Är jag på rätt sida och skriver nu, men i vilket fall...Ska bygga och kommer att ha en singel uppfart till huset. Skulle vilja vid behov kunna slå på värme i hela uppfarten (DVS vid snö...) så man slipper arbetet med skottning. Är det ngn som gjort det? Vad kostar det? El ller vatteburet? Driftskostnader? Har surfat runt på nätet men hittar inget om detta, tacksam för hjälp!
 
Vi har det vid infarten på jobbet och det funkar ner till -4 grader ungefär. Vill inte veta vad det kostar att driva med du får nog räkna med minst 200W/ kvm för att orka tina upp backen. God isolering under kanske kan få det att gå fortare men gissar att en snöslunga blir billigare i längden.
 
Jag har inga exakta siffror att ge dig men jag blev själv avrådd från detta av "förståsigpåare" för ett par år sedan. Driftkostnaderna påstås vara gigantstora (många tusenlappar årligen), du behöver gräva upp hela uppfarten och isolera ordentligt under.

Att värma med el kan man nog glömma under alla omständigheter. Så tror jag inte det är någon som gör. En värmepump kopplad till vattenburen värme måste vara den enda alternativet (jag antar att den som inte vill skotta ej heller är intresserad av att fixa med ved och pellets).

Är det inte så att man i större fastigheter som har värmda markytor använder spillvärme från huset? Gratis sånärsom på installationen menar jag?
 
Som lat och prylgalen blir man ju grymt besviken när man blir dissad sähär... :D :D
 
detta är tydligen vanligt i norge sök där kanske :-/
 
Det har funnits en tråd om detta tidigare utan speciell framgång (tyvärr)...

Jag har dock planer på detta eftersom garageuppfarten (mycket långt i framtiden) skall snyggas till rejält.

Idé:
Marksten/asfalt
Sand/grus med PEM-slang
Isolering frigolit, tjocklek 10 cm?
Bärlager Kross/singel

Värms via bergvärmepumpen/värmeväxlare med sprit/glykol i utomhusdelen.

Vet att Wirsbo har nåt system men det kostar väl därefter....:
http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=794

Mer tips/förslag i denna tråd vore intressant :)
 
Snailman
De hade väl så på trottoarerna i centrum i västerås, men då var det visst så, att första vintern de valde att inte ha värmen på, så skulle rören frysa sönder.

plaströr kanske inte fryser sönder, vad vet jag....
 
Du skulle ju kunna välja grova plaströr och värma upp det med luft. Luftan kan du ta från en luft luft värmepump. På detta sät riskerar du inte att det fryser. Dock får du nog räkna på bärigheten eftersom det ska stå bilar som väger lite på garageuppfarten.
 
Egentligen behöver man ju bara värma upp i samband med snöfall, och hålla varmt till snön smält helt och det mesta av vattnet är borta. Sen kan ju systemet vara avstängt tills nästa gång det snöar. Alltså vill man ju ha så lite massa att värma upp som möjligt, och man vill unna dra på effekten rätt ordentligt så man snabbt kommer upp i temperatur som börjar göra nytta. Men 2-300 låter ju rimligt. Är det någon som har koll på hur många driftstimmar det kan landa på för en normal vinter, för det känns inte som att det borde bli sådär vansinnigt blodigt tycker jag.
 

Misstänker att det blir en hel del tröghet i ett sådant system, så frågan om man verkligen kan slå på det när det börjar snöa? Och hur löser man detta tekniskt om man är på jobbet på dagen, eller om det börjar snöa på natten? Då får man ju ändå pulsa i snön när man ska in/ut med bilen osv. Eller i blöt och tung sörja?
Kanske man kan ha automatik, så att den går igång när det är -4 till +2 eller något (där det är vanligast att dett snöar).

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.