Vi är på gång att äntligen köpa ett hus. Radonsug är installerad och uppmätta värden på 130. Sambon är helt tokig, tror att hela familjen ska få lungcancer omgående. 130 måste väl ändå anses vara okej? Vi bor idag i bostadsrätt från -63, ytter- och vissa innerväggar i blåbetong, ingen aning vad värdet är, troligen under 200, men knappast 0. I området finns också en del markradon, men "man" mäter aldrig i trähus för "man" utgår från att dessa är fria från radon, men sambon vill hellre leva i ovisshet i ett trähus. Jobbig fight just nu.
Tankar?
 
Först skulle jag väl säga att man mäter väl också radon i trähus också för radon kan komma från annat än blåbetong. Sen så har det väl varit uppe att man vill sänka gränsvärdet till 100 så oron är väl inte helt obefogad. Det viktigaste är väl i slutänden att både du och din sambo är OK med de värden ni har idag och om det är så att din sambo tycker att det är för högt så är väl en bra ide att undersöka möjligheterna att ytterligare sänka värdet med åtgärder. Att köpa ett hus som din sambo tycker har för höga radonvärden även om risken för cancer är minimal är knappast en bra ide om det kommer att kännas obehagligt får någon av er.
 
Med all denna skrämselpropaganda kan man snart inte gå ut, eller in för den delen. En hydda i skogen verkar vara enda lösningen, men se då till att hyddan inte är placerad på mark med radongas.

Visst kanske man mäter i trähus, men några värden har aldrig redovisats i de prospekt vi tittat på i samband med visning av trähus (ett 20-tal).
 
Jag kan ha fel men jag har för mig att det är minst lika vanligt att radon kommer från marken och inte från blåbetong och då spelar det mindre roll om det är trähus eller inte. Att man sen inte mätt radon i de hus ni tittat på är väl ingen garanti för att det inte finns.

Man kanske kan kalla det för skrämselpropaganda och onödigt låga gränsvärden eftersom risken att drabbas av cancer ändå är väldigt liten men det är ändå bra att man är medveten om risken i vilket fall. Om din sambo tycker att det är obehagligt så rekommenderar jag att ni läser på lite mer om eventuella risker vilket kanske får din sambo att tycka att det är mindre skrämmande. Att köra över din sambos oro tror jag inte är någon bra ide, ni ska förhoppningsvis bo och trivas i huset en lång tid framöver.;)
 
mr_bygg skrev:
Att man sen inte mätt radon i de hus ni tittat på är väl ingen garanti för att det inte finns.
Precis, det är det jag menar. De flesta verkar tro att radon nästan bara kommer från blåbetong och därför verkar många tro att trähus är helt fria från radon och bryr sig inte ens om att mäta.

mr_bygg skrev:
Man kanske kan kalla det för skrämselpropaganda och onödigt låga gränsvärden eftersom risken att drabbas av cancer ändå är väldigt liten men det är ändå bra att man är medveten om risken i vilket fall. Om din sambo tycker att det är obehagligt så rekommenderar jag att ni läser på lite mer om eventuella risker vilket kanske får din sambo att tycka att det är mindre skrämmande. Att köra över din sambos oro tror jag inte är någon bra ide, ni ska förhoppningsvis bo och trivas i huset en lång tid framöver.;)
Gränsvärdena är säkert vettiga och detta hus ligger en bit under, mitt starkaste argument, det borde liksom helt enkelt vara okej då.
 
Om Ni idag bor i flerfamiljshus med blåbetong i väggarna så har ni förmodligen avsevärt högre värden än 200 bq skulle jag tro.
Ett värde på 130 bq är ju under dagens gränsvärden så speciellt farligt är det inte som jag ser det. Finns trådar om radon, jag har haft en diskussion med "daviden" som har lagt in bra länkar i tråden där man kan läsa och sen bilda sej en egen uppfattning.
Om jag minns rätt räknar man med 500 lungcancerfall per år pga radon varav 450 drabbar rökare. Cancern uppstår efter mellan 15-45 års exponering, välj själv om det låter farligt.
Jag är inte orolig för egen del, vi bor i ett blåbetonghus med värden mellan 90 bq och 240 bq beroende på vilka rum som mäts årsmedelvärde på strax över 100 bq.
Det finns ju metoder att sanera radon så det är väl bara att kolla var ifrån det kommer och åtgärda.
 
Radonsug installerad säger du. Med den informationen antar jag att det är markradon du pratar om? Är huset i fråga ett trähus? Det framgår inte riktigt.

Jag är som Jan-Å helt övertygad om att ni har värden långt över 200 bq i ert nuvarande boende ifall inga åtgärder är gjorda där.

Personligen har jag hoppat av ett husköp pga blåbetong. Detta hus hade värden på runt 400 bq och var gjort helt i blåbetong förutom källaren. Därför misstänker jag att ert boende idag ligger däromkring men det kan variera kraftigt beroende på vart blåbetongen kommer ifrån. Anledningen till att jag hoppade av var främst beroende på gammastrålningen som blåbetongen avger. Detta är ett så pass outforskat område så jag ville inte chansa. Finns endast en svensk studie gjord och den har några år på nacken...

Är det enbart markradon hade jag inte tvekat. Det går att få bort nästan helt med enklare metoder. Radon från blåbetong kan däremot bli svårt att få bort utan att få en jättehög uppvärmningskostnad. Speciellt om SSM får för sig att sänka gränsvärdet till 100.
 
Om man i ett hus byggt av blåbetong installerar FTX ventilation så återvinns ca 85% av värmen i utgående luft och radonvärdet brukar halveras.
Det ger avsevärt lägre uppvärmningskostnader än att ha normenlig ventilation utan återvinning.

Mvh
 
platon1980 skrev:
Sambon är helt tokig, tror att hela familjen ska få lungcancer omgående.
Hon röker inte - hon kan sluta oroa sig. Hon röker - hon ska sluta röka och sedan sluta oroa sig.
130 är ett lågt värde, på det ställe där jag jobbar har vi platser med BETYDLIGT högre värden men vi har ingen förhöjd cancerrisk.

Kjell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.