Utan inbördes ranking:

1. Öppnade en gammeldags kopplingsdosa, den runda modellen i porslin. Väl inne var ledningarna formade efter locket. Ett riktigt ormbo. Torix eller annan typ av toppklämma fanns det inte plats för. Tydligen inte eltejp heller. Man hade kört på Salvekvicks plåster!

2. Åkte ut till ett hus på Österlen, där ett gäng polacker byggde upp ett hus från grunden. Grunden var på plats, leca-väggar uppmurade och man höll på att putsa. Då ställer sig polackerna och petar in FK i putsen, och sedan slätar över med bruk. "Det var ju så man gjorde där hemma.."

3. Detta är nog ändå värstingen! En bekant på landet ringde mig och undrade om jag inte kunde kolla till torktumlaren. Säkringen gick varje gång hon slog på den. Men, hon hade testat med att dra en förlängningskabel från vardagsrummet ut till tvättstugan - då fungerade den! Min tanke var ju att det var lite mycket på gruppen..

Tvättstugan fanns i en nybyggd del av huset, tillsammans med en hall, ett badrum och ett litet förråd. Den föregående ägaren hade byggt alltihop själv. Tar av locket till ena kopplingsdosan i hallen. Jag vet än idag inte om han har använt någon polen-kabel (resten av byggvarorna kom därifrån), eller någon typ av styrkabel. Kabeln var vit, såg ut som en vanlig 3G0,75 SKX-kabel - men alla ledare var svarta. På något/några ställen var jordtråd använd som fas.

Jag kollade i resten av kopplingsdosorna och där jag kunde komma åt, utan att riva. Den ena såg värre ut än den andra. Ägaren sade åt mig att göra vad som behövdes - bara det blev rätt och säkert!

Räntan av kontentan:

- En dosa satt för långt in i väggen. Detta hade lösts genom att man smältlimmat på ett 75 mm avloppsrör. För att komma in med VP-rören hade man borrat upp hål.
- Till golvvärmen i hallen hade man lagt två nedgående VP-rör, som sig bör - fast lagt det ovanpå betongen. I hörnet mellan vägg och golv var bägge VP-rören veckade i 90 grader.
- Mellan två dosor, ovanför ytterdörren, var VP röret för långt. Istället för att kapa det veckar man ihop det till ett 1 meter brett Z och fjölar in i isoleringen.
- I alla VP-rör låg denna SKX-liknande kabel.
- Tydligen körde han slut på kopplingsdosor och använde istället IP56 dosor, infällt i väggarna. Mot dessa, utan dragavlastning, mynnade sedan VP rören.

... känns som jag glömt en hel massa! Ärendet gick till Tingsrätten och han blev dömd. Exakt vad han dömdes för/till har jag ingen aning om. Har kvar lite nostalgibilder från jobbet, om någon vill se? :)
 
Mikael_L
claddaren skrev:
... Ärendet gick till Tingsrätten och han blev dömd. Exakt vad han dömdes för/till har jag ingen aning om. Har kvar lite nostalgibilder från jobbet, om någon vill se? :)
Ahhh, spännande.
Du har ingen länk till domen eller så?
Eller vilket år domen föll, vilken tingsrätt?
 
Mikael_L skrev:
Ahhh, spännande.
Du har ingen länk till domen eller så?
Eller vilket år domen föll, vilken tingsrätt?
Vilket nöt jag är! Jag glömde nog det roligaste i det hela!

Jag har tyvärr ingen länk till någon dom, men jag sökte efter den för några månader sedan. Kom att tänka på det, och undrades vad som egentligen hänt... Först när jag börjar söka hittar jag lagfarten på huset, och får därigenom reda den förre ägarens namn. När jag Googlar honom visar det sig att han bor längre ner på samma gata som jag gör. Två hus bort, faktiskt! :)

Domen borde ha vunnit laga kraft under förfjol (om jag minns åren rätt) och tingsrätt har nog varit antingen Lund eller Kristianstad. Kan vara möjligt med Malmö med..
 
Klart du skall lägga upp bilder, ingen tråd utan bild :)
 
ojoj, det där såg inte alls bra ut! tyvärr är det människor som gör på det viset som drar ner "genomsnittshempularen" och gör så att elsäkerhetsverket måste skärpa reglerna ännu mer, men det hjälper ju inte på dom människorna!
 
Människan som bor i huset nu var en smula orolig; Tidigare ägare har även kopplat in elvärme på ovanvåningen. Har han kört samma kabel (3G0,75) kan det ju bli lite tungt...

