Inför vår förestående dränering så har vi fått uppmätt var vår inkommande el tar vägen. Sen har vi ett garage vid vägen och en liten stuga på tomten som vi inte har en aning om hur kablarna går kom jag på så här i efterhand.

Kanske man får ringa på dem igen, Göteborg Energi, för att få en ny anvisning? Det är ju inte deras område, men man kanske får betala nån slant för det?

Vad kan man göra för åtgärd om nu nån kabel grävs av? Jag antar att det inte är tillåtet att skarva kabel i marken? Måste ny kabel dras hela vägen?
 
mikaelbe skrev:
Vad kan man göra för åtgärd om nu nån kabel grävs av? Jag antar att det inte är tillåtet att skarva kabel i marken? Måste ny kabel dras hela vägen?
Visst är det tillåtet, finns speciella skarvsatser för sånt men klart smartast att ta anvisning istället.
 
Det går att skarva kabel i marken om man gör på riktigt sätt, ta kontakt med en el-installations firma så fixar dom det. (om det är riktigt kabel som är använd från början)

Lycka till!

Jaha då var man för sölig med det svaret ;=)
 
Redigerat:
Fast en kabelskarv (som kostar runt 500 kr) är alltid en svag punkt, så gräv inte av den.
 
kan du inte se vart kablarna är i byggnaderna ?
 
En kabel ser jag gå ut från grunden av huset och sen rakt ner (förmodar) jag till entrelyktorna. En annan kabel från garaget går upp in i muren vid sidan om huset och sen troligen rakt åt höger till en elcentral i huset. Kabeln till lillstugan snett ovan huset går troligen rakt under det efteråt byggda vedförrådet och sen till uterummet.

Pratade med Göteborg Energi och det skulle förmodligen kosta mer att få en uppmätning av dem än att laga en eventuellt avgrävd kabel.

Vi får helt enkelt kolla lite till och sen ha lite marginal vid grävningen.
 
Köp två tunna kopparpinnar...Typ sånna som används för svetsnig... Bocka dom på mitten så dom ser ut som varsitt " L "

Sen håller du dom med varsin hand (inte för hårt bara) ungefär 5 cm ifrån varandra, när du närmar dig ledningen kommer dom röra sig mot varandra....
 
Det är som att leta vatten då eller?
 
Annars skulle jag testa med en inte alltför dyr metalldetektor (t.ex. Julas). Även om det går att laga elkablar riskerar det att bli sämre med tiden.
 
Då du bara ska gräva nära huset där du ser var kablarna går ut så är det lätt att gräva före med spade där man ser att kabeln går ut så att inte grävmaskinen tar den. Har letat kabel många gånger på det viset och är det en kunnig förare så behöver det inte bli tungt att gå före med spade.
 
Det är bara på ett ställe som jag ser var kabeln går ut från huset och den går med 99 % sannolikhet raka vägen ner till entrelyktorna. Vad gäller de andra kablarna, så kan jag från stugan se var kabeln går in i den. Där kan jag gräva och följa den vart den går ut från huset eventuellt. Kanske det även går med kabeln till garaget som går igenom en mur, vid muren kan man gräva och se vart den tar vägen.

Annars har jag faktiskt varit inne på metalldetektorer, men jag tror inte Julas duger. Detektorer som kostar över 10000 kr kan inte se mer än en meter ner i marken beroende på objektets storlek. Kablarna ligger väl i och för sig inte speciellt djupt antar jag.

Steg ett är dock att hitta närmaste proppskåp. Vi har tre proppskåp. Hitta vilken propp som går till stugan. Garagets respektive entrelyktornas propp är hittad.
 
Gräv försiktigt, är det riktigt gjort ska det komma en förvarning eller ligga i rör. Skulle olyckan inträffa vet du ju var de ligger till nästa gång och är en skarv riktigt utförd kommer den hålla hela din livstid och ett bra tag till. Värmekrymp, gjutharts, tejp och gelskarvar är vanligast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.