Är denna försäkring helt värdelös men ändå måste man ha en?

Kan vara bra att veta till mitt bygge så man ser till att få på så låg summa som möjligt (meterialsatsen)
så jag klarar mig på en kostnad på ca 10.000kr.
 
Den har väl betalats ut ibland, men inte särskilt ofta vad jag förstår. Vet att det finns en tråd här på forumet som handlar om ett riktigt fuskbygge där de t.o.m. var tvungna att flytta ut ur huset för att det var farligt att bo där. Men de får ingen ersättning alls på byggfelsförsäkringen och vad jag förstod så beror det på att de har betalat fakturorna till entrprenören och inte hållit inne med pengarna.
 
byggankan skrev:
Den har väl betalats ut ibland, men inte särskilt ofta vad jag förstår. Vet att det finns en tråd här på forumet som handlar om ett riktigt fuskbygge där de t.o.m. var tvungna att flytta ut ur huset för att det var farligt att bo där. Men de får ingen ersättning alls på byggfelsförsäkringen och vad jag förstod så beror det på att de har betalat fakturorna till entrprenören och inte hållit inne med pengarna.
Då är den i stort sett inget att bry sig om med andra ord. Bara att se till att få billigaste möjliga försäkring. Kommer göra allt jobb själv utom resning av stommen till prefab huset jag köper.
Kommer inte finnas några hantverkare att kräva på pengar om något skulle hända utan allt blir i så fall mitt eget fel.
 
Den är i allra högsta grad viktig om det utförs på entreprenad. I egen regi är det väl omtalat att den är värdelös. Både från myndighetens sida samt byggherrens sida.

Att betala ut ersättning till entreprenören i förtid är dumt. Har entreprenören inte resurser att färdigställa arbetet och få betalt efter färdigställande(som sig bör) så är det ingen man bör anlita, om denne inte är väl känd av byggherren och goda referenser väl dokumenterade. Att anlita en entreprenört helt efter "billigast offert" är dumsnålt.
 
Jag har en kompis som byggde sitt eget hus för något år sedan och om jag inte minns fel byggde han utan denna försäkring. Är det möjligt eller snackar han i nattmössan?

Trodde den var tvingande från något håll.
 
Byggfelsförsäkran krävs när alla småhus uppförs eller byggs till enligt lag om byggfelsförsäkring1 §. Men enligt 1 b § får nämnden besluta att byggfelsförsäkran inte behövs om småhuset inte används för permanent bruk.

Ett färdigställandeskydd krävs även enligt 12 § om en näringsidkare utför arbetet för en konsuments räkning för småhus enligt 13 §. Även här kan nämnden besluta, enligt 14 § att sådant inte krävs om det inte används för permanent bruk.

Så för fritidshus finns det möjligheter för avvägning. Hänsyn tas till kostnaderna och risken för allvarliga skador och fel enligt 1 b §.

Lagen om byggfelsförsäkring m. m är väldigt liten och finns gratis på nätet, så ska man bygga hus är det lätt att läsa på.
 
para skrev:
Fick offert idag från GARBO på 24.000:-
Gäller en tillbyggnad för 895.000:-
Lite dyrt eller?
Har nu även fått offerten från Bostadsgaranti, den var på 13.000:-
Hm... vilken ska jag välja tro...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.