Hur förbereder man på snyggaste sätt att kunna gräva ner och ta in el i en 15kvd stuga??
Jag vill ju ta in elen underifrån och hur ska man göra det på bästa sätt? lägger man ner en flexislag som går upp till en väggdosa inne ?? det blir ju till o gräva ner kabel när det blir aktuellt i gult rör men frågan är hur man tar in det i stugan sen?? måste man kanske bryta av det i en dosa under innan man går in.

Om man inte ska issolera stugan kan man ha infällda dosor i väggarna ändå? eller måste det vara utanpåliggande??
 
Jag hakar på frågan då jag undrar exakt samma , gul kabelkanal har jag förberett med på ett djup av c:a 60 cm och en längd av 25 meter, hoppas någan kan råda oss
 
Låt markkabeln gå direkt in i elcentralen, gulröret slutar i marknivå, kabeln kan behöva skyddas mot sparkar, gräsklippare och grästrimmers om den kommer upp på utsidan av stugan. Kommer den upp under stugan så behövs inget speciellt.

Infällt går bra med eller utan isolering.

Protte
 
Är det jordkabel man ska använda och dra upp under huset från nergrävt rör upp i stugan genom flexislang till en väggdosa? Kan man gå med jord kabel hela vägen till dosan från matningen? vad heter en sån kabel i benemning??
Tänkte ta o förbereda med flexislang ner under stugan upp till väggdosa o låta den vara tom tills den dagen man ska ha en permanent matning vid nybyggt hus.
 
C
EKKJ eller N1XV heter den. Men den får du inte dra själv. Ska man hårddra reglerna ska du ha elektriker som lägger ner markröret också. (Inte för att det är nån som gör det... Frågar du elektrikern om han har lust att gräva ner ett markrör åt dig tittar han på dig och undrar vad för substanser och i vilka mängder som du har intagit under kvällen.)
 
Tänk också på att kabeln inte kan böjas hur som helst, kolla i databladet vad som gäller om du tror du ligger på gränsen. Vet ju inte om du ska lägga 1,5 eller 16 kvadrat eller vad.. Kolla även brandklass så du inte råkar välja fel kabel av misstag, n1xv, ekkj, exqj går bra till exempel men inte de flesta typer av n1xe.
 
Du drar kabeln hel från central till central, inte via några kopplingsdosor om det går att undvika.
 
15 kvadrat låter som en friggebod, alltså ett "andrahus" på en tomt där det redan finns ett större hus med central o.s.v...


Det är väl inte alls självklart att man verkligen vill ha en central i en sådan stuga?

Frågan är om man behöver ha minst en central i varje byggnad? (Jag förutsätter att kabeln matas från central i annat hus)

Å andra sidan kostar en liten central såpass lite pengar att det kanske är lika bra att ha en per byggnad, speciellt som man kan tänka sig att man vid en friggebod pysslar med utomhusgrejer som kan tänkas lösa ut jordfelsbrytare.

Om inte så återstår väl frågan om det funkar vettigt att dra markkabeln direkt till första dosa?

Om det är utanpåliggande så lär väl markkabeln kunna dras till dosa, men frågan är om det funkar att dra in markkabel i rör/slang i väggen fram till en infälld dosa?


Tips: gräv ner någon slags signalkabel också, till exempel dubbla nätverkskablar, så går det att fixa sånt som t.ex. fjärrtändning av utelampa (via 24V-matad kontaktor), telefon/nätverksuttag o.s.v....
 
cheetah1 skrev:
EKKJ eller N1XV heter den. Men den får du inte dra själv. Ska man hårddra reglerna ska du ha elektriker som lägger ner markröret också. (Inte för att det är nån som gör det... Frågar du elektrikern om han har lust att gräva ner ett markrör åt dig tittar han på dig och undrar vad för substanser och i vilka mängder som du har intagit under kvällen.)

Var på ett sådant jobb förra veckan. Jag och en kollega la ner markrör till en fastighet... :S
 
Hårt VP20-rör som dras från lämplig plats på väggen för undergruppcentral i stugan ner under och ut under stugans golvbjälklag ett par cm. Gult markrör bör komma upp i nära och sitta stabilt. Mark- eller jordkabeln behöver kunna klamras fast med några clips mellan markröret och VP-röret på insidan sockeln eller undersidan bjälklaget. Bra att även tänka på rör för TV, signal-/datakabel etc enligt tips ovan!

Brukar tänka så att om det är byggnader personer ska bo under någon del av året så ska det vara en undercentral med egen avsäkring och JFB där, men om det bara är förrådsbyggnad eller liknande på tomten kan man låta avsäkring och JFB sitta i huvudbyggnadens gruppcentral. EKLK är tillåtet att dra i markrör och t.ex. direkt upp i väggdosa men elektrikern måste koppla in den på ett särskilt sätt i husets gruppcentral.
 
Redigerat:
C
Min elektriker menade på att han minsann inte kunde köra nån grävmaskin, så det kunde jag gott göra själv, medan grävarn ändå var här och gjorde markarbetet för grunden (till garaget).
 
Men egentligen ska grävaren ha BB3-behörighet för detta, annars behövs behörig närvara vid förläggning och dragning.
VP 20 låter ju bra om det är en liten kabel men detta framgår ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.