Har redan kikat runt lite här och på andra ställen, men då jag absolut inte är någon gammal räv när det gäller byggande, gör jag ett försök att få lite vägledning. För det behöver jag.:)

Sitter för fullt och klurar kring upplägget och min första fundering är på grundarbetet. Kommer sikta på ett trädäck som ligger mellan 20-30cm ovanför marknivån så är inne på att skippa plintar och köra på lecablock eller plattor där jag lägger ramen.

Det jag först undrar är om det kan funka att gräva ur för ramen där blocken ska stå och ha makadam, singel och sen sand för att fixera blocken. Kan det funka eller behöver man göra markarbete för hela ytan? Tanken är alltså att göra markarbete för en yta motsvarande där ramverket kommer stå och sen lägga fiberduk och sand på resterande ytan, alltså den som kommer ligga under trädäcket.

Ett alternativ skulle kunna vara att ha plintar i hörnen men lutar åt att det är att överarbeta utifrån våra förutsättningar.

Hur skulle ni andra tänka? Vad ser ni för risker med att välja detta sätt? Någon som gjort på liknade sätt? Tacksam för hjälp!
 
Det första du bör undersöka är vilken typ av mark du har. Ju mer väldränerad desto mindre markberedning. Kan räcka med lecablock. Ju mer tjälskljutande desto djupare måste du gräva.
Hur ser det ut runt omkring. Rör sig marken/stenar av tjälen.
 
Jag tycker det jobbiga/sega/struliga när man pga din höjd lägger bjälklaget på plattor/leca är ju att gå och väga in platta efter platta tll varje regel cc 60.
Jag har ledsnat på det och lade bärlinor av a-tryckta liggande 95*95 stolpar(dom tre sista trädecken jag gjort). Grävde ca 200*200 spår cc 2000 och packade samkross i dom innan jag vägde av 95 stolparna med stenmjöl.Då är det ju bara att mata på med reglarna på dom bärlinorna sedan.
Lägger man då 170 reglar och 28 trall är man ju hemma beroende på hur högt man lade 95:an.
Jag har personligen bestämt:D att bärlinorna håller minst 20-30 år där på det o-organiska materialet eftersom byggtimmer som ju också är a-tryckt och som folk har mellan gräsmatta och rabatt håller minst ca 15 år och då ligger dom ju i jord ! på tre sidor.
 
Hur stort kommer trädäcket att bli? Man letar ofta efter att få ett klart och tydligt svar att den lättaste lösningen (ofta att slippa plintar och att gräva ett tiotal hål en meter djupa) funkar jättabra. Jag kan inte svara på uppblockade lösningar eller deras kvalité. Det finns säkert en drös med altaner på lecablock som stått i trettio år så det funkar nog. Varför lägga sand på markduken? Är det inte billigare att slänga på makadam eller singel istället. Markduken är ju till för att hindra saker från att växa upp under trädäcket. Är det inte bättre att lägga makadam eller singen som förmodligen inget kommer att kunna växa i jämfört med sand? Ett kort på förutsättningarna skadar inte. Det blir lättare att se lösningen framför sig om man ser hut högt däcket kommer att vara etc.
 
Jag vill inte förespråka slarv, men ibland tycker jag att man laddar på med lite väl gedigna grundarbeten till altaner och trädeck:S
Man (jag också)gräver plintgrunder med djup och cc som överträffar de grunder som många sommar/fritids stugor får hålla till godo med:). Jag har försökt börja hålla igen lite på altaner och deck som jag vet aldrig kommer att behöva bära ett hus...men det är svårt:D
Jämför med många stenläggningar och garageuppfarter som får ett 200-300 bärlager trots att 1m2 tjälskjutning tas upp betydligt sämre där än om en trall diffar ngn centimeter.
Vet att det gör ont i alla här som vet vad som blir bäst men ibland kan det duga med näst bäst, kanske:p
Vet inte varför jag skrev det här, kanske för att jag sitter här på min nya inglasade altan med 400mm bärlager,duk,200mm makadam,100 frigolit,åldersbeständig plast, 300 frigolit, 100mm betong med golvärme och klinker på det.......och tittar på friggan jag i ren okunskap jag ställde på plattor och gråsuggor för 23 år sedan....den står snällt och stabilt där ännu..:)
 
