Hej alla glada!

Tänkte bara kolla upp vem av er som kan frambringa det absolut billigaste nyckelfärdiga hus på marknaden, på de priser ni har fått då.

Tyckte det kunde va kul att se om vi vanliga dödliga någon gång skulle ha råd att bygga nytt. Ett nyckelfärdigt runt "millen" är väl omöjligt att få?
 
Vårat husbygge kostar enligt kalkylen 1050000:- nyckelfärdigt, men övervåningen är ej inredd. Det kostar ju en del men det kan man ta pö om pö. Det är ett Älvsbyhus.

/Ninni
 
jag håller på att bygger en "match box 2000 super de lux" den kostar endast 6,50:- *skrattar* dock blir det väldigt trångbott.
Som grund leverantrör så valde jag solstickan från swedish match ;)
 
Ja ett hus för strax över miljonen låter väldigt billigt. Vilken modell??
 
Johan S skrev:
jag håller på att bygger en "match box 2000 super de lux" den kostar endast 6,50:- *skrattar* dock blir det väldigt trångbott.
Som grund leverantrör så valde jag solstickan från swedish match  ;)
Här hänger jag inte med :-/
Solstickan har bara en pojke på asken ;)
 

Är det inte mer intressant att kolla billigast kvm pris?
För om mitt hus kostade tex. 1200000 kr totalt utan tomt men det kanske bara var på 90kvm så skulle det kostat ca 13300kr/kvm

Om mon granne bygger ett hus för samma kostnad 1200000kr men bygger 120kvm så blir kvv priset 10 000

Totalpriset säger inte så mycket tycker jag.

Är det någon som förstår vad jag menar? ;)

 
hama170 skrev:
Är det inte mer intressant att kolla billigast kvm pris?
För om mitt hus kostade tex. 1200000 kr totalt utan tomt men det kanske bara var på 90kvm så skulle det kostat ca 13300kr/kvm

Om mon granne bygger ett hus för samma kostnad 1200000kr men bygger 120kvm så blir kvv priset 10 000

Totalpriset säger inte så mycket tycker jag.

Är det någon som förstår vad jag menar? ;)
Helt rätt!
Det är också hur mycket av bygget är klar för det priset.
Och sen ska man räkna vad man får i utrustning, kök, golv, etc.


 
Hmm!

Jag tror att husen kostar ganska lika t.ex Ä-hus och Smålandsvillan..
Jag ska bygga ett Ä-hus mod. Höner och själva huset kostar ju (nästan) lika mycket var man än bygger i landet!!
Däremot så är ju tomtpriset en ganska väsentlig del av den totala kostnaden, det är ju otrolig stor skillnad på tomtpriser överlag i landet.

Ninni som får nyckelfärdigt för 1 050 000.. det måste väl vara utan tomt va??

Jag bygger i södra Sthlm och får glatt pröjsa 2,5 mkr.
En viss skillnad tycker jag :D


 
Vi bygger ett Älvsbyhus Höner, priset är utan tomten.
Vi gör förarbetet själva på grunden vilket vi spar massa pengar på.
 
Fy..f... vad jag blir trött på diskussioner likt denna. Alltihop handlar om pris. Det finns inte ett ord som hanterar kvalitet. Om man nu skall göra den största investering man hittils gjort, varför börjar man inte i andra änden och frågar sig självt - hur vill jag bo ? Vilken livskvalite förväntar jag och min familj oss ?

Alla kan bygga billiga hus. Sedan är naturligtvis frågan vad som är billigt. Men alla kan välja prispressade hantverkare som gör ett skitjobb, bristfälliga grundarbeten och utöver det kan man komplettera med att få en stomme rest som ser ut som ett Pippi Långstrumphus. Lägger man dessutom manken till så kan man ju välja material och inredning av halvfabrikat då får man definitivt det man betalar för.



 
hape33 skrev:
Fy..f... vad jag blir trött på diskussioner likt denna.

Låt bli att läsa då! För många människor är det säkert mycket viktigare att få råd till ett hus överhuvudtaget än om det huset har låg eller hög kvalitet eller om de får maximal valuta för pengarna. Sen finns det de som vill lägga så lite pengar på boendet som möjligt för att de vill använda resten till att hitta på en massa andra saker.
Kvalitet och värde för pengarna kan vi diskutera i en annan tråd.
 
Jag håller med GF och Linda..För många är det enda möjligheten att välja billigt. Billigt har ju tyvärr fått en stämpel på sig. Billig = skit. Men det finns andra uttryck, t ex bra pris, som säger en hel del.

Jag är tillräckligt gammal för att veta att dyrt inte alltid betyder kvalité ;)
 
Det är väl förmodligen så att han/hon byggt ett hus (om de nu gjort det....) innan man hittade hit till forumet och på nå't sätt måste de väl rättfärdiga sina dyra fakturor istället för att inse att de blivit blåsta ::)
 
1-0 till edvin
 
Köpa dyrt kan vilken idiot som helst ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.