Haha, skrev ett jätte svar nyss men det försvann....
Nu blir det kortare:
Singel tycker jag är det som kommer frånm ett grustag; avrundat, noll bärighet, tror inte man får gräva ner det ens.

Packa kan du göra med en stolpe eller stock, makadam sjunker/packas inte så mycket, samkross packas bäst om du lägger på 100mm i taget och vattnar samtidigt.

Grundar min ide om att bottna med singel i stället för att ha det överst på vägbygge kontra husbygge.Bättre att härma väg, du behöver inte kapilärbryta uppåt nu.

Tanken att köra bara samkross får jag från att så grundar man för plattsättning och garageuppfarter mm.Det är ju det du ska göra i moment ett ; lägga plattor stabilt.

Ta hand om fårorna och kör enkelt för övrigt; bort grässvål och dit med duk och makadam eller singel;)

Tanken med 145:surprised:r blir bäst ( eftersom du ratat min ide med 95 stolpar:@:D)

Det är faktiskt omöjligt att generalisera om markförhållanden, kan vara olika inom 100m2.
Jag bor på stenbummels återfylld lertäkt...skit!!:D

Ps
Markduk/fiberduk är till för att inte olika material ska sjunka in i varandra och stoppar växtlighet.
 
Redigerat:
Inte ratat något för här har man insett att det är bäst att agera med öppet sinne, men börjar se mellan raderna på fler än dina råd att, ja det är så klart bäst att göra det grundligt, men minst lika viktigt att väga detta merarbete gentemot arbetstbelastningen och vad jag faktiskt ska använda det till.

Kommer inte bygga vidare med tak och inglasat så jag ska ta mig en funderare vidare för att hitta en lösning som balanserar bra mellan gediget arbete och relevans utifrån användningsområde. Detta får bli lite av ett inlärningsprojekt och ett sätt att lära sig att värdera hur långt man behöver gå.

Har som person svårt att inte ha full kontroll så jag får väl se till att lära mig lite att släppa hängslen och svångrem och kasta mig ut lite! Kommer nog återkomma lite kring ram/regelverket men nu ska jag ta första etappen med markarbetet och få hem lite material för detta. Tack än en gång för värdefulla tips!

God afton!
 
Törs utveckla lite nu när jag fått iväg ett svar utan strul:)

Du får likvärdig stabilitet av både makadam och samkross givet att makadamet ligger i fåran och inte kan "komma nånvart". Jäkligt bökigt att ha makadam bara/överst tror jag för stenmjölet kommer att strula omkring på den duk du måste ha mellan mjöl och makadam för att inte mjölet ska ramla ner bland stenarna och att väga av direkt på makadam kommer att göra dig tokig:p
Långt ifrån fel alltså med makadam men jag röstar på bara samkross:)

Tror att det finns en tråd under "markarbete"(eller "mark och grund" eller nåt) om paddning.
 
Din ide med 95X95 som bärlinor, menar du då att dessa ska vara liggande bärlinor eller stående som stolpar där man i nästa fas fäster bärlinor med andra mått? Har inte hunnit kolla så noga så tar genvägen istället! :)

Ska tänka på dina tips och kolla lite närmare kring markarbeten och paddning. Nu sova lite och drömma om dimensioner, olika alternativ på underlag, mått på verandan, vilka verktyg jag måste hyra/skaffa osv.......kan inte kalla det mardröm men kommer nog störa nattsömnen en aning. Tack iaf för din hjälp!
 
Jag har lagt liggande 95:surprised:r på ( snarare något i, då jag eftersträvat låga däck ) sådana fåror vi diskuterat.Tycker det blev enklare att väga av en sån istället för många plattor längs fåran.Då har jag dessutom kunnat gå upp i dimension på reglarna till 170 eller 195 och kännt mig säkrare att lägga fåror/bärlinor glesare.
Det är dock lite bängligt/tungt att hålla på med stolparna själv, så den som skulle behöva göra så "mot sin vilja" om du förstår vad jag menar kan nog få chansen att svära och slå ut med armarna:S. Den chansen tycker JAG dock att man får oftare när man går där och väger av platta för platta:).
 
Väga av platta för platta är ju inte så lätt som det låter, alltid verkar nån av dom d-a ha sjunkit när man höll på med nån annan :) klart enklare att få en 95x95 i våg i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.