• Foto 0158.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto 0160.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto 0161.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto 0162.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Min erfarenhet av ogräsbrännare är att den är i stort sett värdelös, visst det vissnar och man slipper ogräset men det växer upp väldigt snabbt och du måste fortfarande ta upp resterna. Jämför när man eldar gräs på ett gärde, det växer ju upp som aldrig förr efter det.
På mossan tror jag inte det biter alls, tror mer på högtryckstvätt där om man inte vill göra det den manuella vägen.

Nej det enda jag har min till är att tända igång saker i eldningstunnan.
 
Tycker att cellsprängare (ånga o gasol) är värdelösa på gräs men funkar på ogräs med större blad.

Annars så fins kemiska medel eller the hard way med en "FogenKratzer"

Mossan ovan klipper m,an som sagt med högtryckstvätten, ev en spray med mossdödare innan.
 
Billigare och effektivare att köpa ett munstycke till gasgrillsflaskan. Jag har smågasten på 130m2 och detta sveper jag över två gånger på säsongen och inget blir kvar. Det gäller som Nonkan säger att inte bränna. Det blir bara fin näring för nytt ogräs. Man skall bara sveda lite. Tar någon vecka för skiten att försvinna, men sedan håller det några månader.
 
Någon som har provat med att hälla hett vatten? Brukar jag göra på en begränsad del och det fungerar bra.
 
@Johan: munstycke till gasgrillsflaskan, var hittar man sånt? Försöker googla lite men misslyckas.
 
Hittar förstås direkt jag frågar :) http://www.green-flame.se/thermec.htm En T30 verkar ju bra, men de priser jag ser (med vagn bara) är ju fantasifulla. Går det inte köpa nån motsvarande produkt, fast bara själva gummislangen + brännarmunstycket i princip, för gasgrillsflaska?
 
importensketsig skrev:
@Johan: munstycke till gasgrillsflaskan, var hittar man sånt? Försöker googla lite men misslyckas.
Finns på varenda byggmarknad som har verktyg och kostar några hundralappar. Jag köpte mitt på Hornbach.
 
Nimajneb skrev:
Mossan ovan klipper m,an som sagt med högtryckstvätten, ev en spray med mossdödare innan.
"spray med mossdödare" Kan någon utveckla?

Vad är det för "mossdödare" som menas?
 
Järnsulfat dödar många mossarter men kan missfärga plattor. Produkter typ "mossa gti" och "tak gti" missfärgar nog mindre men kostar skjortan. Sedan finns "grönfri" och liknande. Bäst är nog att hålla efter ordentligt. Det gäller också ogräs i springor.

Växer det direkt upp ur asfalten som på första bilden skulle jag inte tveka att använda (sparsamt) med Roundup eftersom det då gäller att döda hela växten inklusive roten.

När man väl återtagit kommandot är det ogräsbrännare eller mekanisk rensning som gäller. Ett tips, för dem som brukar springa, är att efter varje löprunda, när man kommer hem svettig och andfådd, tillbringa 20 minuter i trädgården och rycka ogräs eller liknande. Ingen idé att gå in tidigare, då eftersvettas man bara...
 
Round up tar inte mossa.
Mossa gti är järnsulfat. Inte bra till plattor!

"grönfri" verkar kunna vara bra. Men knappast inte direkt innan högtryckstvätten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.