Hejsan

Jag har lite planer på att piffa upp mitt förråd, bland annat lägga klinkers, måla samt sätta in ett fönster så man får lite ljusinsläpp.

Det är ett 11 km2 stort förråd med betongplatta som golv och med isolerade väggar samt tak.
Jag har bifogat lite bilder...

Jag är egentligen bara ute efter lite tips/råd och saker man skall tänka på ;)

Lite allmänna funderingar:

Går det bra att lägga klinkers rakt på betongplattan så som det ser ut idag?
Jag vet inte om det ligger något under plattan idag som förhindrar fukt från att stiga upp, men det borde ju vara någon form av grövre grus / makadamm... Det är byggt år 2000.

Idag finns det ingen ventilation, så jag tänkte sätta in en ventil i ena väggen nära taket.
Finns det något speciellt man bör tänka på här?

Fogmassa
Alla golv/vägg-skarvar är ganska grova idag ner mot golvet, ca 1cm breda, samt att isoleringsplasten (diffusionsspärr?) sticker upp lite varstans. Går det bra att skära av den och sen bara foga över skarvarna när man lägger klinkers eller bör man täta igen detta med något före? Finns lite småbilder på det så ni kan se.

Jag tar som vanligt tacksamt emot alla former av tips och förslag från alla experter :)

Mvh
Mikael
 
  • IMG_0047_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0049_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0052_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0056_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0058_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0063_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0064_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert men kan ge några lekmannaråd.

Att lägga klinker på betong funkar utmärkt så länge den är hyffsat slät. Alltför stora "klumpar" i betongen gör att det är lätt att plattorna vill resa sig i ett hörn, vilket inte är så snyggt.

Fukt är ingen fara på ett klinkersgolv eftersom det andas bra. Den delen med att foga över skarvarna förstår jag inte. Var har du skarvarna på vägg eller golv?
 
Tack för snabbt svar :)

Jag har också fått den uppfattningen att det andas bra, alltid skönt när andra kan bekräfta. :p
Den skarv jag tänkte på är skarven mellan golv och vägg, se bild där isoleringsplasten sticker upp lite grann.

Håller på att scouta efter billig klinkers - tror förrådet nöjer sig med det billigaste på marknaden :)

//Micke
 
Lite ytterliggare information: Vid närmare kontroll så inser jag att nuvarande isolering är lite i snålaste laget, 120mm. Tanken är att jag skall kunna vara där på vintern också utan att frysa ihjäl, ca 10 grader är väl tanken att det skall hålla iaf. Jag har införskaffat ett 800W oljeelement med frostvakt som får puttra igång när temperaturen når under 10 grader.

Vad tror ni om det? Är det lönt att isolera lite extra (175 eller 190mm), eller är det att kasta pengar i skön?

Desto mer isolering, desto mindre får ju elementet jobba - men det kostar ju lite att isolera också... :x


Mvh
Mikael
 
mystiqu skrev:
Lite ytterliggare information: Vid närmare kontroll så inser jag att nuvarande isolering är lite i snålaste laget, 120mm. Tanken är att jag skall kunna vara där på vintern också utan att frysa ihjäl, ca 10 grader är väl tanken att det skall hålla iaf. Jag har införskaffat ett 800W oljeelement med frostvakt som får puttra igång när temperaturen når under 10 grader.

Vad tror ni om det? Är det lönt att isolera lite extra (175 eller 190mm), eller är det att kasta pengar i skön?

Desto mer isolering, desto mindre får ju elementet jobba - men det kostar ju lite att isolera också... :x


Mvh
Mikael
Jag har 145mm i garage och förråd som ligger här i Borlänge/Dalarna, det funkar helt ok med tanke på vad det är för byggnad. :)
Skillnaden mellan 120 och 145 borde inte vara alltför stor, sen med tanke på att du är i Skåne och förhoppningsvis har lite mildare vintrar så.. ;)
 
FredrikR skrev:
Jag har 145mm i garage och förråd som ligger här i Borlänge/Dalarna, det funkar helt ok med tanke på vad det är för byggnad. :)
Skillnaden mellan 120 och 145 borde inte vara alltför stor, sen med tanke på att du är i Skåne och förhoppningsvis har lite mildare vintrar så.. ;)
Haha, ja i normala fall (bortsett från årets vargavinter :p) är vintrarna väldigt milda, typ -10 när det är som allra kallast - så jag ska nog inte stirra mig blind på att de va lite kyligt där denna vintern :blushing:

Om du klarar dig på 145mm där uppe så skall väl 120mm räcka för mig :)

Jag fyndade förresten klinkers idag på bauhaus, utgående parti 40x40 beige för 86:- m2 (70% rabatt).
Har aldrig "klinkat" förrut och ett förråd är väl de bästa stället att träna på :D
 
Redigerat:
Någon som rekomenderar något speciellt fix/fästmassa förresten, eller duger det med någon av alla multifix-varianter som finns? Jag antar att vissa är mer lättarbetade än andra.... tänker på mig själv här som total nybörjare =)
 
Tror inte det spelar nån roll vad för massa du tar så länge det avser för klinker!
Äsch som du själv säger...träning ger färdighet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.