Jag skall regla upp golv till en övervåning och har lite funderingar vad man behöver tänka på när man reglar under ett badrum.
Skall det vara 300CC?
Hur mycket lägre skall golvreglarna ligga i badrummet jämfört med resten av övervåningen. Jag menar att man måste ju kompensera dels för fallet i badrummet, dels för att det kommer ligga extra material där; golvspån,golv spackel, tätskikt, kakel o sånt, medans det bara är golvspån och trägolv på resten av övervåningen.
Badrummet kommer bli ca 2m x 2m.

Vad skall man tänka på när det gäller dragning av avloppsrör och vattenrör? Är det ok att ha dessa i väggar och golv eller finns det regler som säger att det måste gå att inspektera dem, så att de måste vara lättåtkomliga?

Vad är det minsta fall som man får ha på ett avloppsrör?
 
Hej!

Ja du ska ha CC 30 med golvspånskiva. Men denna konstruktion kräver också att du flytspacklar in armeringsnät. (BKR menar att detta behövs för rörelserna i träskivan, inte böjstyvheten, läs på www.bkr.se BBV10:1.)
När det gäller höjden på dina reglar så får du förutom golvspånet räkna med avjämningsmassan, BKR kräver att den är minst 12mm tjock vid golvbrunn...således blir det lite tjockare när du gör fallet....ska du lägga vattenburen golvvärme måste du följa anvisningarna från tillverkarna vilket kan göra att du behöver flyta tjockare. Därefter tillkommer fix+ klinker vilket ger ca 15-20mm höjd (fuktspärren är bara någon mm tjock).

Har dålig koll på rören, det kan nog någon annan! Vi fick dock sätta en inspektionslucka när det blev koppling med vattenrör i vägg, det skulle tvunget kunna inspekteras enligt experterna. Avloppsrören drog vi 1 cm/m på allihop....

Hoppas du fått någon klarhet i det!?

MVH

Peter
 
Smackbonk, vad får du det ifrån att det ska vara cc300? cc600 säger de flesta golvspåntillverkarna.
 
Hej Injonil!

Som du märker från mitt tidigare inlägg ha jag följt Bygg-och keramikrådets regler när jag byggt mina badrum. Där skriver man i både de gamla och nya reglerna:

"Mycket lång erfarenhet av beprövade lösningar visar att den böjstyvhet som uppnås med c-avstånd 300 mm mellan bjälkarna och en 22 mm golvspånskiva är betryggande för att det keramiska skiktet inte ska skadas. (Sådan konstruktion kräver dock också armerad avjämningsmassa för att ta upp rörelser i träskivan, inte primärt för bojstyvhet)" BKR BBV 10:1.


Jag är inte säker på vad GVK säger men jag tror att de anser att CC600 är tillräckligt. Jag är dock glad i hängsel OCH livrem varför jag följde BKRs regler om CC300 och slog kortlingar mellan mina balkar.

 
Jodå, jag har också läst reglerna och det framgår även i BKR att cc600 är tillräckligt även om de tillägger det som du citerade.
 
Givetvis stämmer det du säger...jag ska vara mer försiktig med ordet "ska"....
Jag har dock inte hört någon rekommendera cc600 när man reglar nytt badrumsgolv?
 
Bara för att förtydliga lite så att TS inte gör en massa jobb i onödan. Har man ett golvbjälklag med cc 600 som klarar gällande byggnormer map svikt så räcker detta utmärkt för att lägga golvspån och flytspackel för ett badrum. Detta säger även hantverkarkarna på detta forum. Rätta mig om jag har fel!
 
Tack för svar!

Så om jag har förstått det hela rätt borde det räcka med en 6-8cm lägre regelhöjd i badrummet?

Hur är det med avloppsrör, behöver man ha inspektionslucka även vid dessa skarvar?
 
