Jag kommer ha med mig dricksvatten i en dunk till sommarstugan. Men eftersom jag ändå vill ha viss bekvämlighet och stil på insidan av stugan så kommer jag ha ett "normalt" kök. Dvs. jag är på jakt efter en bra och driftsäker pump som kommer att hålla ett tag.

Krav:

  • 12v
  • 5-10 l/min
  • Strömsnål
  • Helst tåla att råka torrköras
  • Ej dränkpump

Har ni några bra förslag på kranar så vore det också toppen! Hittade ett par på Jula och Biltema, men det känns som att finns så mycket bättre grejer på andra ställen :)


/Christian
 
Åk till närmaste båtaffär, där finns flera varianter. Lustigt nog kom jag precis hem från seasea där jag köpt en pump till svärfar som ska använda den på samma sätt som du. Dock var detta en dränkbar pump. Kolla på seasea.se, sök på pentrypump så hittar du flera varianter att välja på.
 
Tack för det svaret!

Jag har väl egentligen inte något emot en dränkbar pentrypump då de är rätt små. Men jag tänkte att om den är lite större så kanske den har rejälare delar i sig och håller längre? :)

Jula säljer och en hygglig pentrypump (dränkbar) som ger 6,6l/min. Och med tanke på vad den kostar så skulle man kunna byta ut den varje år :) Men jag vill ha en som håller länge.

Jag ska genast slå en kik på seasea! Tack för tipset om båtaffärerna, det hade jag inte alls tänkt på :blushing:

/Christian
 
Om man skulle beställa en sån här
4454-2.jpg


Vilken pump hade ni då valt?


Jula har ju en sån här som jag tror skulle funka bra tillsammans med kranen ovan då den har en tryckbrytare. Dessutom så kan man ju med blandaren ovan få ett helt valfritt flöde :)
650186-jpg.jpg


Ursäkta de stora bilderna, men jag använde mig av hemsidornas bildlänksadresser.

/Christian
 
Pumpen: Helautomatisk tryckvattenpump
Kan köras torr utan att ta skada, ger ett jämnt flöde och har en extremt tyst gång. Tryckbrytaren (klarar 16.000.000 på/av utan byte) startar pumpen och en integrerad backventil förhindrar baksug. Gnistsäker. Ställbart tryck. Sughöjd 1,8 m. Med slangnipplar för 1/2"-slang. Flöde: 7 l/min. Pumptryck: 0,-3,2 bar. Lyfthöjd: 2,5 m. 12 V. L197xB127xH113 mm.

Pris: 995:-

Som jag förstår det ska det bara vara att vrida på kranen så känner den av tryckskillnaden och slår igång?

Har jag en vanlig pentrypump måste jag väl ha en strömbrytare någonstans?

/Christian
 
Den här varianten finns ju också men den känns lite fjösig...
4183.jpg

Kostar 200:-



/Christian
 
Tryckvattenpump 12 V 4,3 l/min

För färskvattnet!

Tryck: 35 psi/ 0,24 Mpa. Levereras med filter. Gummifötter med skruvhål gör det enkelt att montera pumpen. Anslutning: 3/4". Flöde: 4,3 l/min. Kapacitet: 3,5 Ah. 12 V. L250xB100xH190 mm.
www.jula.se Art.nr: 650190



100'000:- frågan: Kan den torrköras en kortare stund utifall vattnet skulle råka ta slut?



/Christian
 
  • 650190-jpg.jpg
Har du kollat Biltema ? har ju en hel del såna pumpar...och kranar
 
Blev en sån här :) Den kan torrköras hur länge som helst! Dock kostade den 3-4 ggr så mycket.. :( Men då ska den hålla i tid och evighet hoppas jag. Åtminstone 5-6 år. Den har dessutom en tryckbrytare som gör att det bara är att öppna kranen som vanligt för att få flödet.
650186-jpg.jpg


PLUS en sån här om ni är intresserade förstås :) Denna tillsammans med pumpen ovan gör att jag kan ställa flödet precis som i en vanlig kran! Även på och av.

Kändes lite lyxigare på det viset! d^_^b

/Christian
 
  • W63080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
drivs den med el? undrar om man kan ha utan el?
 
enklaste å billigaste sättet att få vatten till en kran är ju självtryck :) ha behållaren med vatten högre än din kran
 
PhuongLy skrev:
drivs den med el? undrar om man kan ha utan el?
Den drivs på 12v vilket mitt solcellssystem ger :) Den drar 4,3A i timmen!


Angående självtryck så funderade jag på det i början men ska jag vara helt ärlig så är det bekvämare och enklare att sätta in en kran och pump :) Då slipper man de höga lyften med vattendunkarna. Plus att man slipper ha ett utrymme ovanför diskbänken.. :cool:


/Christian
 
Hej!
Jag har precis köpt ett litet skärgårdstorp och tänkt lösa det på samma sätt du beskriver. Vilken pump köpte du till slut?
Har det fungerat tillfredsställande?
mvh Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.