Om du frågar runt lite skall du se att det är rätt många som har fått huset målat svart.
 
Qudan skrev:
Håller med om det är en smakfråga om vilken färg man väljer på huset. Jag skulle hellre måla huset svart om jag var tvungen välja mellan aprikos/rosa/lila el. svart!
Det skulle ju i sanningens namn jag också.
I Skogås finns ett hus i ett relativt nybyggt område nere vid Magelungen som är lila. Ni vet, sådär lila så det nästan är ultraviolett.
Det sticker ut rätt fint bland de andra husen som är i lugna pastellfärger....puke.gif
Det beror mycket på stilen på huset - och området.
Ett svart hus kan sticka ut hur mycket som helst. Och det är väl oftast ägarens syfte, på samma sätt som den lilamålande ägaren i exemplet ovan. Eller den där illgröna villan som vi alla sett någon gång.

Hmm, jag låter som om jag är lika konservativ som ett par viktorianska damunderkläder, men riktigt såå illa är det inte. Jag är inte speciellt förtjust i konformistiska/fundamentalistiska bullerbyar heller.

Lagom är liksom bäst. ;)
 
Svarta hus ?? Det måste vara en tillfällig trend.....


....*Tänker på alla bruuuuna 70-tals hus*.....
 
johawk3 skrev:
Svarta hus ?? Det måste vara en tillfällig trend.....


....*Tänker på alla bruuuuna 70-tals hus*.....
Tren och trend... vi har ett nybyggt hus på vårt område som de precis målat... bajsbrunt! Man kan säga att det är skitfult ;)
 
Allt som jag har sagt om svarta hus i denna tråd gäller antagligen även för bruna. Fast det är stor skillnad på laserat brunt och solitt brunt.

Här kommer ett till trevligt svart hus, denna gång av
smedhammar + holmberg

projpic_bec_04.jpg
 
På Lisebergsvägen, väldigt nära Åbyvägen i Älvsjö/Liseberg/Örby finns en en 1 1/2-planskåk som är svart med röda detaljer och vill jag minnas, stora panoramafönster på ena gaveln. Tycker personligen inte det är ser nåt vidare ut men det där är ju upp till var och en att bedöma.
 
Falusvart är supersnyggt, verkligen. Dessutom gör sig naturens färger väldigt fint mot en svart bakgrund.

Falusvart hus, vita knutar o fönster, röda rosor och blå lavendel är min dröm.

 
grannen har ett svart hus med gröna detaljer, helt ok tycker jag, jag tycker att falusvart gör sig bäst i skärgården eller på fjället... inte i ett bostadsområde, men smaken är ju somm... :)
 
I Bromma finns det många svarta/mörkmörkbruna hus i nationalromantisk stil Hur snyggt som helst. Titta på tex Terassvägen 1 i Äppelviken.
 
Tack för alla svar, fantastiskt vad färgen svart kan engagera 8)
 
Ja, hur som helst är det bra att alla tycker olika, skulle vara trist om alla hus målades i samma färg.

Jag skulle i princip kunna säga samma saker som jag sagt om svarta hus om bruna. När jag var yngre var vita mexitegelvillor med bruna träpartier högsta mode, undrar när de får den rennässans de förtjänar.

Och när jag ändå pratar om färg kan jag nämna ett villaområde på Ekerö i Stockholm där en massa 180m[sup]2[/sup]-villor i herrårdstil har klämts ihop på en alldeles för liten yta. Alla hus är reglerat målade i rött, gult eller vitt. Sen är det nån stolle som (antagligen mot reglerna) har målat om sitt nymålade gula hus i en aaaningen mer aprikos färg än standard - vilket har fått alla andra hus att se smuts-/senaps-/diarrégula ut. Fy!
 
Någon i tråden nämner svart fasad som ett sätt att "sticka ut". Vår lilla stuga kommer med tiden att bli svart. Detta bland annat för att ett ljust hus hade stuckit ut alldeles förmycket mellan vattenspegeln och den mörka trädridån i bakgrunden. Den mattsvarta fasaden krymper proportionerna, minskar speglingarna och trollar delvis bort de stora fönstren när vyn betraktas på håll.

Mynten har oftast 2 sidor..

/Dadid
 
I danmark är det ganska vanlligt med fritidshus som är svarta,
kanske finns det någon sida att titta på?
 
Jag tror att det är en vanessak. När någon säger svart hus så reagerar dom flesta :surprised: Man ser inte svarta hus så ofta och därför har man kanske lite svårt att föreställa sig ett. Men när man väl ser ett, så tycker man kanske att det inte var så dumt i alla fall. :-/

Jag tycker att självlysande turkosa eller babyblå hus är dom värsta. Men det är min åsikt.
Sen har jag sett ett mörkbrunt hus med svarta knutar, (ingenting som bryter av) och man kan inte rå för att man får tanken att dom som bor där måste ha ett mörkt liv.... :-X
 
Ja du.......svart hus. Låter lite konstigt :surprised: Men om det är ok att måla det svart där ni bor så varför inte göra det. Det är ju ni som ska bo där. Vet inte om jag någonsin sett ett svart hus. Lycka till=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.