
hade det varit en typ av bil eller liknande som inte höll måttet så hade den varit borta från marknaden,men ett husföretag eller säljare som ständigt får skit,det får istället medhåll av några godtyckliga köpare istället.
märkligt tycker jag,och jag köper bara där servicen är god.
 
Strip skrev:
Oj! Det är för mig obegripligt hur man öht kan acceptera dåligt engagemang när man gör affärer. Jag klarar inte ens köpa ett fönster om jag inte får hög service och ett ordentligt engagemang från leverantören. En person som inte ens kan hålla ordning på sin almanacka lär jag knappast anförtro att bygga ett helt hus. Vi svenskar är generellt för mjäkiga. Löjligt mjäkiga.
Tyvärr är det så att man fäster sig vid en viss modell av hus. Försöker man titta på andra husleverantörer och deras modeller letar man efter den modell man fäst sig vid. Så var det för oss i alla fall. Jag har pratat med ett flertal personer som sagt att de inte gillade säljaren men de ville ha den modellen....
 
FieroGT : va det just på Eksjöhus de inte gillade säljaren, eller har det varit från flera olika leverantörer?
 
danielssons skrev:
FieroGT : va det just på Eksjöhus de inte gillade säljaren, eller har det varit från flera olika leverantörer?
Här där jag bor i Jämtland har Eksjöhus en mycket bra säljare. Han har jobbat i 30 år och kan det mesta. Jag har inte hört någon som varit missnöjd med honom. De säljarna jag syftade på är främst Myresjöhus, Smålandsvillan och så givetvis Älvsbyhus.
 
Hade kontakt, och lyckades till slut träffa säljaren Sthlm norr, men han var inte vidare intresserad kändes det som, och inte följde han upp vårt möte ö h t....så inte blev det Eksjöhus som fick bygga vårt hus inte.
 
Håller med FieroGT om säljaren i Östersund, har precis skrivit kontrakt på ett hus med honom och han verkar jätte duktig och väldigt trevlig, hoppas att det går lika bra för mig som med FieroGT att bygga, ser fram emot att kunna flytta in i ett bra och trevligt hus
 
Vissa trähusfabrikanter har mer kunder än tillverkningskapacitet vilket resulterar i långa leveranstider.
Förr eller senare blir det en nedgång och vis av erfarenhet ökas inte kapaciteten utan man väljer att ligga på en
rimlig nivå.
Kunder som vill ändra, välj bort och frångå leveransdeklarationen prioriteras inte utan säljaren lägger krutet där dom smidiga pengarna finns./MLj
 
Vi har liknande erfarenhet av Eksjöhus säljare i Norrköping. Min teori är att de helst vill sälja
egna tomter istället för att bygga på lösa oberoende tomter.

Bäst bemötande har vi fått av LB-hus säljare, men tyvärr fick vi inte välja egen besiktningsman
(vilket man har laglig rätt till) så det blev Myresjöhus istället.
 
t80pierre skrev:
Håller med FieroGT om säljaren i Östersund, har precis skrivit kontrakt på ett hus med honom och han verkar jätte duktig och väldigt trevlig, hoppas att det går lika bra för mig som med FieroGT att bygga, ser fram emot att kunna flytta in i ett bra och trevligt hus
Var ska ni bygga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.