Angående att använda CEE-don som fattigmans reservkraftsomkopplare: normalt är det inte tillåtet (bryter t.ex. PE i fast installation, saknar jord vid drift från reservelverk osv).

Ang reservkraftsomkopplare så tror jag de måste ha en tvingande förregling, dvs det ska inte gå att slå till läge I om någon kontakt har fastnat i läge II och omvänt. Jag vet inte om det även är krav på synligt brytställe (hör med ditt nätbolag). Jag kan tänka mig att isolationskraven är högre också.

Säker reservkraft är inte enkelt. Be någon som kan området ordentligt ordna det.
 
Jag har redan anmäld och godkänd omkopplare med jordspett och allt.

Men jag behöver fler omkopplare för alternativ matning till mina andra byggnader (verkstad, garage, lillstuga, 3-fas UPS, 1-fas-UPS, etappvis ombyggnad från 4-ledare till 5-ledare m.m.)

Angående "fattigmans reservkraftomkopplare" (bra benämning d^_^b) uppbyggda med CEE-don:
Kan man inte koppla ihop all jord så att den inte kan brytas?
Om man även har jordspett så har man jord när elverket körs.
Har man en UPS så bör/skall man nog alltid ha jordspett.
 
elmont skrev:
Du ska INTE använda honor där du tar in ström och hanar där du matar ut, det kommer att leda till att du får spänning på stiften som sticker ut. Det kommer förr eller senare att leda till ett tillbud/olycka. Skaffa en riktig omkopplare, den behöver i ditt fall inte kosta mer än från ca 500:- + en kapsling för nån hundring och du kommer att få en säker anläggning. Kolla på tex. elbutik.se.
Helt rätt... ränkte rätt på kvällen men skrev fel. Givetvis är den strömförande sidan en hona och den strömlösa en hane. Hanen sitter alltså på en kabel som går in i centralen, honorna sitter fast monterade på väggen en bit från centralen.
 
En reservkraftsomkopplare skyddar inte mot blixtnedslag, som jag skrev så har vi haft 3 st ljusblixtar ur ett icke inkopplat vägguttag så för min del så är en kabel enda alternativet. Vi har 4-ledarsystem från elbolaget.

Tänker lite på när vi byggde då körde vi allt via en handske direkt från mätarskåpet... funkade fin-fint och elbolaget hade inget att invända... :)
 
En tanke som slog mig när jag läst runt i de olika inläggen. Om man nu skulle ha ett hus som inte har någon koppling till fast elnät då finns ingen jord det finns ingenting utom elverket och det kopplas in genom en tre-fas handske... eller är det andra regler som träder i kraft i ett sådant läge?
 
Det gäller samma bestämmelser för "vanliga" hus oavsett vem som levererar strömmen, för mobila "hus" som tex husvagnar, båtar mm gäller andra föreskrifter.
 
Om ditt hus enbart är matad med en generator så tror jag du får se till att ha en tillräckligt bra eget jordtag för at kunna använda standardlösningarna.

Alternativt får man bygga något annat system än TN, men då måste man också visa att det är säkert nog. T.ex. IT-system med isolationsövervakning.
 
Om man vill skydda sig mot åska så vill man nog ändå ha potentialutjämning mellan el och t.ex. VVS-installationerna. Så länge man bara använder el inomhus så är väl potentialutjämning ett minst lika bra skydd som ett bra jordtag?
 
yxis skrev:
Om man vill skydda sig mot åska så vill man nog ändå ha potentialutjämning mellan el och t.ex. VVS-installationerna. Så länge man bara använder el inomhus så är väl potentialutjämning ett minst lika bra skydd som ett bra jordtag?
Potentialutjämning fungerar väl inte om det blir en direktträff i telenätet eller elnätet... om man nu inte skall bygga om hela el och telenätet i huset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.