Hej,

Vi ska byta fönster och altan dörrar på vårt hus ifrån 1978. Nu sitter det 2+1 glas men vi funderar på att köpa Elit Complete Alu 3-glas med u värde 1.0. Totalt rör det sig om 12 fönster och 2 altandörrar. Aluminium för att få det underhållsfritt samtidigt som att prisskillanden inte är för stor.

Vi har kollat runt på en del andra tillverkare och grossister men hitills verkar Elit vara bäst till kvalite och känsla.

Vi har sedan tidigare 2 nya snickarper ytterdörrar (Elit) och är väldigt nöjda.

Har ni några skräckexempel om Elit eller just Alu fönster att berätta?

MVH
 
Elit är ju Sveriges största fönsterleverantör med en omsättning på 1miljard SEK (SP 500milj, Traryd 300milj), så nog borde det borga för att det är bra grejer. Men, bara för petighetens skull, Elit Complete Alu har 1,1 i u-värde som standard. (på vridfönster, eller som de så snyggt kallar det "H-fönster" Fasta karmar har lägre)
Dock kan jag höja ett varningens finger angående så lågt u-värde..
Fönster med låga u-värden släpper ju ut minimalt med värme till det yttre glasets utsida och det kan i sin tur medföra att kondens bildas på ytterrutan om glasets utsida är kallare än den omgivande luftens daggpunkt.
Om det blir snabba temperaturförändringar kan det även bli isbildning på glasets utsida. Detta är fullt naturligt, men nog så störande :) och man kan ju fråga sig varför man ska ha så lågt u-värde också.
Under 1,2, så ökar risken avsevärt för isbilding/kondens.

Aluminium tycker jag absolut att du ska satsa på. Finns bara fördelar med det. Snyggare och underhållsfritt, till inte alltför mycket mer pengar.
 
Det blir utvändig kondens på fönster med 1,2 i u-värde också.
 
Hej!

Vi har förstått att det kan bli imma etc men kommer nog ändå satsa på de 1.0 fönster vi är offererade. Vi väntar in en offert på motsvarande SP balans fönster från en annan grossist innan vi beställer för ordningens skull.

Aluminium blir det definitivt.

MVH
 
verktygsgurun: det ska du inte slå dig i backen på att det "blir". Det är inte alls säkert. Under 1,2 har RISKEN ÖKAT avsevärt...
Om du tex har ett väldigt tätt hus och dessutom underdimensionerad ventilation blir den relativa luftfuktigheten stor och det kan bl a göra att det blir kondensbildning, även vid högre u-värde än 1,2. Säg tex vid 1,5. Det är mycket som påverkar om det blir kondensbildning: var man bor i landet, hur mycket organiskt material man har hemma, hur många personer man är i hushållet, årstid... osv osv.

Annars skulle jag rekomendera Traryds Optimal fönster... De är rackarns snygga. Insidan är utan den där lilla pärlan som tex SP har. Annars är det i princip samma fönster som SP. Tex deras fabrik i Edsbyn ligger vägg i vägg och har samma ägare: Svenska Fönster. Nåväl. En smaksak. Men kan tänka mig att priset mellan Elit, SP och Traryd ligger snarlikt i alla fall. Så då är det bara magkänslan som styr. Jag vet vilka jag valde och skulle välja igen :)
 
Wotan9 skrev:
verktygsgurun: det ska du inte slå dig i backen på att det "blir". Det är inte alls säkert. Under 1,2 har RISKEN ÖKAT avsevärt...
Om du tex har ett väldigt tätt hus och dessutom underdimensionerad ventilation blir den relativa luftfuktigheten stor och det kan bl a göra att det blir kondensbildning, även vid högre u-värde än 1,2. Säg tex vid 1,5. Det är mycket som påverkar om det blir kondensbildning: var man bor i landet, hur mycket organiskt material man har hemma, hur många personer man är i hushållet, årstid... osv osv.

Annars skulle jag rekomendera Traryds Optimal fönster... De är rackarns snygga. Insidan är utan den där lilla pärlan som tex SP har. Annars är det i princip samma fönster som SP. Tex deras fabrik i Edsbyn ligger vägg i vägg och har samma ägare: Svenska Fönster. Nåväl. En smaksak. Men kan tänka mig att priset mellan Elit, SP och Traryd ligger snarlikt i alla fall. Så då är det bara magkänslan som styr. Jag vet vilka jag valde och skulle välja igen :)
Det jag menade var att även vid 1.2 och uppåt kan det bli utvändig kondens.
Hur tätt huset är och hur ventilationen är i huset påverkar inte kondensen på utsidan av fönstret.
Får du kondens invändigt beror det på ventilatioen i huset.
Håller med dig vilka fönster som är snyggast.
 
Då är vi på samma linje då :)... Missförstod dig... Det "lät" som ett påstående att det _alltid_ blir så vid 1,2.
Och du har rätt i det du säger att det inte påverkar att det blir imma/kondens utvändigt. Det kan tex hända vid en klar natt.
 
Huset är från 1978, med självdrag.. Flertalet av den fönster vi beställer kommer ha inbyggda spaltventiler i ovankant så jag tror vi kmmer ha bättre ventilation med de nya fönstren än vad vi har med dagens 2+1 fönster med sidolucka som nästan alltid är stängd.
Har inte fått pris på SP balans än....

MVH
 
Prismässigt blir Elit Complete Alu med u 1.0 och spröjs, persienner & ventiler billigare än motsvarande SP balans dito. Det beror nog på vår säljare och ett litet fabriksstöd då vi har elit ytterdörrar sedan tidigare. Vi kör på Elit. MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.