Lite info om ärendet:

Jag byggde ett nytt hus för snart 3 år sedan och det är bygglovsgodkänt med källare på 40 kvm samt fönster i källaren ut mot gatan då det är lutande tomt. Altanen var även inritad på bygglovet och godkänd.

Under resans gång så har jag/vi ändrat några saker:

- Altanen blev 1m bredare på ena sidan och 70 cm andra sidan. Den går som ett L runt huset. Har 4m till tomtgräns på en sida och 3 m på en sida mot grannen. Fått OK av grannen muntligt.

- Vi murade igen fönstren i källaren och fylde upp med sprängsten ca 1m högre framför huset. Så att vi kunde ställa en pool på detta och bygga in den i altanen. Och så gjorde vi en inkläddnad under altanen istället som är ca 1m hög.

- Övervåningen var inte iordning när vi flyttade in, det har jag fixat iordning själv med isolering och väggar. Så allt är klart där förutom toaletten som vi ska göra sist.

- Satt in 2st Velux takfönster på övervåningen.

Allt detta har jag redovisat på dom nya ritningarna som jag har skickat in till Stadsbyggnadskontoret då vi har ansökt om bygglov för en 60cm hög stödmur runt tomten. Men inget av detta har jag redovisat innan till kommunen eller gjort någon bygganmälan om.

Orsaken är att jag inte har trott att man måste söka bygglov för allt man gör eller bygganmälan för att göra iordning övervåningen, så fick jag detta brevet från Stadsbyggnadsnämnden idag:

Vid granskning av bygglovshandlingar i det nya ärendet finner jag att det hänt saker sedan senast bygglov gavs: Fönster har i källare har murats igen sedan relationshandlingarna inkom? Altanen är betydligt större än i bygglovet. Vinden är inredd med badrum och nya takfönster utan bygganmälan och bygglov? Markuppfyllnad utförd under altanen som inte överensstämmer med bygglovet... etc.

Jag kan inte bevilja den nya bygglovsansökan, som avser murar och inklädnad under altan, innan de olovligt utförda åtgärderna legaliserats eller undanröjts. Byggnadsinspektör informerad via e-post 2010-07-09.

Självklart fattar jag att det inte var så bra att göra allt detta utan att söka bygglov.
Det jag är mest orolig för nu är att jag måste riva eller återställa allt som jag har fixat :(
Kan jag klara mig med att jag får betala straffavgifter mm eller tror ni att jag måste riva
eller återställa det som dom har synpunkter på?

Tacksam för svar!
 
Ett bygglov skall vara klart inom 5 år. Frågan blir då om det går att lämna in en ny omgång relationshandlingar och få tilläggen godkända, även efter slutbesiktningen. Jag uppfattar det inte som att stadsbyggnadskontoret är på kollisionskurs mot dig. Därför bör det vara en god ide´ att prata med handläggaren och enas om ett lämpligt förfarande. Du har ju aldrig försökt dölja något. Det är alltid bra att vara väl förberedd inför samtalet, sammanställ alla ändringar och få grannemedgivande skriftligt.
 
Jag gissar att om du söker bygglov i efterhand kommer du få godkänt allt du ville fått lov till om du sökt innan du gjorde vad du gjorde. Altanstorlek och markuppfyllnad kanske inte godkänns om det inte följer planen. Badrummet kan få pronblem om du inte har papper på att det är fackmannamessigt utförd.

Det står ju faktisk "legaliserats" i brevet.
 
D09
Låter som hon är orolig att det är på väg o skena iväg, ta och boka in en tid med handläggaren och lyssna på henne och lägg sedan fram din förklaring och hur du har tänkt på ett ödmjukt sätt..

Låter lite på handläggaren att denne vill att du söker bygglov för en större altan, lämnar in start anmälan på bygget på andra våningen. Säkerligen kommer dessa att beviljas omgående och först när det inte finns några enligt kommunen "svartbyggen" kvar på fastigheten kan dom bevilja muren m.m
 
Det mesta gar nog att losa, men att mura igen fonster i kallaren kan vara riskabelt eftersom det bryter mot brandsakerhetsregler. Nu vet jag inte hur det ser ut i ert fall men for det mesta brukar man ha fonster i kallare just for att ha en utrymningsvag.
 
Men du får nog tillägg med fyra gånger normal avgift!
 
En relationshandling är ett tillägg till ett bygglov och kan inte kosta som ett svartbygge
 
Det som kommunen ser allvarligt på är om fönstren som du har murat igen är den enda utrymningsvägen från källaren, förutom trappan. Kan du däremot peka på att du har någon annan utrymningsväg från källaren, som är tillräckligt stor och i rätt höjd, kan du lösa det med kommunen ändå. Jag har tidigare varit med om att en kommun har gett mig bygglov, för en utbyggnad i huset, som jag tidigare bodde i. Då bilade vi ned och tog bort den utrymningsvägen......allt enligt bygglovritningarna och bygglovet. Vid byggsamrådet, kom kommunen på vilken dundertabbe de hade gjort, för övriga fönster i källaren var för små och satt för högt upp. Jag fick mura upp en gammaldags källarnedgång istället, för den på samma plats som vi hade tagit bort. Lycka till!
 
Bygglovet är knuten till de beslutade handlingar som bifogas till beslutet samt till den ansökan som beslutet härrör till. Mindre avvikelser kan lämnas in som en relationshandling i efterhand, däremot kan inte detta fall anses som en mindre avvikelse.

Att ni inte "trodde" betyder nada. Ni har en skyldighet som byggherre att se till att ni följer de lagar som gäller.

Det är fullt möjligt att de kan bevilja lov i efterhand för de olovligt uppförda byggnationerna. Däremot kommer ni, utöver bygglovet troligen få betala byggnadsavgift samt tillägsavgift enligt PBL 10 kap. 7 och 7 §§. Överträdelsen verkar inte ringa och avgiften bör därför inte efterges enligt samma laghänsvisning.
Byggavgiften är 4 ggr vad ett bygglov kostar. Därtill tillkommer avgiften för lovet. Alltså bör det en summa på 5 ggr normal bygglovsavgift. Därtill kommer tillägasavgiften på 500*KVM-10KVM.

Att lov kan ges i efterhand beror på om byggrätten inte överskridits i en ev detaljplan, samt om det isåfall är så ringa att det kan anses som enmindre avvikelse från detaljplanen.
 
Uppdatering

Har fått bygglovet för stödmuren nu! :)

Allt som jag hade ändrat och byggt till har godkänds!

Fick betala 5900:- totalt för allt.
 
Garttis, låter som du klarat dig med en normal avgift utan strafftillägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.