Kommer ha en jordvärmepump i garaget och sedan ha kulvert 30m till huset.
Vad ska jag välja och varför?
1st 4pipig eller 2st 2 pipiga? Behöver inte göra några tvära böjar utan en 15 graders på mitten och sedan böjen upp i plattan på garaget och i plattan på huset.
 
C
En tvåpipig och en enpipig, och istället för vvc sätta en liten elvvb inne i huset i serie med varmvattnet. Tycker jag.
 
Inte riktigt med.

Jag behöver från garage där jorvärmepumpen står till huset ha två slangar till golvvärmen i huset. En med inkommande varmt vatten en som returnerar det använda så att säga.

Sedan en slang med varmt tappvatten samt en retur till det. Eller behövs inte returen?
Sen en vanligt PEM slang för kallt tappvatten.

Något med 4st slangar i får jag det till eller tänker jag tokigt?

Är det inte mer denna typ jag ska leta efter?

http://www.vvs-boden.se/ecoflexquattrokulvert2x322818175-p-7058.html
product_thumb.php
 
Redigerat:
Vad ska du med retur av tappvarmvatten till???
 
Matss skrev:
2x25-28+18/175 räcker gott
Så jag behöver slangarna men grovleken var onödigt mycket?

product_thumb.php

injonil skrev:
Vad ska du med retur av tappvarmvatten till???
Du får inte fråga mig jag vet inte.
Tänkte på cirkulation för att det hela tiden ska finns varmt vatten.
Låt säga att jag varit borta från jobbet hela dagen. Det är -25 ute.
När jag kommer hem så är varmvattnet i huset samt i kulverten 40m bort till garaget nere på +30 grader. Jag får spola en bra stund innan det blir varmt. Tänker jag fel?

Förklara gärna för jag vet inte hur det fungerar.
 
Redigerat:
Ah, ok, då förstår jag vad du menar! Jo, det är ett sätt att lösa detta problem med men det är nog en mer komplicerad lösning än att göra som cheetah1 förslår att ha en liten vvb i huset som matas med vv från kulverten. När vv inte använts på länge värmer vvb upp medan den inte används när cirkulationen kommit igång...
 
injonil skrev:
Ah, ok, då förstår jag vad du menar! Jo, det är ett sätt att lösa detta problem med men det är nog en mer komplicerad lösning än att göra som cheetah1 förslår att ha en liten vvb i huset som matas med vv från kulverten. När vv inte använts på länge värmer vvb upp medan den inte används när cirkulationen kommit igång...
Då är jag med också. Tänkte först en VVB som värmde allt vatten då känns det som lite slöseri när jag har jordvärmepump. Men meningen med VVB i huset är alltså att stödvärma kan man säga och går in extra när behovet finnas om jag förstått det rätt?

Men om jag hade en returslang på VV och VV cirkulation på detta behöver jag ingen extra VVB eller är jag fel ute?

Sen vill jag ju göra en överslagsräkning på om det är värt besväret att ställa pumpen i garaget men det kanske inte blir stora pengar.
 
Förluster iom. ev. cirkulation?
 
Suhagg skrev:
Så jag behöver slangarna men grovleken var onödigt mycket?

[bild]



Du får inte fråga mig jag vet inte.
Tänkte på cirkulation för att det hela tiden ska finns varmt vatten.
Låt säga att jag varit borta från jobbet hela dagen. Det är -25 ute.
När jag kommer hem så är varmvattnet i huset samt i kulverten 40m bort till garaget nere på +30 grader. Jag får spola en bra stund innan det blir varmt. Tänker jag fel?

Förklara gärna för jag vet inte hur det fungerar.
2x25 för värmen duger absolut inte.. Ta den större. Det är en del tryckfall på 30 meter kulvert.
 
Redigerat:
Jenzza skrev:
2x25 för värmen duger absolut inte.. Ta den större. Det är en del tryckfall på 30 meter kulvert.
Visa gärna med en beräkning varför inte det skulle räcka!
 
Det skiljer 40kr / metern så är det inga stora pengar att välja den grövre om det skulle behövas.
 
Men sen tillkommer en "årlig extrakostnad" i form av ökade förluster.
 
Tyckte det var dyrt pris på Kulverten där, kolla på Logstors kulvert både billagare och har mindre värmeförlust har jag för mej.

Vi kör 220m kulvert från panna till bostads hus (ca 200m2 dåligt isolerat) och då har vi iof 2x32
 
Redigerat:
SteffeM skrev:
Tyckte det var dyrt pris på Kulverten där, kolla på Logstors kulvert både billagare och har mindre värmeförlust har jag för mej.

Vi kör 220m kulvert från panna till bostads hus (ca 200m2 dåligt isolerat) och då har vi iof 2x32
Ska kolla runt lite mer innan jag köper något.
Uponor/wirsbo är väldigt bra, värmeförlustmässigt, och böjlig vad jag har hört.
Kan köpa den till rörmokar/netto pris.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.