Har efter borttagning av en tall fått ett par döda fläckar i gräsmatten med helt dött gräs.
Skall man ta bort det döda gräset innan man fyller på med jord eller räcker det med att lägga ut planteringsjord,lägga ut frön och sen täcka med lite ny jord?

J P-A
 
Skär ut det döda. Blanda lite planteringsjord med fingrus och så ny gräsfrö.
 
När vi ändå pratar renovering av gräs. Min gräsmatta är lite ojämn och ganska torr. Vad tror ni om att toppdressa med med jord från hagby? http://www.sorab.se/index.asp?id=3&id2=4&page=jord_taby Plantering eller anläggning? Tänkte att man lägger på några centimeter som mest och låter gräset växa igenom bara.
 
Stefan N skrev:
När vi ändå pratar renovering av gräs. Min gräsmatta är lite ojämn och ganska torr. Vad tror ni om att toppdressa med med jord från hagby? [länk] Plantering eller anläggning? Tänkte att man lägger på några centimeter som mest och låter gräset växa igenom bara.
Varför betala multum?

http://www.sysav.se/upload/broschyrer/Gronkompostfaktablad.pdf

Mycket billigare.
 
kamilenski skrev:
Varför betala multum?

[länk]

Mycket billigare.
Njae, knappast med frakt upp till Stockholm från Malmö (där Stefan N verkar bo)?
 
fridde skrev:
Njae, knappast med frakt upp till Stockholm från Malmö (där Stefan N verkar bo)?
Har bara Skåne avfalls sortering och återvinning?
 
kamilenski skrev:
Har bara Skåne avfalls sortering och återvinning?
Nej, Hagby (som Stefan länkade till) är t.ex en som ligger i Täby.. Men den gillade du ju inte ;)
 
Ja, Hagby ligger bara en kilometer från där jag bor så frakten gick på 900:- för 11 Ton vilket jag tyckte va ok. Men det är inte det ekonomiska som styr mest utan frågan om det ger nån effekt att göra som jag föreslog. Det är inget alternativ att fräsa bort gräset då jag har ytliga rötter från flera trän.
 
fridde skrev:
Nej, Hagby (som Stefan länkade till) är t.ex en som ligger i Täby.. Men den gillade du ju inte ;)
:blushing:

Trodde inte man har så höga priser där. I Ystad kostar komposten 135 kr / ton.
 
Stefan N skrev:
Ja, Hagby ligger bara en kilometer från där jag bor så frakten gick på 900:- för 11 Ton vilket jag tyckte va ok. Men det är inte det ekonomiska som styr mest utan frågan om det ger nån effekt att göra som jag föreslog. Det är inget alternativ att fräsa bort gräset då jag har ytliga rötter från flera trän.
Då bor vi inte så långt från varandra.

Jag gjorde som du föreslog när jag tog bort ett antal stubbar och det har fungerat utmärkt. Använde anläggningsjorden från Hagby och mkt gräsfrön.
 
JPA666 skrev:
Har efter borttagning av en tall fått ett par döda fläckar i gräsmatten med helt dött gräs.
Skall man ta bort det döda gräset innan man fyller på med jord eller räcker det med att lägga ut planteringsjord,lägga ut frön och sen täcka med lite ny jord?

J P-A
Gjorde faktiskt olika på olika ställen bara för att se hur det funkade. Där jag lät det döda gräset ligga kvar och bara strödde över med jord och sen gräsfrön växer det lika bra som där jag hyvlade bort det döda gräset....bra att veta:):)
 
hagby e kända för å ha riktigt bra kvalité på jorden, anläggningsjorden håller hög kvalité om man jämför....
 
Vill bara varna för Hagbys gräsmattejord nu, köpte ett lass idag och fy fan va med sten, pinnar, plast, ståltråd och annat.
Har köpt den förra året och då var det inget sånt. Nu duger den inte ens till potatislandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.