Tänkte höra mig för om generella regler vid avstyckning för tomt.
Vi har idag en relativt central villa i borås med en tomt om 1600 kvm. Min önskan är att stycka av och således skaffa mig en ny tomt om ca 700 kvm där jag tänkte uppföra vårt nya hus.
Kan säga att två av mina grannar har byggt två nya hus på en tomt som från början va något mindre än vår tomt på 1600 kvm.
När det kommer till avstyckningen, hur nära får jag då lägga den nya tomtgränsen som uppstår mot mitt nuvarande hus?
Kan förstå att eventuella köpare av vårt nuvarande hus kan anmärka på att tomtgränsen ligger nära men det bryr jag mig inte om. Skulle vilja dra tomtgränsen 2,5-3 meter från vårt nuvarande hus, vad säger generella regler? Eller måste jag dra den 4,5 meter ifrån?
Till en början är det ju jag själv som ska ge godkännandet men det kanske inte spelar någon roll?
 
Ta minst 4,5 meter, för antagligen kommer du att sälja ditt gamla hus eller? Då kan det ju vara bra att ha rätt avstånd och grejer till nya grannarna...
 
Mitt tips är att du bygger klart det nya innan du säljer det gamla, då behöver du inte ta hänsyn till någon, och de som köper ditt gamla hus vet exakt vad det är de köper.. Troligtvis har du väl ändå fler grannar än du själv som huset kommer närmre än 4.5 meter, de lär säkert oxå ha synpunkter.
 
fresve skrev:
Mitt tips är att du bygger klart det nya innan du säljer det gamla, då behöver du inte ta hänsyn till någon, och de som köper ditt gamla hus vet exakt vad det är de köper.. Troligtvis har du väl ändå fler grannar än du själv som huset kommer närmre än 4.5 meter, de lär säkert oxå ha synpunkter.
Alt ha klart med alla bygglov på sitt eget och sedan stycka av och sälja.
Tror dock man ska kolla upp att tankarna för den nya tomten är okej med kommunen också. De vill ju ha åsikter kring allt.
 
Huset kommer hamna mer än 4,5 meter från alla tomtgränser utom den som vetter mot mitt i dagsläget egna hus. Däremot kommer huset hamna 9 meter från mitt gamla.
 
Kolla med aktuellt fastighetskontor, skiljer från kommun till kommun och förmodligen mellan handläggare också.
Själv skulle jag inte vilja bo granne med dom som köpte vårt gamla hus, inte för att man medvetet lurar nån men det händer alltid nåt skit i gamla hus :)
 
Det är en tanke som salgit mig, vill man bo så nära de som köper ens gamla hus?
Precis som du säger, skulle aldrig medvetet lura någon eller att jag har känslor för huset som skulle göra det jobbigt. Det är helt enkelt enklare för nya ägarna att "klaga" om jag bor granne. Aboslut en aspekt som vägs in.
 
Man vet ju inte vem som köper. Ska man döma av vissa inlägg här på forumet så tror vissa att alla fel i ett 40 år gammalt hus är dolda och att säljaren ska betala allt i all framtid vad som än händer. Att få en sån tok i huset på andra sidan staketet vore inte kul men en mer normal funtad person är förstås realistisk och resonabel :)

Men som sagt, jag skulle köpa en tomt nån annanstans och sen sälja.
 
Problemet är att det säljs inga tomter på områden som jag vill bo. De är redan upptagna.
 
Är försäljningen av tomten ett måste för att ekonomin ska gå runt?

Kan du inte välja ett lite billigare bygge och behålla tomten orörd. Men att kanske planera för en framtida avstyckning i fall ekonomin tryter.
 
Kan du vänta med avstyckning, hyra ut huset till att börja med men vara tydlig på att du senare vill sälja?

Gällande avstånd gäller 8 m (normalt 4,5+4,5 med en tomtgräns mellan) mellan byggnader om inte särskilda brandskyddshänsyn ska tas vid bygge av det nyuppförda huset.
 
Ska inte sälja någon tomt. Ska sälja huset som jag bor i just nu men behålla 650-700 kvm av tomten för mitt nya hus. På sådant sätt har jag 700 000 - 1 000 000 i "kontantinsats" till nya huset. Dvs värdet av tomten som bli "över" vid avstyckning.
 
Jag tycker det låter som en bra idé att stycka av din egen tomt om det är i det området du vill bo men i ett nytt hus. Tror det bästa är att helt enkelt ringa kommunen angående om hur du kan dra den nya tomtgränsen.

Det är bra om du kan bygga det nya huset innan du säljer då det kan vara svårt att sälja ett hus med avstyckad tomt. Mina föräldrar gjorde det och hade jättesvårt att hitta köpare till huset för att de kände ett stort orosmoment i vad som skulle komma bredvid. (Och nu när jag sett det nya huset så kan jag konstatera at oron var befogad.)
 
Vi får se hur vi gör med försäljning och i vilket skede den då skulle ske.
Första kontakt är tagen med bygglovsmyndigheten. Verkar lovande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.