Tyvärr verkar många vara lite för mycket som 118800-reklamen. :(
 
claddaren skrev:
[länk]
Albumet "Ett eljobb".
Avloppsröret va ju jävligt fiffigt om inget annat :)
Men man kan ju hålla sig för skratt när man ser sånt där.
Du kan iaf trösta dig med att du inte är den enda som råkat ut för sådana anläggningar.
Polarens lägenhet hade samma princip som din vad gäller 0.75 och dosor bakom gips.
Sen va det någon som hade satt lite garderober i hallen.. *harkel harkel* :D
 
  • matteslya028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 061111 lägenheten 023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var på ett annat jobb där en verklig hempulare av rang hade bott. Stackars jävlar som köpte det huset.
Men nu vet dom iaf att nästa gång de köper hus så ska elen också besiktigas..
Glömde tyvärr ta en bild de 12st jättefina 35W halogenspottarna som satt med 0.5m mellanrum och 5cm till godo till trätaket ovanför.. Hittade även en antennkabel ovanför spottarna som var skarvad, med vanligt genomskinlig tejp..
Sen va ju nästan hela bottenvåningen klädd med träpanel, så där va ju en del gömda dosor om vi säger som så.

Bild #1
Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem som hempulat här.

Bild #2
Man tar hål i panelen innan man sätter den på väggen.. Dosfräs är ju att föredra också.

Bild #3
Man kan ju hoppas att han fick sig en jävel när han tapetserade iaf..

Bild #4
Bästa exemplet på hur man INTE sätter ett uttag till diskmaskinen.

Bild #5
Matningen till spisfläkten.

Bild #6
"Jag har liten röten kabel över, den använder vi!"

Bild #7
Effekten av att inte spänna en tråd ordentligt i centralen. I det här fallet en nolla.
 
  • DSC01243.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01257.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01260.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01265.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01266.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01267.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Friedrich:

Bild 4: jag kanske är halvblind idag, jag ser inte felet? Å andra sidan ser jag inte från vilken vinkel bilden är tagen...

Bild 6: förutom att kabeln uppe till vänster är antik så är ju den avslitna jorden på kabeln nedtill skarvad med såndär 4-trådig telefonkabel. Vilken av kablarna är mest röten? :)
 
Bild 4: Helst ska VU till diskmaskinen sitta i ett angränsande skåp eller utrymme så att man kan dra ut pluggen om maskinen börjar brinna.
 
Det gäller att ha is i magen om man ska pyssla med ovanstående dragning. Verkar helt livsfarligt. Jag antar att bild 6 ska föreställa ett jordat vägguttag? Vad i helsikotta är det för olika färger på sladdar samt vad är det för sorts kablar, lakritssnören eller? Är det svart, vit, blå kabel? Ser ut som lite gott och blandat... jag tycker mig se lite silvertejp också på fasen eller vad det nu är, den vänstra skruven.

Man drar ju lite på smilbanden när man ser dessa bilder, men det borde resultera i en anmälan till någon som framkallande av fara för annan... eller liknande.

Smart att sätta uttaget till diskmaskinen nere vid golvet. Näst sämst hade väl varit att montera det en halv meter upp på väggen pga risken för vatten där bakom om den springer läck, men bäst är ju att ha den någon annanstans...

/H
 
Jag hörde en historia på jobbet som tål att återberättas. I apparatskåp till hissar är det enkelt med färgerna. Jord är gulgrön, nolla är blå och det mesta annat är svart. Ett skåp var färdigbyggt och låg på teststationen för att testas nästa dag. Efter att den som skulle testa skåpet åkt hem var det någon som plockade bort några svarta trådar och ersatte med lakritssnören. Testaren förstod inte vad som var fel utan kliade sig i huvudet i timmar för att förstå varför skåpet inte fungerade som det skulle.

Erik
 
claddaren skrev:
Tyvärr verkar många vara lite för mycket som 118800-reklamen. :(
"Det är jordat... eller vad det heter. Klipp nu!" d^_^b:wow:

//Patrik
 
Man lär så länge man lever heter det va? Köpte hus för 2 månader sen och vi missade också det där med elbesiktning.
Tänkte inte på det då det mesta var renoverat 2006 med nya fina jordade uttag osv. Dock fanns det ingen jfb så det installerade vi veckan efter inflytt, tur det för det upptäcktes en hel del.
I badrummet (också 2006) fanns ingen jord till uttagen bredvid vasken. Kablar i väggen ligger löst bakom kaklet, alltså inga rör eller dosor.
I köket finns ingen jord till spishäll, kyl eller något annat heller.
Vet inte vart detta ska sluta hmm...någon som har tips på en billig och duktig elektriker i hbg-området? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.