Hej!

Vi ska flytta in i en 50-tals lägenhet där det är en brun plastmatta i köket. Den ska bort. Istället ska vi lägga in Lavangeplattor från höganäs 171:- m2 (om jag inte minns fel) på golvet. De är 333x333.

Om jag drar till så är ytan i köket 10 m2.

Om man bara vill ha hjälp med förarbetet för att kunna lägga golvet.... hur mycket tror ni det skulle kunna kosta?

Försöker få ner kostnaderna då jag snart ska på mammaledighet och är den enda som jobbar av oss båda. Så budgetten är smal.

Eller rekommenderar ni att man gör det själv i alla fall? Och hyr verktyg/maskin från cramo?

Supertacksam för svar!
 
På byggahus.se rekommenderar nog dom flesta att Du gör allt själv :):) Det är bara elektrikerna som brukar rekommendera att man inte gör el själv (vilket man inte bör göra heller) :) men i övrigt gör man det mesta.

Ta bort mattan kan vara både lätt och svårt, beroende på hur den är lagd, är det ett bra lim så får man jobba med spackelspade, kniv, kofot, stämjärn och liknande. Sen kanske man måste slipa bort limresterna. Men rimligtvis borde golvet i sig vara tillräckligt plant för att lägga klinkers på (om nu Lavangeplattor är klinkers?)

Gör själv, kanske rent av finns nån specialmaskin som man tar bort mattan med också, slipmaskin kan Du hyra alla fall.
 
Förarbete för att kunna lägga golv? - är det träplankor under så blir det mer komplicerat att förberedda styv underlag som kan bära klinker.... läs dyrt att få hem en hantverkare :). Är det jämn betong så kan man slippa limrester själv , andningsskydd nödvändig.
Har du funderat på linoleum plattor? Verkar smidigare och kanske inte dyrare om man lägger ihop alla kostnader .... snabbt på plats och enklare att lägga själv, gissar jag.
gaia
 
gaia skrev:
Förarbete för att kunna lägga golv? - är det träplankor under så blir det mer komplicerat att förberedda styv underlag som kan bära klinker.... läs dyrt att få hem en hantverkare :). Är det jämn betong så kan man slippa limrester själv , andningsskydd nödvändig.
Har du funderat på linoleum plattor? Verkar smidigare och kanske inte dyrare om man lägger ihop alla kostnader .... snabbt på plats och enklare att lägga själv, gissar jag.
gaia
Tänkte inte på de :blushing: tog för givet att det var betonggolv men är det trägolv blir det ju svårare förstås. Då är linoleum inget dumt alternativ alls, behöver man ens ta bort plastmattan då?
 
Det är betong under!
Plattorna lavange är klinker :)


Linoleumplattor, det är väl plast? Och det vill jag inte ha tyvärr.

Så det blir att göra det själv och hyra slipmaskin och en sån maskin som kan skära plattor...Ska man måla väggar först och lägga golv sen eller tvärtom?

Då är bara frågan om man ska måla skåpluckorna själv eller leja......?
 
somesundaymorning skrev:
Linoleumplattor, det är väl plast? Och det vill jag inte ha tyvärr.
sök på linoleum så får du veta vad det är och slipper plast- fobi :). Det är inget farligt, varm och mjuk att gå på, vattentätt, inga fogar som blir smutsiga, enkelt att hålla rent ...... finns i många färger, säljs av blaTarkett om jag minns rätt.

Men om du har betong under så är klinker faktiskt ett mycket bra val :).
Måla väggar kan du först när golvet är slipat och det är slut med jobb som dammar.

gaia
 
gaia skrev:
Men om du har betong under så är klinker faktiskt ett mycket bra val :).
Måla väggar kan du först när golvet är slipat och det är slut med jobb som dammar.

gaia
Ja, vill nog ändå ha klinkers (även om linoleum har sina fördelar). Är man uppvuxen i waldrofskola så är man ;) Jag tycker också mycket om att gå på klinkergolv.

Och tack för svaret angående målning/golv-ordningen. Tack!
 
precis måla innan och slit bort mattan sedan och ta limlösningsmedel(finns i färghandeln) och prima sedan golvet innan du lägger klinkersen. Tänk på att klinkers blir väldigt"hårt" utan golvvärme.
Annars håller jag med snyggt och sen är det trevligt att hålla rent.
 
Golvvärme är guld värt en kall vintermorgon när man ska göra morgonkaffet!
 
Tack för svaren. Undrar vad menas med att "prima" golvet?

För 9 kvm2, vad ska man ta för golvvärme?
 
Prima betyder att man lägger på en primer med roller lr pensel som gör att fixet fastnar bättre på golvet, rekommenderas att alltid göra.

Personligen föredrar jag vattenburen golvvärme och förmodligen har Ni väl vattenburen värme i en lägenhet men man har mycket varmare vatten till radiatorerna så det kräver en egen slinga eller att Ni har en shunt som kan sänka värmen på vattnet.
Det är nog betydligt enklare att lägga el-värme i ert fall (i de flesta fall iofs)
 
T
Primerns huvudsakliga uppgift är egentligen att den ska hindra underlaget från att suga ur fukten för snabbt ur fixet!
 
tank77 skrev:
Primerns huvudsakliga uppgift är egentligen att den ska hindra underlaget från att suga ur fukten för snabbt ur fixet!
Å fan, där lärde jag mej nåt nytt igen, tackar d^_^b trodde det var ett lim, typ :S
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.