  • Gilla
Twincar
  • Laddar…
Ja 400mm isolering på en altan borde vara overkill? ;)

Men, man kanske hellre gör det mer än väl från början istället för att få göra om efter nåt år? :)
 
RoughChuck skrev:
Jag vill inte förespråka slarv, men ibland tycker jag att man laddar på med lite väl gedigna grundarbeten till altaner och trädeck:S
Man (jag också)gräver plintgrunder med djup och cc som överträffar de grunder som många sommar/fritids stugor får hålla till godo med:). Jag har försökt börja hålla igen lite på altaner och deck som jag vet aldrig kommer att behöva bära ett hus...men det är svårt:D
Jämför med många stenläggningar och garageuppfarter som får ett 200-300 bärlager trots att 1m2 tjälskjutning tas upp betydligt sämre där än om en trall diffar ngn centimeter.
Vet att det gör ont i alla här som vet vad som blir bäst men ibland kan det duga med näst bäst, kanske:p
Vet inte varför jag skrev det här, kanske för att jag sitter här på min nya inglasade altan med 400mm bärlager,duk,200mm makadam,100 frigolit,åldersbeständig plast, 300 frigolit, 100mm betong med golvärme och klinker på det.......och tittar på friggan jag i ren okunskap jag ställde på plattor och gråsuggor för 23 år sedan....den står snällt och stabilt där ännu..:)
Ha ha, förmodligen är det därför Du skriver här :D själv undrar jag över varför jag alltid bygger så att man kan parkera bilen uppe på? det är ju så sällan jag parkerar nån bil på trädäcket eller på förrådstaket :rolleyes: dessutom verkar de som om dom där nödlösningarna man gör när man inte har tid håller ihop i 10-tals år utan problem trots att dom tog en halvtimme att fixa jmf med 3 dar när man gör det på riktigt, mycket märkligt :S

Till TS kan jag tycka att "RogerChuck" är rätt ute, så kommer jag att göra, väg av ett antal bärlinor och lägg reglarna på dom, att väga av en hel ram är bara besvärligt och tidsödande.
 
Vad skönt att det finns fler som känner att de laddar på lite mer än nödvändigt!:D
Måste väl sägas att den sista hundringen av de 400mm frigolit under altanen kom dit för att altandörren in till huset hade flyttat upp sig en dm av sig själv, så trappan skulle få konstig steghöjd ............eller om jag mätte/tänkte fel med makadamet..:p:D
 
Det är ytterst vanligt att altandörrar och mycket annat plötsligt har flyttat sej själva både uppåt och nedåt har jag märkt :)
 
Hade ni inte ganska mycket snö där nere i vintras också, Jan-Å? :)
 
Det är ju inget jättejobb att skicka in en domkraft och shimsa in höjden om det nu skulle sjunka lite om ett par år. Har man varit förutseende och lagt en extra plankbit mellan lecablocket och bärlinan så har man något att ta bort när tjälen lyfter...
 
Tack för alla nyttiga och nödvändiga tips och frågeställningar! Känns både spännande och övermäktigt att det finns så många val att ta ställning till men nu har jag klurat lite under dagen och då kommer också nya frågor.

Har bifogat en mycket blygsam ritning där jag skissat lite på hur vårt trädäck kommer vara utformat. Det som "ligger och stör" i mitten är en redan befintlig trappa som går ner från vår altan och som alltså ligger nån meter högre än vårt tilltänkta trädäck. Är alltså inget bygge där vi väljer höjden utifrån en altandörr utan den ligger fritt nere vid gräsmattenivå.

Kollat runt lite ytterligare och är starkt inne på att bygga ett trädäck som helt/eller huvudsakligen vilar på plattor eller lecablock. Min första fråga är då om jag kan göra fåror där bärlinorna ska ligga och göra ett lite mer gediget markarbete där, för att sedan gräva bort lite grann och lägga singel på övriga ytor, alltså där det inte går några bärlinor? Min tanke var att gräva ut fåror där bärlinorna går och då gräva ganska djupt för att sedan köra makadam som jag bearbetar, sedan singel ovanpå och slutligen väga in plattorna i stenmjöl eller annat lämpligt alternativ. Verkar detta rimligt eller finns det fortfarande en överhängande risk för sättningar?

