Tjena

Jag skall göra ett gästbadrum i källaren.
Skall innehålla WC, Handfat, Dusch och Tvättmaskinsavlopp.
Rummet är ca 2 x 3 meter.
Problemet är att befintliga avloppet finns i angränsande rum. Ca 1 meter bakom väggen.
Det är ett loderätt WC-avloppsrör i grå plast från våningen över.
Tänkte koppla på det.

Som jag planerat detta skall jag bila upp golvet tillräckligt för att få ner 40 mm rör från dusch, vask och tvättmaskinen som jag sedan kopplar på 110 mm rör från WC. Drar detta vidare genom (under) väggen och till det befintliga avloppet och kopplar på med ett Y-rör.
Alltsammans i 1% lutning?

Under rören skall man lägga 10cm singel och någon form av isolering? 5 cm Frigolit?
Behöver det tätas gentemot befintlig isolering? eller klämmer man bara ner så mycket frigolit man kan i den knöliga ojämna kanalen det blir när man bilar?

Hur gör jag över rören? Sand sen cement? Armeringsjärn, är de bara att lägga ner lösa tvärs över röret med ca 10 cm avstånd eller så?

Finns det någon bra beskrivning hur detta görs? Hittade inget direkt på forumet.
 
  • Badrum nere.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några dimensioner: 70mm avlopp från dusch, 50 mm från vask och tvättmaskin, 110 mm WC.
 
Vi har gjort i princip samma installation med den skillnaden att stammen från övervåningen kom ner i rummet där vi gjorde badrum. Själva rördelen är inget konstigt bara att ha rätt dimensioner.
Vi la golvvärme så därför göt vi igen med EPS-bruk med flytspackel ovan på, vi la ingen armering.
 
Avloppspump känns inte bra, måste ju ändå bila upp golvet för att få ner avloppsrören, då kan jag ju bila vidare till stammen i rummet bredvid.

Tack för dimensionerna Jeppe, konstigt nog hittade jag de dimensionerna jag skrev i en annan tråd här på forumet.. =) Grövre känns ju smartare så..

Jan-Å - Jag skall också ha golvvärme, vattenburen, sen försöka mig på att göra vettigt fall mot golvbrunnen i duschen. Behövs ingen armering är det hela enklare.
Lade du någon singel, sand eller isolering under rören innan du gjöt igen hela rasket?

Ser ritningen ok ut? Vad är maximal vinkel på böjarna i golvet? 89 grader? =)
Visst är det 1% lutning hela vägen?

Är lite sugen på att hyra en bilmaskin och braka igång. =)
 
Jag bilade bort översta lagret betong och öste ut singlet som låg under, sammanlagt ca 20 cm. Sen bilade jag bort undre lagret betong där jag skulle dra avloppet, så avloppet ligger i princip på makadamet som ligger under plattan.
Sen göt jag EPS, fyllde avlopps"dikena" och runt 20 cm till ovanför, tunt lager flytspackel på det som vi ställde golvvärmen på sen flytspackel på det, använde fiberförstärkt flyt som enl säljaren inte behövde armering. Tätskiktade och la klinkers.
 
Då antar jag att allt snack om hur viktigt det är att isolera och armera är säljsnack.. =)

Ser ritningen ok ut? Vad är maximal vinkel på böjarna i golvet? 89 grader?
Visst är det 1% lutning hela vägen?
 
Ser väl helt ok ut dock skulle jag haft sen 2 stycken 45 graders ist för en 89 graders. Blir som mjukare sväng för klubborna (och pappret) att åka ut på (även första böjen från toan).
Ang 1-2% lutning så har jag för mig att det gäller röret från toan, rören från tm, duschen och tvättstället är väl huvudsaken att det är lutning på då det bara är vatten som ska rinna där. När vi gjorde vårt badrum så kollade jag bara med passet på dessa rör att det fanns lutning. Finns säkert % där också men det har funkat för oss.
 
Holpers skrev:
Då antar jag att allt snack om hur viktigt det är att isolera och armera är säljsnack.. =)
Nja, EPS är ju isolering, väldigt bra isolering verkar det för det badrummet är ett av våra varmaste rum på vintern.
Armering råder det delade meningar om har jag märkt, firman jag köpte flytspackel av gör hela badrum också om man vill så det är hantverkare själva men ansåg att den typen av spackel fungerar utan armering.
Kompisen som ska hjälpa oss med det andra badrummet säger att man självklart ska ha armering, han är plattsättare bla och killen som flytspackla tyckte lika :S
 
Om det ska armeras eller inte beror på om det är betong- eller träbjälklag och skikttjocklek.

/John
 
Det är betong nu eftersom det är i källaren. Inget trä alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.