Moniers Divorol top ru ligger på ungefär samma pris !!
 
Mikael_L
Janwide, har du isolerat taket även där du inte har hus under, dvs takfot och taksprång?

Vi har ju drygt 6 meter vägg som är indragen 1,4 meter. Isolerar vi där har isolerat 9 kvm i onödan + all takfot och taksprång (ca 22kvm).
Men jag antar att det inte går att komma ifrån ... Men du har kanske en lösning.
 
janwide
Jag har lämnat c:a 10 cm oisolerat vid taksprånget eftersom infästningen av den tidigare vindskivan gjorde den lösningen bäst. Om det är större ytor kan man väll regla upp med ex 45x95 i takfallets riktning och sätta lämplig bärläkt direkt på de reglarna. Det är bara att räkna på om det blir billigare.
 
Mikael_L
Jag är mitt i planeringen av mitt eget "över-taket-isolering-projekt", så frågorna hoparna sig förstås.;)
janwide skrev:
Vid takfoten la jag 2 st 45x95 reglar på varandra med 5 mm oljehärdad board under var 60 cm för att skapa en 5 mm spalt under reglarna så att ev. inläckande vatten har någonstans att ta vägen. På dessa kommer jag att spika en takfotsbräda. Understa regeln skruvade jag uppifrån och ned i varje takregel och underifrån genom råsponten mellan reglarna cc60. Översta regeln skruvade jag i den undre.
Sätter du takfotsbräda endast ovanför råsponten (dvs 5 mm över i liv med spånten).
Om inte, måste du väl sätta 2 takfotsbrädor, med 5mm mellanrum så ev vatten som tar sig förbi under 95-reglarna kan rinna ut.

Använde du tryckt virke till 95x45'orna ?
 
janwide
Jag använde inte tryckt virke till 95x45'orna. Resonerade att det kommer vara väldigt lite fukt vi dom. Den mesta kommer att komma in förbi hängrännorna vid blåst och regn, så där kommer jag att sätta en takfotsplåt (över bärläkten och ner i hängrännan.)

Jag satte 95x45'orna förskjutet (se bif bild) och monterade takfotsbrädan "lodrät" från överkanten på den översta och ned förbi den befintliga råsponten. 95x45'orna är monterade så att det blir c:a 5mm luftspalt utanför den överhängande underlagsduken så att ev. fukt kan rinna ut. En variant hade varit att låta takfotsbrädan gå ända uppifrån och ned och att man satt distanser så att både ventilation under takpannor och möjlighet för ev fukt att rinna ut hade funnits. Men den tanken fick jag för sent :S Risken med min lösning är att det kanske kommer att ligga vatten kvar uppe på takfotsbrädan mot den översta 95x45'an. Om det kommer mycket fukt uppe på cellplasten som rinner ned över reglarna är det något fel = läckage i pannor eller genomföringar. 5 mm spalten under 95x45'orna ser jag som en extra säkerhetsåtgärd. Rinner det vatten där indikerar det också att något är fel.

Om du vill kan jag fixa fler bilder eller skisser på hur jag gjort. Inte idag dock. Är föööör trött och ska sussa kudden nu :)
 
Hur blir det med brandhärdigheten, cellplast är mest bara olja och brinner normalt väldigt bra.

Nej aldrig att jag skulle lägga upp cellplast på taket.

(farfars ladugård brann upp på grund av ett eldfängt tak)

Protte
 
janwide
Att det skulle börja med brand utifrån känns som en liten risk. Det ska till att något brinnande, eller glödande tar sig in under takpannorna och att det sedan hamnar så att cellplasten antänder. Cellplast antänder förvisso lättare än andra material, men det är inte något explosivt material, så risken känns liten.
 
Börjar det brinna i huset någon annanstans så blir det onödigt bränsle i brasan.

Protte
 
Mikael_L
När jag läser T-diff's monteringsanvisning verkar klammer vara godkänt.

Klamrade du?
Rostfria klammer?
 
janwide
Jag klamrade inte utan monterade på traditionellt vis. Spikade i överkant, under nästkommande våd. T-Diffs monteringsanvisning tror jag avser "frihängande" underlagsduk. Och då klamrar man (tror jag) under monteringen innan duken fixeras med nästa ströläkt. Men jag kan ha fel.
 
janwide
prototypen skrev:
Hur blir det med brandhärdigheten, cellplast är mest bara olja och brinner normalt väldigt bra.

Nej aldrig att jag skulle lägga upp cellplast på taket.

