Hej
Vi har tänkt att byta ut vårat badrumskåp hemma. Idag sitter de ett skåp med ljusramp. De sticker ut 3 kablar i ur ett rör på väggen som idag är kopplade till ljusrampen. Tyvärr är dom kablar för korta för de nya skåpet pga av skåpet är högre och därför är hålet för lågt. Hur kan jag "skarva" och förlänga kablarna så dom räcker till de nya skåpet?

Hälsn Niklas
 
Jag skulle nog ha bytt trådarna till nya, längre.

//Patrik
 
Jo men de är ju inget jag kan eller får göra själv väll? Jag vet ju inte ens var dom kommer ifrån.

/Nicke
 
Om vi snackar får, så får du varken skarva eller koppla in det nya badrumsskåpet heller så...
Som obehörig får man inte röra den fasta installationen, mer än byta strömställare och vägguttag. Som obehörig får man inte göra någonting alls nästan.

Sätta en kopplinsdosa går väl, men det blir väl kanske inte så snyggt.
Nej, jag skulle nog säga att trådarna byts ut till längre och en bit kabelmantel från en EKK light eller dyl. över trådarna.

Trådarna borde komma från en kopplingsdosa någonstans i närheten, antingen en takdosa eller kopplingsdosa på vägg.

//Patrik
 
Redigerat:
Okey...de räknas som en fast installation då?

En fundering jag har är att sätta en kopplingsdosa ovanpå badrumskåpet och dra in kablarna där och sen nya ut därifrån till ljusrampen. Är de något man får göra själv? Eller räknas de som fast installation?
 
Nixe skrev:
Är de något man får göra själv? Eller räknas de som fast installation?
Badrumsskåpet sitter väl fast i väggen = fast installation

Oavsett hur du löser det så kommer du ha gjort något du egentligen inte får.
Men det går ju att göra mer eller mindre bra för det.
Hade jag varit du så hade jag, som Patrik sa. Bytt ut mot ny längre FK
 
Jag är lite novis när de kommer till reglerna kring de här, har aldrig behövt att tänka på de innan. Jag trodde att de bara va själva elinstallationen som menades när man pratade fast installation. Inte själva skåpet.

Så i ren klartext så får jag inte ens skruva ner de gamla och upp med de nya utan att en behörig el (eller är de VVS?) kille gör de. Sen behövs de en elektriker som skruva i kablarna i sockerbiten i ljusrampen?
 
Skåpet kan du väl skruva upp, menför att koppla in elen så behövs det en elektriker. Tyvärr, men så säger reglerna.
Men vet man 100% vad man gör, så kan man ju strunta lite i behörighetsreglerna. Men annars så ska man nog anlita en elektriker. Speciellt när det rör sig badrum.

//Patrik
 
Okey, då vet jag lite mer iaf så får vi se hur jag gör. Kanske känner någon elektriker som kan hjälpa till utan att hyra in ett företag. Då vet man ju iaf att de blir ordentlige gjort.
 
Och trådarna kommer från, takdosan i rummet eller en kopplingsdosa ( i eller utanför rummet) eller strömbrytaren i rummet
 
elmont skrev:
Och trådarna kommer från, takdosan i rummet eller en kopplingsdosa ( i eller utanför rummet) eller strömbrytaren i rummet
När vi gjorde vårat badrum använde vi en kopplingsdosa i sovrummet som ligger vägg i vägg med badrummet. Den blev knökfull kan jag tala om. Elektrikern som hjälpte till gillade dessutom torix vilket inte gjorde saken bättre. Usch vad mycket el-prylar man ska ha i ett badrum nu för tiden :)

De tre trådarna borde ju vara tändtråd (från knappen i badrummet), nolla (borde gå till en kopplingsdosa någonstans i närheten) och jord. Är man osäker kan man ju (om man vet vad man gör) öppna strömbrytaren och mäta vad som är vad. Multimetern är hobbyelektrikerns bästa vän.

Klokt att ta in en yrkesman om man är det minsta osäker. d^_^b

MVH
Henrik
 
nsiak nsiak skrev:
Badrumsskåpet sitter väl fast i väggen = fast installation

Oavsett hur du löser det så kommer du ha gjort något du egentligen inte får.
Men det går ju att göra mer eller mindre bra för det.
Hade jag varit du så hade jag, som Patrik sa. Bytt ut mot ny längre FK
Gammal tråd men ändå lite viktigt att fylla i.

Att badrumsskåpet är skruvat i väggen har inget med fast installation att göra.
En taklampa är ofta skruvad om det är kupa eller plafond. där är det helt ok att skruva dit kablarna med en sockerbit. eller sätta en lampkontakt på trådarna som kommer ut ur röret. Lite äldre variant. att sätta en takdosa och koppla på trådarna däremot är en fast installation. Och då "ska" det utföras av behörig elektriker. Det lustiga i det hela är att om det sitter en kulodosa för lampan i taket som är trasig så får man byta den, men sitter det en kulo med en sockerbit så får man inte sätta en dosa. Så ibland är regelverket lite tokigt uppbyggt.

Undantag finns även vad gäller behörig.
När jag jobbade på en fabrik så gällde följande. Behörig ansvarig elektriker skulle finnas tillgänglig på vardera skift. Vad sedan montören hade eller inte hade för behörighet var oväsentligt. Men ansvarig var ju den som fick ta smällen om det hände något.

Vad gäller får är en annan sak som är omdiskuterad, läs lagtexten ordentligt. Säger inte mer än så.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.