Jag har tänkt att bygga ett fritidshus i form av en rektangel på 8x4m med snedtak. Det skall helt enkelt bli en låda utan bärande väggar.
Huset kommer att byggas på en bergstomt

Jag skulle behöva hjälp:
Vilken lutning skall jag ha på taket? Bor på västkusten.
Behöver jag 4m limträbalkar till taket eller räcker det med vanligt virke?
Ca 4 meter av framsidan kommer bestå av vikdörrar, behöver jag då en 8m lång limträbalk, vilken längd och dimension behöver jag?
Vilket avstånd skall det vara mellan plintarna?
Vad kan en sådanhär "låda" kosta att bygga? Alltså bara skalet inte med inredning. Kommer att ha papptak.

Jag skulle vilja göra en ritning på den, men är inte så duktig på datorer, vet ni om det finns några ritningar på liknande "lådor":)
Jag skulle vilja få tag i en ritning med alla reglar, tak golv vägg och vilka cc-mätt som krävs.

Som nu märker är det mitt första fritidshus jag kommer att bygga, så jag har ingen erfarenhet av husbygge, men är händig och kommer genomföra projektet, med början till hösten. Det står redan ett mindre fritidshus där detta skall byggas så det skall rivas först.

Jag är mycket tacksam för hjälp! Förhoppningsvis kommer tråden bli lång och jag kommer få en färdig "låda" att bo i lagom till mitten av nästa sommar.

Tack på förhand
 
Redigerat:
En låda utan bärande väggar? Hur ska då taket hållas uppe?
 
Du kan hitta en hel del enkla ritningar här: http://www.svenskttra.org (när du loggat in genom att skriva den bygghandel som du brukar besöka så kan du ladda hem och skriva ut byggbeskrivningar)

Limträberäkning hittar du bl.a. här: http://www.henrikhjort.name/app/limtra.htm
Men kanske bättre här: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=43474
66x315 blir dimensionen på tvärbalkarna med 4 m upplag och c/c 1200
90x405 på bärlinan över vikdörrarna. Men kolla att deras konstruktion klarar en nedböjning på 5-10 mm. Annars bör du nog gå upp en dimension alt lägga in en järnbalk.

Plintar sätter du med max 2500 c/c i 3 rader och dubbla 45x220 bärlinor ytterst och enkel 45x220 i mittenraden.
 
haavard skrev:
En låda utan bärande väggar? Hur ska då taket hållas uppe?
Tror han menade utan bärande innerväggar ;)
 
Vad det kommer att kosta är ju inte helt enkelt att beräkna - handlar ju om vilka fönster/dörrar mm, du vill ha. Enklast och bäst är ju att bestämma en budget och utifrån denna sedan handla det du har råd med.
 
jag tycker du bör öka till 4,5m för det blir en väldig ökning i känsla fast det inte är mycke och då kan du skippa limträ utan köra med 220x45 med cc60 om du kör med K24

och är det i västkusten så är det väll snözon 1,5? då klarar du det och slog lite snabbt på det och det klarar då 3ggr mer snö än vad det var i vintras (med alla redusering i hålf och utan så är det ca 5ggr mer än i vintras (lite beroende på var på västkusten vi pratar nu))

och jag tycker du borde tänka om du kan tillåta en pelare i mitten av din vikdörr och kan tänka dig köra med 3,6 så det blir 3x60cm så behöver du inte sätta upp en orimligt stor limträbalk

och jag ser inte varför du ska köra med tre rader med plintar utan har du inte längre spann än såhär så behöver du inte det om du inte går ner i golvets reglar utan kör med 220 där med och sen tippar jag på att du sätter upp en botten som du lägger innefrån på en hylla du sätter upp under dom så styvar du upp lite men är det på kusten så kommer det att ätas upp av att luften är fuktig men bättre än inget iallafall

så samma sak där att sätta plintarna med jämt mellanrum som passar cc60 så 180cm lär räcka om du kör med dubbla 220x45 som bärlina

sen är lutningen en sak du kan ju bestämma själv men det går med typ alla vinklar men du bör inte gå under 5% fast du tätar pappen och jag tycker du bör gå på 15% så det blir en skillnad på hela taket på runt 75-80cm för du lär ha lite utstick och då kör du väll med längsta standadlängden på 540cm och så kan du ju ha den höga delen på den sidan du ska ha glasväggen och du kan ju ha ett skärmtak/altan där så kan du vinna en del höjd utåt då du bör ha nån liknande lutning som du har på taket

lite förslag och vad det kan kosta är ju omöjligt att säga då vi inte kan veta vad du kan få för pris men säg att du kommer köra med k24 och 220x45 så sist jag kolla pris och uppskattar åtgång så blir det 200m och 38kr/m = 7600kr och blir taket 5,4x9~50m2 och råspont blir ca 4000kr och jag skulle också köra med råspont i golv med än att köra med golvskivor när det är i ett klimat med hög luftfuktighet

men säg att det kan hamna på 100-150kkr för stomme utan fönster och dörr eller el eller inredning så det lär sluta på ca 3-400kkr om du inte ska lyxa till badrum och kök för vill du så kan du lägga mer än så på dom enbart utan få nått mer
 
Kul, denna tråd kommer jag följa med stort intresse, lycka till!

Mikael
 
Beklagar att jag kommenterar sent, men jag missade tråden från start. Jag bifogar en enkel skiss som grund. Du måste inte alls ha dator för att rita; det finns ju papper och penna fortfarande.

Förslag 1: Taklutning 18 grader och lätt tak av plåt. Det var ingen slump att "korthusen" stod i Bohuslän/Älvsborg i vintras. Närheten till hav och stora sjöar genererar stora snömängder snabbt när tempen blir den rätta.

Förslag 2: Integrera eventuellt "däck" i konstruktionen från början! Det blir både billigast och snyggast.

Förslag 3: Anpassa måtten till materialstandard! På min skiss har jag behållig dina mått på inomhus golvytan. Men exempelvis trossbottenskivor har mått avpassade för bjälklag cc600.

Förslag 4: Be din byggnadsnämnd ta fram eventuell detaljplan för din tomt! Eller det har du kanske redan gjort? Vore iallafall roligt att få veta mer om din vision, och på vilket vis du har byggt in tomtens förutsättningar i din idé.
 
  • Dadde01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.