Är det värt att betala 2600 kr extra för att få en pyrolysugn istället för en utan den funktionen? 8800 kr mot 6200 kr för två inbyggda rostfria Husqvarna ugnar? Jag har aldrig haft någon ugn med den funktionen och frågan är ju om det funkar bra eller inte? Kommer man att använda det eller inte?
 
Det beror nog lite på hur mycket du brukar använda ugnen. Blir det mycket smuts? Jag har pyrolysfunktion på min ugn och är mycket nöjd. Bränn loss smutsen och torka enkelt bort dammet som blir kvar. Väldigt skönt att slippa slita för att få bort skiten.
 
pyrolysugnar har också bättre isolering och övrig material som ska tåla ca 500 grader. Jag använder funktionen 2-3 gånger om året och är nöjd med att slippa skura rent den :). Finns en annan lösning utan pyrolys - katalitysk emalj som påstås stötta bort smutsen men jag har aldrig provat ....
gaia
 
I vår förra spis hade vi katalytisk emalj på väggarna och det var klart bättre än den vi hade tidigare.
Men när vi renoverade för ett par år sedan så bytte vi till häll och inbyggnadsugn med pyrolysfunktion.
Jag är helt nöjd med funktionen, efter rengörning så är det bara lite vitt damm kvar (aska) som man torkar bort och ugnen är som ny igen. Detta fungerar även om den varit riktigt smutsig.

En sak att tänka på: Vi blev "tvungna" att placera ugnen mellan kyl och frys viket gör att kyningen nog inte blir tillräcklig. Detta i sin tur innebör att överhettningsskyddet slår till emellanåt när pyrolysprogrammet körs. När ugnen svalnat lite så fortsätter programmet automatiskt. Det fungerar alltså fortfarande utmärkt men programmet tar ca 8h istället för 3h som det borde.

Min slutsats är att pyrolysfunktionen är jättebra men tänk på hur du placerar ugnen.
 
Vi har en pyrolys och är mycket nöjda. Allt inne i ugnen blir helrent "av sig själv" när man kört ett rengöringsprogram. Bara att damma ur lite ljusgrått sot efteråt. Ugnsluckan får man ju dock rengöra själv eftersom det inte finns någon pyrolysbeläggning på den.
 
Cyphera skrev:
det inte finns någon pyrolysbeläggning på den.
Luckan är sämre isolerad (glas) och värms inte till lika högt temp som övriga inneväggar och pyrolysen blir mindre effektiv. Pyrolys är en förbränningsprocess utan eld - fett, socker och annat organisk spill bränns bort i hög temperatur, 550grader om jag minns rätt, och kvar blir bara askan att städa bort efteråt.
Kanske bra att veta att det inte är något hokus-pokus medel och fungerar så länge värmeelement fungerar :)
gaia
 
Vi har också en ugn med pyrloys. Är mycket nöjd, det blir bara aska kvar av smutsen.
 
Kanske skulle prova det långa programmet då, för hittills har det aldrig bildats något damm på ugnsluckan, dvs. all smuts är kvar där efter att jag använt de två kortare programmen. Nu har jag bara använt rengöringsprogrammet två gånger förstås ... låter bra att det kanske även går att få bort det på luckan!
 
Cyphera, hmm... nu när du säger det så vette sjutton om det funkar på luckan... måste kolla det nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.