Hur mycket lägre höjd du ska i badrummet mot andra rummet beror ju också på vad du tänkt att ha i dessa rum.
Vi har nyss gjort om vårt badrum (2x3 meter) vattenburen golvvärme. Vi lejde ut spackling/tätskikt och klinker. Vårt spackel blev 37mm på tjockaste stället. Sen tar klinker/tätskikt/fästmassa typ 10-15mm (givetvis beroende på sort)
Vi startade med 25mm lägre golvspånskivor i badrummet mot hallen och det räckte inte riktigt, då färdigt badrum blev ungefär 5 mm högre än hallen.
Avloppsrör (ej vita) får man ha dolda (även kopplingar/skarvar). Det finns en viss tumregel på lutet, men i praktiken kollar man med vattenpass att det lutar lite (kanske finns andra åsikter, men de jag snackade med sa det och det verkar funka).
Man får bygga in tappvattenrör, dock får man ej ha dolda skarvar/kopplingar. Skulle rekommendera PEX RiR, det körde vi med. Smidigt! Ska du ha rör till värme också, köp en rejäl rulle Combipex (som kan användas till både värme och tappvatten).
 
enklast sättet är väl att räkna från hallen och in till brunnen
från bef. hallgolv till ök klinker 0mm platttjocklek + fix ca 15-20mm + fall fram till lokalfall kanske 1m? 1/100 - 1/500 i extremfall beroende på plattstorlek säg +15mm + lokalfall ca 1/50 + 10mm +12mm minst flyt så ca 57mm från färdigt hallgolv till överkant spångolv med brunnen monterad 12mm överspånet
 
Vad är fördelarna med PEX jämfört med koppar? De tar ju mer plats om man måste använda rör i rör?

En annan fundering; nu har jag dubbelgips (byggmax ekonomi kartonggips) på två av väggarna behöver jag täcka dem med någon annan skivtyp? Någon slags våtrumsplatta som någon kan rekomendera? Behöver jag ha en luftspalt mot gipset, eller kan jag skruva våtrums-skivan direkt på kartonggipset?
 
enklare och billigare med PEX spelar det någon roll om du måste ta ett 15mm hål eller ett 30mm hål? den platsen som dessutom är bakom keramiken kan iaf jag leva med...
Ska du arbeta enligt BKR så får du inte ha kartonggips närmare än 1m från utkanten av duschplatsen
i ditt badrum blir det väl 1 vägg om den inteär yttervägg för då ska det inte vara kartonggips där heller

i mitt inägg #10 är räkna på elgolvvärme, vid vattenburen värme blir det naturligtvis mer
 
Har förstått att de flesta på forumet rekommenderar PEX, så det är kanske det man skall köra på. Har dock själv ingen erfarenhet av det och koppar har ju funkat förr...
Om ytterröret (vid rör i rör) måste gå ut genom väggen och sticka fram en bit så att man kan använda manschett och tätskikt, hur får man då till en snygg övergång till tex kromrör?
Jag kommer nog skippa golvvärme då det är ett extra badrum som mest kommer användas som toalett.

Om jag skall täcka mitt gips med våtrumsplatta är det då ok att skruva den plattan direkt på gipset under? Eller finns det restriktioner mot kartong gips på ett visst djup in i väggen?
 
med en täckbricka för ändamålet, ytterröret kapas någon mm utanför keramiken.
fråga dig själv om det inte är värt 1500:- för elgolvvärme, jag har vattenburet och hoppade över elslingan och svär över mig själv varje vår sommar höst....
det är det enda bkr har synpunkt på... skiva bakom våtrumsskiva får vara vadsomhelst UTOM kartonggips
 
Får fundera på det där med golvvärme...
det är det enda bkr har synpunkt på... skiva bakom våtrumsskiva får vara vadsomhelst UTOM kartonggips
Det var ju typiskt!
Kan man lösa det genom att bara lägga en 20mm läkt mellan gipset och våtrumsskivan?
Jag menar vanliga träreglar får man väl ha bakom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.