Fast nu har det gått ett tag och vi har blivit mer van med hur vi bäst skall använda kylen och dess patroner. Vi har skruvat ner kolsyretrycket till min och nu fungerar kylen mycket bättre, vi har inte märkt av att kolsyrade vattnet tagit slut på mycket länge. Vi hade för högt tryck tidigare så det började spotta och spruta efter ca 1,5 liters tömmning, det problemet har vi inte längre med bibehålet kolsyrat vatten.
 
Vi har både kylen(bubbelvatten) och frysen(ismaskin) har alltid fungerat kanon. Vi dricker väldigt mycket bubbelvatten och nu har vi snart haft våran kyl och frys i ett år och vi har precis gjort slut på patron nr 2 och har nu kört på nr 3 i ett par veckor. Jag är förvånad över hur länge de räcker om man jämför med en vanlig sodastreamer. För övrigt så använder vi patroner från sodastreamer utan något problem.

Vi är supernöjda!
 
Harry62 skrev:
Det kan vara lite knepigt att få igång det, men vänta i 24 timmar innan Ni tappar ut det efter den vanliga proceduren. Nån som hittat billigare patroner? Känns ju lite konstigt att electrolux patroner kostar 400-500 Krq(;^;)p när sodastream kostar 90 Kr. dom är nästan exakt lika förutom i mässingsanslutningen, borde vara nån universell standard på anslutningarna.

WTF, vart köper du dina patroner? Nu för tiden levereras Electrolux kylskåp med AGA patroner vilket gör att du kan använda samma som i AGA kolsyreapparater.
Vi tar 90:- för dom på jobbet!
 
Anslutningen är standard.. Kör numera blandat mellan gångerna. ibland kör jag AGAs tub och ibland Sodastreams tub i min sodastream
 
Går det att ansluta en normal kolsyretub till dom? dvs sådana man har på puben mm och ställa den i en skrubb eller så och dra en slang bara?
 
Tog kontakt med ett företag som heter Vikingsoda i Sthlm, dom hjälpe mig med kontakt på Electrolux så att jag fick en ny adapter så att jag nu kan använda sodastream patroner. adaptrar efter 2007 går utmärkt att använda med sodastream.:D:D:D:D
 
När Ni ändå var inne lite på hur mycket kolsyrat vatten de här kylarna klarar att producera, hur mycket isbitar klarar de?
Är det bara så att det räcker till två drinkar, och sedan måste man vänta i en timme?
 
Edvuld skrev:
När Ni ändå var inne lite på hur mycket kolsyrat vatten de här kylarna klarar att producera, hur mycket isbitar klarar de?
Är det bara så att det räcker till två drinkar, och sedan måste man vänta i en timme?
Den fryser 20 isbitar åt gången, och sedan tappas redan frusna bitar i en låda som innehåller betydligt fler än 20 bitar...så det lär räcka till en hel del drinkar...

När det gäller vatten så har jag för mig att det är en liter åt gången, men det kan vara helt fel...
 
Mina side by side (siemens och Daewoo) har en islåda med 5-10l isbitar i så det räcker gott till en hink att lägga ölen i men sedan tar det typ en dag att fylla den igen så har man mer isbehov får man ha en riktig ismaskin.
Men vi har aldrig lyckats göra slut på isen till saft och drink behovet iaf.
 
Hej!
Jag har en Husqvarna/Electrolux kylskåp modell QR2619. Ett sånt fullstort, högt kylskåp med vattenuttag och kolsyre. Köpt 2008.
Menar ni verkligen att det fungerar med en billig sodastreamer patron för 90 kr?
Jag har 2 ggr köpt via electrolux (de säger att man måste beställa via dem)...men de kostar 500 kr/st.
Även filter som behöver bytas typ en gång per 6 mån kostar skjortan hos elux.

Var hittar jag förresten billiga sodastreamer kolsyrepatroner?...killen som aldrig haft en sådan "saftmaskin". :)

Det lönar sig visst att googla lite när man behöver grejer. Tack! :)
/Henrik
 
Ja det fungerar men nu mer så skiljer det inget i pris att fylla på patronen och dom gånger som jag provat så tar sodapatronen slutvfortare. Man behöver dock en annan adapter som passar på sodapatronen.
 
Numera levereras det AGA patroner i Electrolux Kylskåp, Dessa kostar oftast 99:- att fylla och finns i de flesta vitvvarubutiker m.m. Om den inte passar brukar man kunna få en adapter gratis ifrån electrolux!
 
hej
vår lampa för filter har blinkat ett tag nu, så jag gjorde slag i saken och köpte ett nytt trots att det skulle räcka till 1ooo l vatten och vi använt 5 l typ.. men lampan slutade inte att blinka och när jag tog ut den för att sätta i igen så sprutade vattnet. gjorde så vid två tillfällen å nu vågar jag inte prova igen...någon som vet?
 
Läs instruktionsboken hur man nollar lampan, har för mig att man skall hålla inne knappen för vanligt vatten typ!
 
Hej.

Har ett QR2619 nyinköpt i våras.

Vi och barnen dricker väldigt mycket kolsyrat vatten.
Har aldrig bytt patron, fattar inte hur länge den räcker, nästan som om den gör egen kolsyra.
När vi hade sodastreamer drack vi inte alls lika mycket men fick byta patron mycket oftare.

Helnöjd.

/Roy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.