Hej,

Ny på detta forum eftersom det är första gången jag köpt ett hus.

Har köpt ett 1.5 plans hus från -82 med gjuten platta (70 mm isolering) 3-glasfönster, isolerad vind.

Huset har vattenburen elpanna som det är idag, planen är när denna pannan rasar att byta ut till en luft/vatten.
Fram tills dess har jag fått tips om att sätta in en luft/luft vilket skulle kunna sänka värmekostnaderna ganska så drastiskt och man kunde spara in en sådan på bara ett par år? Stämmer detta?

Kommer börja renovera huset så fort jag fått det och har lite funderingar.

Kommer öppna upp några väggar på nedanplan vilket gör att så gott som hela nedanvåningen kommer vara öppen. Det kommer ligga parkett i tv-rum, vardagsrum och in i köket.

Klinker/kakel kommer ligga i:
Entrehallen som är 15 kvm varav en trappa som täcker ca 3 kvm. Badrummet på nedanvåningen är ca 5.5 kvm inkl badkar. Har en liten toalett på ovanvåningen som är ca 5 kvm där vi ska ha dusch.

Iom den dåliga isoleringen i plattan så hade jag tänkt behålla de vattenburna elementen i hall + badrum, men vill ändå ha lite värme i golven så de inte blir iskalla.

För mig låter det mest logiskt att köra på ett vattenburet system, men är väldigt mkt jobb att fräsa ner rören i betongplattan samt dyrare installation både materialmässigt samt att ha någon som kopplar in systemet?
Jobbet i sig är inget jag är rädd för men om det tar 10 år? att tjäna in kostnaden jag har genom att ha vattenburna slingor istället för att göra det lätt för mig och lägga elgolvvärme så känns det som onödigt arbete?

Hur hade ni gjort?
Som sagt ska jag inte värma huset med golvvärmen utan det skall endast vara såkallad komfortvärme. De vattenburna elementen finns kvar i alla rummen jag kommer ha golvvärme.

Tacksam för hjälp!

Mvh Anders
 
Jag la el-buren värme i köket trots att jag har vattenburen värme i resten av huset, av två anledningar. Dels så bygger elslingorna mindre och dels så slipper man en massa strul med shuntgrupper etc. Eftersom slingan bara ska ge komfortvärme, så lär det inte gå åt speciellt mycket el, så jag såg enkelheten som en klar vinst.
 
Låter som att det mest ekonomiska du kan göra är att byta ut elpannan mot en luft/vatten värmepump och köra mot dina befintliga element. Att hatta med mellaninvesteringar med luft/luft och annat blir ju bara extra kostnader som måste betalas av innan du kan göra ditt rätta byte.
Med så lite isolering i plattan är inte golvvärme någon höjdare heller, mycket energi kommer gå neråt i plattan. Fräsa ner rören i betongen gör du inte utan du lägger isåfall ut skivor med färdiga spår ovanpå betongplattan. Tex något sådant här: http://www.uponor.se/upload/Documen...5012SE_122006 Handbok Uponor Golvvärme 12.pdf

Total bygghöjd 25 mm vid laminatgolv och 30 vid klinkers. Borde väl fungera eftersom du tänker ha öppen planlösning utan en massa dörrar?
 
Redigerat:
Tack för svar.
30 mm ser inte dumt ut då? Gillar inte olika nivåer på golven. Iofs skulle jag kunna höja upp parketten jag skall lägga i de andra rummen för att nå samma nivå... Tål att tänkas på.

Näe, det är ju det där med isoleringen i plattan som gör det dumt med golvvärme. Men jag vill ha klinker i hall + badrum. Är det inte dumt att skippa golvvärmen helt då? Känns som det blir "för" kallt om man endast har stengolven helt utan värme.
 
Jag har krånglat och succesivt lagt vatten buren golvärme istället för radiatorer. Det är faktiskt ett jäkla strul med shuntande innan man "kommit runt" hela huset eller iallafall samma våning. Mitt råd gör det inte om du har det på en tioårs plan.
Jag skulle i ditt fall absolut satsa direkt på en luft-vatten pump och behålla radiatorerna och lägga lågbyggande elkomfort värme i hall och badrum. Det är ju dessutom utrymmen, speciellt badrummet, som du kanske vill värma lite även då övrig värme är sommarledig:)
Det går ju iofs att lösa med elpatron på en separat vattenslinga också men är mycket krångligare.
 
Manhood skrev:
Tack för svar.
30 mm ser inte dumt ut då? Gillar inte olika nivåer på golven. Iofs skulle jag kunna höja upp parketten jag skall lägga i de andra rummen för att nå samma nivå... Tål att tänkas på.
Kompisens hus byggt runt -90 har olika golvnivåer, inte överallt . Golvbjälklaget har samma nivå i hela huset, sedan beroende på val av golvmaterial mellan olika rum så blev det ju olika golvhöjd. Rummena utan dörrar emellan, typ instegshall, liten hall, kök och vardagsrum. Mellan liten hall och vardagsrum så är det olika golvbeläggningar och det löste fabrikanten med en vinklad golvlist. Om det är olika golvbeläggning mellan rum med dörr emellan så ansåg dom att dörrtröskeln tog bort den synliga nivåskillnaden. Det funkar väl, man vänjer sig och det blir en vanesak antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.