Ej bott så länge i huset så har inte riktigt historiken på hur det sett ut med sättningar, dock har vi några sprickor som dykt upp på kortsidorna och det kanske jag kan se som vissa tecken på att det kan röra sig? Samtidigt är det lite svårt att bedöma då huset byggdes upp på nytt 2005 pga brand, men där grunden blev den som var sedan huset byggdes från början.

Tittade även på ett projekt där allt vilade på plattor och då såg jag att den främre bärlinans plattor syns utanför kjolen och så vill jag inte gärna ha det. Går det att hitta en lösning för att inte ha dessa synliga eller måste jag då välja plintar för den yttre bärlinan?

Tacksam för samma snabba och vänliga hjälp som getts hittills. Tar också gärna emot tips på hur jag kan lösa det på ett bra sätt med bärlinor och reglar med tanke på att trappen är lite i vägen som det är idag.

Mvh

Martin
 
Planen att gräva fåror och mindre på resten går utmärkt.
Jag tycker dock att "markbygget" i fåran bör se ut lite på ett annat sätt. Om marken kräver makadam (bergkross-sorterad sten t.ex. 8-16,större blir man galen av att skotta:)) så lägg det i botten, sedan en markduk på det och sedan bärlager av samkross t.ex 0-18.Markduken är till för att inte finfraktionen ska åka ner i makadamen.
Sedan väger du av plattorna med stenmjöl.Singel kan du skippa.

När det gäller bärlinor och reglar, ska du ha 145 bärlinor och 145 reglar på det för att komma till dina ca 20-30 cm ? Eller ska du ha typ 220 som bärlinor och hänga reglarna i med balkskor?
 
Alltså jag tycker inte det behövs ngt dränlager med makadam, tänk OM det legat en stenlagd altan där nu då hade du byggt direkt på den eller hur? OM du då hade haft TUR så skulle den som lade den grävt ur och lagt ca300mm bärlager av samkross under sina plattor...då räcker det att du gör så nu också anser jag.;)
 
Tack för de tipsen RoughChuck.

Ditt förslag på markbygget i fåran, grundar du det enbart på det fysiska jobbet som följer på köpet om jag ska ha mycket makadam? Tappar jag något i stabilitet då eller har de ungefär samma funktioner makadam och samkross? Funderar även om jag är tvungen att arbeta igenom med padda eller om det finns någon annan lösning kring fåran jag pratar om? Ökar risken för sättningar markant om jag avstår paddan eller kan jag göra något hyfsat liknande med egen arbetskraft?

Sen skrev du att jag kan skippa singel, kan det vara ett enkelt alternativ att köra singel där mina fåror inte kommer att gå för att slippa att det växer upp genom trädäcket? Sen undrar jag över markdum, är det samma som fiberduk eller en annan variant just för att undvika det du beskriver ovan? Invägningen med stenmjöl var jag inne på så det känns bra att få det bekräftat.

Vad gäller dina funderingar kring bärlinor och reglar så är går väl mina funderingar mot 145 bärlinor och 145 reglar på det då jag spontant tänkte att den andra lösningen passar bäst då man bygger upp lite med hjälp av plintar. Hur skulle du resonera och vad får jag för fördelar/nackdelar med de olika valen? Är det inte svårt att få till med balkskor om jag kör vilande på plattor?

Slutligen undrar jag kring fårorna, kan det räcka att ha större fåror med mer gediget grundarbete utmed bärlinorna och plattorna som stöder upp dessa och sedan göra det lite enklare i resten av ytorna? Om jag skulle ha den lösningen, bör jag då ha ganska tätt mellan bärlinorna för att det ska bära?

Såg på nån sida att en person hade valt att lägga tätt med bärlinor som vilar på plattor och sedan spika trallen direkt på bärlinorna och kanske skulle även det kunna vara ett alternativ. Finns som sagt många tänkbara vägar att ta och det är perfekt att få bolla med er som redan testat eller har kunskapen ändå.

RoughChuck, du som också bor i gävleborg, vad vet du om marken generellt i våra trakter, ja alltså med tanke på vad som behöver göras vid markarbetet innan? Förstår så klart att det skiljer men kanske finns någon marktyp som är vanligare häromkring? Har du något förslag på hur du skulle lägga upp det om du skulle köra på de fåror jag redan är inne på? Någon annan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.