Har byggt en 15kvm stor friggebod och håller just nu på att isolera och klä innerväggarna med OSB-skivor. Runt dörren kommer det att bli en "nivåskillnad" på ca 2 cm mellan dörrkarm och OSB-skivans kant, så jag undrar vad för slags list jag ska sätta där? Finns ju s k smyglist, men den verkar ganska rak & jag vill ju att listen ska täcka över någon centimeter både på OSB-skivan och dörrkarmen, trots att dessa hamnar på olika nivåer.

/Lars
 
Man sätter en smyg ut ifrån dörren ut i nivå med väggen sen sätter man foder över springan som blir mellan vägg och smyg.
 
Ok, tack för svaret. Ser att de flesta smyglister har måtten 8x21mm, vilket i min värld planar ut nivåskillnaden med just 8 mm, men med OSB-skivans kant (som i sig är 12mm tjock) blir nivåskillnaden drygt 2 cm. Misstänker att jag behöver en list med denna tjocklek, men det verkar inte finnas var jag än letar. Eller kan man göra på något annat sätt?

/Lars
 
8x21 är en smyglist för golv. Denna smyg är något som bara kallas för fönstrsmyg i folkmun. Jag vet inte vad den korrekta benämningen är.

Antingen köper du färdigmålade eller så köper du vanlig hyvlad 17mm bräda som du klyvsågar i just den bredd du behöver. Sen justerar du den så att den är i våg på alla sätt och vis med pass och vinkel varpå du spikar fast den.
 
Det finns hörnlister (ex 20x20mm) som skulle kunna kunna fungera som salning och foder.
Det beror på hur noga du är med slutresultatet.

Jag harde gjort en salning + dörr foder, dörrfoder är lite förlåtande så +-2-3 mm att inte salningen blir helt slät med vägg är OK. Men hellre att salningen går lite utanför vägg än tvärtom.
 
Gapro har en liten broschyr (även på nätet) som innehåller mängder med lister och mått.
 
Tusen tack för alla svar, nu känner jag att jag har tillräckligt med kött på benen för att ta tag i detta!

/Lars
 
jag brukar helt enkelt klyva mig det jag behöver ur vanlig 21X95 råplan. Vill man så kan man sen gå över dem med slipmaskinen ett varv eller två så blir de släta och lena.
ev ojämnheter mellan salnig och fönster/foder tar jag sen med spackel
 
om man målar vitt (antik ex.) kan man klyva mdf som är målad o klar, alt går det förstås bra med omålad. Det är bra att förborra dem innan man fäster de i karmen.

Har man riktigt breda smygar (de är ju svåra att spika/skruva i karmen) så kan man sätta skruvar som distanser i 90 graders vinkel, dvs i regeln. Lätt att justera in och sen fäster man de med skruv, spacklar o målar.

Kjell G
 
  • Gilla
Jeff J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.