Hejsan!! Vi ska köpa ett hus som är byggt 71 å vi undrar hur syllen är gjord på detta hus? det är en källargrund å huset är teglat. Finns det över huvud taget någon syll på det? Ser ut som att de teglat direkt på källargrunden.
 
syllen är de som yttervägg samt inner väggar står på (den uppreglade väggen). Ni har väll inte tegel inomhus?


De flesta -70 tals hus har s.k fasadtegel dvs man har byggt upp en tegelrads tjock mur och sedan har man en uppreglad konstruktion innanför som tyvärr ofta las direkt på den oisolerade och ej fuktskyddade grunden (platta på mark). Ibland las tryckimpregnerat träd mot grunden som börjar lukta (avger en gas) när de legat i fukt och slutar sen inte. Eller vanligt trä där risk finns att det har eller kommer att börja mögla.

Finns flera sätt att åtgärda och plånboken får avgöra. För mig finns det bara ett ta bort och åtgärda (sylbyte). och sedan tillföra god ventilation (om så behövs mekanisk ).

Jag antar att ni ska besiktiga huset? Läs på ordentligt innan ni prata med en besiktnings man om det. Så att ni är medveten om åtgärd m.m och innebörden av dem. Om det finns lukt i huset ska det åtgärdas och jag tycker att det ska dras av på köpeskillingen.

Nu är det ett hus med källare så inner väggarna bör det inte vara några problem med men ytterväggarna är inte skonade. Dränering m.m hjälper men markfukten kan man inte trolla bort.

  • Lysna inte på en väskdängare till mäklare som bara vill kränga huset.

  • Sök så hittar ni info om sylbyten m.m
 
Redigerat:
Hej!! Detta hus är ingen platta utan är en källare som tegelväggen är murad på

Mvh
 
Om du läser det jag skrivit så svara jag delvis. Du svarade inte på om du hade murad/tegelvägg inne.

Där av kan jag inte svara dig mer.

Lycka till med hus köpet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.