Igår han jag vart jag klar med avloppen och golvvärmen. Det hans även med en provtryckning. Det var bara en koppling på fördelaren som behövdes dras åt lite grann. Nu ska jag bara stöda upp L stöden inför gjutningen.

Bilderna visar först grund tryck i systemet. Sedan trycket vid täthetsprovet.
Jag har lagt ner wirsbo 20mm golvvärme slang och wirsbo 28mm matar slang.
Upnor fördelare och upnor bypas.
Det vart 5 fördelare, ett för varje rum.
Sov 1, Sov 2, Sov 3, Hall och badrum.
Slangen som går i badrummet drog jag även ut en del i hallen ca 1,5 m innanför ytterdörren. Detta för att man ofta har lite högre temp i badrummet och det kan också vara bra innanför ytterdörren. Det är bra för att torka upp efter blöta skor och kläder och även för kallraset.
 
Och här är bilderna
 
  • Bild 126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 132.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 133.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår vart jag klar med allt förutom kantjärnet som ska sitta på garage plattan. Om det är någon som har bra tips på hur man kan förakra detta, så tar jag gärna emot dessa. I övrigt är det klart för gjutning. Detta kommer att ske måndag morgon 07:00. Har två killar som kommer att göra detta till mig. Det kändes bäst så. Kan nämligen vara lite svårt att rätta till någom om man inte lyckas på första försöket. Det kommer att gå åt ca: 13 kbm betong till båda plattorna. Kommer att behöva en bil med pump till den övre plattan som skall vara till utbyggnaden. Detta för att den ligger för lång ifrån vägen pluss att den är rätt högt upp.
Nu väntar en trevlig gubb segling med tillhörande vedbastu och kalla öl. Kan vara skönt att ha lite ledigt ifrån bygget efter en ganska så intensiv tid. Inkommer med bilder efter gjutningen.
 
Idag har det blivit två plattar gjutna hemma vid. Klockan 06:30 kom den hemm en ganska stor pumpbil. 07:00 började man pumpa ut betongen. Strax innan 12 fanns det två färdig gjutna plattor. Jag tog hjälp av två gubbar som fixade detta utan problem. Trotts att det var otroligt varmt ca 28 grader. När gubbarna hade åkt hem så tog mitt jobb vid. Detta bestod av att vattna vattna och vattna. Nu ska detta ligga och brinna ca tre dager- Sedan skall jag börja att mura väggarna på garaget.
 
  • 2010-02-20 075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja nu har det hänt en heldel sedan sist jag skrev. Jag har tyvärr inte haft ork eller tid till att skriva. Det som jag har gjort sedan mitt sista inlägg är

Murat murat murat och murat sedan har jag gutit lite och slammat. Ja det har gått åt ca 600 sten och en massa sand och grus. Tyvärr så har man en ganska brant lutande tomt så benen har fått jobbat hårt under ett par veckor.

Imorgon blir det dock roligare för då skall jag börja med virkes arbetet.

Här kommer lite bilder på hur det ser ut nu.
 
  • 2010-02-20 015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blev det, började ni snickra något? :)

Du måste uppdatera oftare då vi nog är rätt många som följer den här tråden!

/Christian
 
Hej Christian.

Idag har jag fått hem virket så det blir nog inte förrens imorgon som jag kommer igång med snickrandet.

Ja jag vet att jag har varit lite dålig på att uppdatera, men jag skall försöka bättra mig på den fronten.
Jag har som sagt fått hem virket till garaget. Jag tänker först göra klart detta så att jag sedan kan ställa in maskiner och material till utbyggnaden i denna.

Återkommer med bilder på virkes arbetet imorgon kväll.
 
jak skrev:
Hej Christian.

Idag har jag fått hem virket så det blir nog inte förrens imorgon som jag kommer igång med snickrandet.

Ja jag vet att jag har varit lite dålig på att uppdatera, men jag skall försöka bättra mig på den fronten.
Jag har som sagt fått hem virket till garaget. Jag tänker först göra klart detta så att jag sedan kan ställa in maskiner och material till utbyggnaden i denna.

Återkommer med bilder på virkes arbetet imorgon kväll.
Det där lät som en mycket bra plan!

/C
 
Roligt att följa och jag fattar inte hur du orkar!!??
 
Idag var det snickring på schemat. Jag han med en heldel tycker jag.
Det var dock ganska knepigt att resa dessa helt själv, men skam den som ger sig.

Imorgon ska jag göra klart den sista stommen på den främre kortsidan. Denna är lite knepig eftersom det skall passas in för en port där.

Hoppas att detta inte tar allt för långtid. När det är klart hoppar jag på snickrandet av sju takstolar.

Har bestämt mig för att göra dessa själv hoppas att det inte är för svårt.
Ritningen har jag gjort med hjälp av takstolsboken.
 
  • 2010-02-20 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Imponerande arbete, kul att följa utvecklingen!

Lycka till!
 
jak skrev:
Idag var det snickring på schemat. Jag han med en heldel tycker jag.
Det var dock ganska knepigt att resa dessa helt själv, men skam den som ger sig.
Nu måste jag ställa en sån där dum fråga igen. :D
Varför murar du inte väggarna hela vägen?
 
Hej.
Jag murar inte helavägen eftersom att det ska stå i suteräng och därför ska det inte återfyllas med jord helavägen upp.
Om man inte återfyller helavägen så kan man inte heller isolera på utsidan.
Därför gör jag en trästomme som jag kan isolera på insidan.
 
Nu har det hänt lite mera på bygg arbetsplattsen.
Jag har lyckats få upp alla takstolar.
Det gick väldigt bra och alla takstolar som jag själv har byggt verkar stämma överens med varandra.
Imorgon ska virket komma till utbyggnaden och även den timmerbilade panelen till garaget och utbyggnaden.
Imorgon ska jag spika sponten och lägga på pappen så att det är hyffsat väder säkrat.
 
  • 2010-02-20 011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-20 029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fy tusan vad du är duktig! Jag är mäkta imponerad av drivet och hur välgjort allt är!


Snyggt!


/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.