Hur täcker man för fönstret under renovering av fönstret?

Om man spänner fast en skiva, vilket typ av skiva ska man ha (OSB-skva eller annat)?

Och så sätter man nog en gummilist mellen fönsterkarmen och skivan.

Hur spänner man fast skivan enklast?

Eller kan man få tag på en sån där konformad sak som proffsen använder?
 
Masonite tycker jag funkar bra. Brukar skruva eller spika fast den i utsidan av karmen.
Jag har även vid något tillfälle gjort masoniteluckor som med hjälp av klossar spänns fast i karmen.
 
Vill helst slippa skruva eller spika i karmen.
 
Jag har gjort skivor av OSB (två stycken mindre för att kunna få ut/in de genom fönstren) som ställdes på fönsterblecket. Fastsättningen löste jag genom att sätta en tillräckligt lång regel på skivan och sedan skruva fast en längre remsa av OSB från insidan och spände därmed fast allt.

Snyggt - Nej, men det fungerade under tiden jag arbetade med fönstrena och det gick att ha skivorna uppsatta under målning.
 
Har faktiskt kört med 40mm tjocka frigolitskivor om man bara behöver ha fönstren nere en kortare tid. Skär till den lite för stor så att man får kila in den i fönsterkarmen. Funkar fint så länge det inte blåser storm :)
 
det är ju en sak som är rätt avgörande, sitter fönstret i markplan eller någon våning upp? Tänker mest på inbrotts risken. Jag körde med 22 spånskiva som blev över ifrån ett emballage på det satte jag en 8mm kompaktlaminat skiva som jag skruvade fast med vagnsbult.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.