Ja, då va man i husbyggartankar igen.
Saken är den att jag har tillgång till en tomt där mitt nuvarande hus står. En avstyckning är möjlig och jag skulle få 600-700 kvm helt plan tomt för vårt ny hus om jag väljer att genomföra.
Men då till min fråga, jag har för avsikt att bygga i lösvirke. Jag har väldigt mycket kunnigt folk i kontaktnätet men inte tillräckligt nära för att störa innan det blir skarpt läge, därför vill jag i dagsläget bilda mig en uppfattning.
Tanken är ett 1½-plans med förhjöjt väggliv alt 2-plans. Tänker mig ungerfär 100-110 kvm byggyta. Dvs någonstans mellan 170 och 200 kvm bostadsyta.
I mitt drömscenario vill jag även ha full källare.
Så vi leker med tanken, finns det ens en möjlighet att jag kan komma undan med 2,5-3 mille. Kan vara ärlig och säga att jag är inte mycket för det allra sniknaste men samtidigt kommer jag väga upp det med goda kontakter i köks och bad branchen, tänker kostnadsmässigt.
När det kommer till eget arbete så kommer jag naturligtvis bidra så mycket som möjligt men realistiskt är kanske att man mäktar med målning (in/utvändigt), tepetsering, golvläggning osv. Kommer antaligen lägga mer tid på det administra och styra arbetets gång. Jag kommer kunna lämna en del oinrett då vi för tillfället bara är tre personer.
Så vad tror ni, är jag ute och cyklar eller ska jag börja jobba aktivt för att genomföra detta?
All input är välkommen.
 
För att ge er ett hum om vilken typ av hus och storlek jag tänker mig så kika på detta exemplet.
Är det ens rimligt att bygga något liknande med källare för 2,5-3 mille med egen arbetsinsats som jag beskriver ovan?
 
en spontan tanke är att 100kvm bygg yta på en 600 tomt. blir inte mycke gräsmatta kvar.
 
Zebba skrev:
en spontan tanke är att 100kvm bygg yta på en 600 tomt. blir inte mycke gräsmatta kvar.

äger (eller ja, förvaltar snarare ;-)) ett 2 vånings hus på 158 m2 med tomt på 640 m2.

Det är fullt tillräckligt med tomt, nästan för mycket att hålla reda på.
Enda anledningen till större tomt(för mig) är att få grannarna längre från huset ;)


Så tror nog att det är lite olika vad man är ute efter. Men du har helt rätt i att gräsmattan inte blir direkt stor efter det :)
 
100m² i två plan + källare, det blir 300m². 3 miljoner, det är 10000/m². Källaren och det andra planet blir lite billigare per kvadratmeter, men inte så mycket billigare som många tror. Tumregeln säger 15-20000 kr/m². Så om du pressar ekonomin till det yttersta kanske du kan klara det.
Det där kontaktnätet du har, är det folk som är beredda att jobba gratis åt dig i ett halvår? Vad innebär "goda kontakter i köks- och badbranchen"? Att du får vitvarorna gratis? Halva priset? 10% rabatt?
 
Fiskarhedenvillan har liknande hus som det du visar i länken. Du kan ju ta in en offert från dom och se vad det skulle kosta om du skulle ta alla entreprenader genom dom. Då får du ett bra riktmärke vad det kan kosta för dig att bygga ett liknande hus. Då tänker jag att det antagligen tillkommer ca 200 000 mot vad dom anger i extra markarbete och tillval samtidigt som du kanske kan få det ca 200 000 kr billigare genom kontakter och eget arbete. Sedan så tillkommer ju också en massa avgifter för va, bygglov, pantbrev, kvalitetsansvarig, byggel och liknande som man inte får glömma bort. För oss så uppgår de avgifterna till ca 450 000-500 000, men det är ju olika beroende på var man bygger.
 
Vi har nu i princip bestämt oss för Fiskarheden Tranan med viss modifiering.
Har fått klartecken på att stycka tomten nu behöver vi förhandsbesked för bygglovet.
Kan säga att många av de centrala tomterna som säljs i staden är 450-500 kvm.
Tranan kostar 831 000 sen tillkommer ungefär 100 papp för de förändringar vi tänkt göra. Skall sätta mig med budget så snart jag hinner.
 
Storlek tomt är givetvis en smaksak.
Under tusen kvadrat kanske man skulle köpa ett radhus....
Sitter arkitekten å skapar dyra barren så vore det väl slöseri med peng om tomten mindre än 2000 vore.
3000 egentligen... Å ännu hellre dubbelt upp....
 
som sagt en smaksak. Tänkte bara flika in med en sak. Håller själv på med Fiskarheden. Och tycker att dom hittils är bra att göra med.
 
som norrlänning tycker jag att du bör få väldigt mycket för 3 mille...men jag tycker du ska ta kontakt med en säljare på tex fiskarhedenvillan, vimmerbyhus,trivselhus eller liknande, och presentera dina planer får dom väl skissa fram nåt förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.