Hej!

Jag lurar på att ersätta slipers i min trädgård med en mur i t.ex leca.

Funderingen jag har just nu är...vad vinner man på att gjuta en sula i betong jämfört med att lägga första raden block direkt på sand? För jag antar att underarbetet måste vara likadant för betongen som för blocken? Eller behöver man inte gräva ur lika mycket om man ska gjuta sula?

Detta är första gången som jag ställer en fråga på forumet men jag är ofta här för tips och inspiration :)
 
Jag gjorde exakt detta förra sommaren och stod också och funderade på detta. Läste på en internetsida från tillverkare av betongprodukter att man istället för att gjuta en sula kunde man lägga en rad med tvärställda lecablock för att sen mura ovanpå det. det blev så jag gjorde.
ska se om jag kan hitta en bild.
 
typ såhär
 
  • DSC00113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Sen bara köra på....
 
  • DSC00122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Fookmi skrev:
Sen bara köra på....
Så kan man göra om det gäller dränerande underlag. Är det lera eller annat fuktbindande underlag, kan frosten ställa till det.
 
Jag har cirka 15cm packad makadamm under blocken just därför..
 
Det problem som kan eventuellt uppstå med att lägga på detta sätt utan gjuten sula är ju att det inte är någon armering i underlaget. Om muren sätter sig så kommer den att spricka. Med en gjuten sula med armering och tillräckligt dimensionerad så kan det ju i princip bli ett hål under mitten av muren utan att den spricker.
 
Man ser det inte, men dom har kanske armering i fogen mellan Leca. Då blir det som en balk.
 
kamilenski skrev:
Man ser det inte, men dom har kanske armering i fogen mellan Leca. Då blir det som en balk.

Förvisso så, men fogen är så tunn det kommer att spricka ändå, en sula på 20-30 cm med grovbetong och armering är klart tåligare än den tunna armeringen som man lägger i fogen när man murar.
 
  • Gilla
Johan Klopp och 1 till
  • Laddar…
Har armering mellan första och tredje lagret samt även om man tittar på bilden precis ovanför murarhinken så har jag lagt armering tvärs över från sidorna... detta var det absolut enklaste sättet tyckte jag.. muren har stått pall över den här vintern som var, utan problem... samt att den står i sluttning. Är ju trots allt bara en stödmur och ingen husgrund... tycker 20-30 cm betong låter rejält överdrivet.
 
  • Gilla
biotech och 1 till
  • Laddar…
Det är kanske overkill med en så rejäl sula, men i vår förra hus hade vi en murad mur mot vägen och som även fungerade som stödmur. Den var ca 60 år gammal och med tungtrafik och vattenläcka i gatan så har den satt sig rejält. En rejäl sula hade klarat påfrestningarna. Men de första 20 åren så är väl det ok med att mura på sandbädd. Men är man ändå på och gör jobbet med att gräva, så varför inte göra det ordentligt så man vet att den håller livet ut.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Fookmi skrev:
Har armering mellan första och tredje lagret samt även om man tittar på bilden precis ovanför murarhinken så har jag lagt armering tvärs över från sidorna... detta var det absolut enklaste sättet tyckte jag.. muren har stått pall över den här vintern som var, utan problem... samt att den står i sluttning. Är ju trots allt bara en stödmur och ingen husgrund... tycker 20-30 cm betong låter rejält överdrivet.
Har den klarat av senaste året med dess temperaturer, kommer den att klara av mycket till.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
tänkte själv mura mellan plintarna i carporten, mest för att få ett naturligt avslut på stenläggningen och ett stöd för nivåskillnaden till granntomten på andra sidan carporten (delar häck en meter från carporten). Goda markförhållanden, dvs väldränerad grusås och ett lager singel i botten som jag kommer att lägga tre varv på. Funderar nu på om Fookmis förslag ska tillämpas? (vill helst slippa ;)

Kjell G
 
  • Gilla
j-e.persson
  • Laddar…
Okidoki...tack så mycket. Kanonbra info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.