Jag skall snedhyvla reglar för överliggare till staket och behöver en stöthyvel som gör jobbet i hyfsad takt och med hyfsat resultat.
Jag har inte använt hyvel sedan skolan, men många gånger tänkt att jag behöver en, så hyveln blir inte ett one-night-stand. Prisklass några till femhundra.

Som överkurs efterfrågar jag tips på slipning av sagda verktyg. Jag äger inte en slipmaskin, endast bryne och tålamod.

Tack
 
Eller är det en rubank jag skall ha?
 
Vad menar du egentligen med snedhyvling?
 
Min gissning är att tihimas vill fasa överkanten på någon av de horisontella bitarna av ett staket för att få bättre vattenavrinning och därmed undvika röta i längsta möjliga mån.

En stöthyvel är ju möjlig att använda men det är definitivt inte rätt hyvel då den är liten och bättre lämpad för små justeringsjobb. En rubank skulle kunna fungera, dock har jag inte gått ner mig i storhyvelträsket än. Någon annan får fylla på...
 
Är inte detta som klippt o skuret för en elhyvel
 
vill inte ha
 
är det längdsled du vill hyvla?
utveckla gärna...
... eller stolparna så överliggaren får vinkel?
 
Redigerat:
Längsled på överliggaren. Fasa av kanterna på tex en 2"6, så att den liknar ett tak.
 
tihimas skrev:
vill inte ha
Varför?
 
Vill hellre ha och lära mig använda en handhyvel
 
Enl mina, iofs något blekta, minnen från träslöjden är det en rubank du behöver, hyvla långa saker rakt.
Stöthyvel vill jag minnas att man hade till ändträ, småjusteringar och liknande.
 
Jag hittar inte rubank till salu när jag googlar. Verkar inte som om butiker säljer sådana. Det finns endast hyvlar till salu.
 
hur många löpmeter?
 
Kanske klyvsåga grovt, sedan fina till det med en hyvel?
 
har inte plats för någon klyvsåg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.