Som frågan lyder, vart köper man dessa tingestar och vilken modell passar mig bäst?

Ska ha två st. Den ena ska mest göra nytta i torkrummet i hus nr ett. Som ligger i källaren så den kommer få göra nytta där. Ca 30kvm.

Den andre ska vara i källaren på 70kvm i hus nummer två och få bort det äckliga källar klimatet som är där.

Kollat på Swedol, Jula och Biltema och netonnet änsålänge
 
Även vårt hushåll har en Woods DS28, den är trevlig i tvättstugan. Köpte vår hos Beijer/Bulltofta Bygg för en dröse år sedan till ett löjligt bra pris.
 
Har en Woods, kommer ej ihåg modellen. Den har tuffat och gått i min "krypgrund" (Ståhöjd) i 10 år utan problem. Jag köpte den på närmaste byggvaruhus.
 
Jag har en Munters i källaren. En smått fantastisk maskin som håller min källare fri från unken lukt!
 
Nu väcktes mitt gamla dåliga samvete. Var inne på köp i våras till vår o-uppvärmda källare (inkl tvättstuga)

Det jag kikade på då var Mitsubishi MJ-E16VX som testades av R&R för några år sedan o vann.

En annan som väckt min nyfikenhet är Woods TDR-36 som har givaren för fuktighet i en trådlös (FM) enhet, verkar vettigt och modernare än gamla hederliga 28:an.

Woods handlar man nog billigast på Gränsbygden medans Mitsubishi har jag för mig att jag hittade för drygt 300GBP.
 
Jag valde woods ds15 eftersom den drar ca 220 watt mot ds 28 som drar det dubbla. avfuktningskapaciteten verkar inte motsvara den ökade elförbrukningen. Jag avfuktar källare/krypgrund på sommaren och tvättstuga på vintern med denna.
 
storkarp skrev:
Jag valde woods ds15 eftersom den drar ca 220 watt mot ds 28 som drar det dubbla. avfuktningskapaciteten verkar inte motsvara den ökade elförbrukningen. Jag avfuktar källare/krypgrund på sommaren och tvättstuga på vintern med denna.
Kan man verkligen räkna så?

Brukar dom inte vara övertydliga med att inte underdimensionera för att hålla energiförbrukningen så låg som möjligt?
 
Mitsubishin alla gånger.
 
Johan Gunverth skrev:
Mitsubishin alla gånger.
Varför?
 
nimajneb. Jag kanske inte räknat och tänkt rätt men jag vet i alla fall att min avfuktare aldrig kan dra mer än ca 5 kWh/dygn och i praktiken drar den oftast 2-3 kWh trots att den verkar vara igång alltid. Jag har satt den på max utan att ställa in eftersom jag vil torka ut maximalt nu i samband med isolering av trossbotten. En Woods 28 skall dra dubbelt så mycket el men avfuktar inte dubbelt enligt de siffror jag sett. Så jag vet inte varför jag skulle ha fel.
 
Nimajneb skrev:
Varför?
Den är bäst. :D

Nä, jag grundar det på egen och andras erfarenhet. Ingen av de jag känner har varit missnöjd med Mitsubishin och ett flertal har bytt till den och inte ångrat sig. Statistik, alltså. :)
 
storkarp skrev:
nimajneb. Jag kanske inte räknat och tänkt rätt men jag vet i alla fall att min avfuktare aldrig kan dra mer än ca 5 kWh/dygn och i praktiken drar den oftast 2-3 kWh trots att den verkar vara igång alltid. Jag har satt den på max utan att ställa in eftersom jag vil torka ut maximalt nu i samband med isolering av trossbotten. En Woods 28 skall dra dubbelt så mycket el men avfuktar inte dubbelt enligt de siffror jag sett. Så jag vet inte varför jag skulle ha fel.
Du måste sätta liter och energiförbrukning per tidsenhet för att få en relevant effektivitets indikator.

För att mäta prestandan så är det ju liter per timme som är intressant.

Tittar man tex på Råd o Röns test verkar det som dom flesta 100m2 maskinerna verkar dra runt 5kW/Dygn.
 
Jag tror att det var en sån här jag satte in i mitt förra hus krypgrund pga fuktproblem. http://www.dst-sg.com/swe/02/dr030c.asp
Kommer inte ihåg exakt modellbeteckning, men jag tror det var DR-030.

Den gjorde sitt jobb bra, men det är en ganska kostsam installation. Jag gjorde jobbet själv, men materialet gick på runt 30kkr.
 
Tackar för all input. Det blev en Woods från Swedol
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.