(farfars ladugård brann upp på grund av ett eldfängt tak)

Protte
Hur var farfars tak utformat?
 
janwide skrev:
Att det skulle börja med brand utifrån känns som en liten risk. Det ska till att något brinnande, eller glödande tar sig in under takpannorna och att det sedan hamnar så att cellplasten antänder. Cellplast antänder förvisso lättare än andra material, men det är inte något explosivt material, så risken känns liten.
Ett av problemen med cellplast och brand är att det, precis som du skriver, tänder ganska lätt.
Det stora problemet är dock att när det väl har tänt så sprider sig branden vidare mycket fort och blir väldigt svårt att släcka.

Det är inte så ovanligt att det kommer in glöd eller liknande under takpannorna. En grill som står för nära, fyrverkerier, brinnande gräs/löv eller en brand i någon närliggande byggnad kan alla ge problem. Den stora risken är dock att om det börjar brinna i ett rum i huset så sprider detta sig lätt till taket via fönster. Händer detta är huset troligen förlorat, istället för att bara vara en rumsbrand som normalt går att släcka och därefter återställa/renovera.
Glöm inte heller att man normalt sett har ett visst luftflöde under takpannorna som suger vid takfoten pga termiken.


Lite länkar så att ni inte behöver tro på mitt ord alena:

---
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=751790
"– Om branden har hunnit nå in i de delar av en byggnad som är isolerade med cellplast så är vi ofta helt chanslösa. Då är branden så intensiv att vi inte har möjlighet att släcka den" Samuel Nyström, brandingenjör på räddningstjänsten i Jönköping.

---
http://www.sydsvenskan.se/sverige/ar...l-i-lagor.html
"...// Vid halv två hade elden fått fäste ovanför huvudentrén, i all den frigolit som använts för att isolera hallens nya tak. En halvtimme senare tvingades styrkorna backa undan och se taket rasa.
- Frigoliten ger ett mycket kraftigt brandförlopp, det utvecklas otroligt mycket energi. //..."

---
http://www.youtube.com/watch?v=bJAWPfZzIKY
Är ett brandförsök av sandwichpaneler med eps. Tyvärr framgår det inte vad ytskikten består av, men brandförloppet blir likvärdigt när detta väl är genombrutet eller inte finns. (Börjar efter 1:10)
 
Redigerat:
janwide
Har fått lite frågor via mitt PM. Försöker svara på det här.
Har tyvärr inga detaljritningar på detta.

Vid nocken lät jag den diffusionsöppna underlagsduken överlappa åt båda håll nere vid råsponten. Cellplasten snedsågade jag så att det bildades c:a 10 mm glipa uppe i nocken. Den fyllde jag sedan med fogskum för att få tätt. Nockplankan skruvade jag i 2 mm spikbleck som jag lät bocka i rätt vinkel och sedan fäste i ströläkten. Vid sidorna skruvade jag en st 45 x95 regel som jag la cellplasten emot. Svårt att få tätt. En variant hade varit att även där lämna 10 mm och fylla med fogskum. (Ja, jag gillar fogskum :p)

Kring skorstenen la jag 200 mm stenull som jag sedan täckte med diffusionsöppen duk som jag även drog upp 150 mm mot skorstenen. Man får inte ha cellplast direkt mot skorstenen. Sedan plåt över det. Jag använde den gamla plåten som jag lyckades lossa så att den gick att skjuta upp. Det blev lite sågande av takpannor för att få det tätt men inga större problem.

Löste avloppsluftningen med att såga ur cellplasten och sedan fylla med fogskum. Gamla plåten även där.

Hängrännorna fäste jag i ströläkten. Takfotsplåten i bärläkten och sedan ner i hängrännan. På de två reglarna, på bilden ovan, fäste jag en takfotsbräda. Som då blev att sitta lodrät och ser helt OK ut.
(Det blev nya hängrännor. Det kändes meckigt att flytta och ev. förlänga de gamla.)

Dessa två reglar vid takfoten hade jag nog valt att köra tryckt virke på om jag gjort detta idag. Är rädd att ev vatten som rinner på cellplasten ska förstöra dessa. Alternativt hade man kunnat försöka fästa nåpgon plåt direkt ovan cellplasten och ned över reglarna (under läkten). Som nödlösning har jag kört en oljegrund på dessa nu och tätat skarven mellan cellplast och regel med silikon. Får hålla koll på dessa framöver.

Ett annat bekymmer som jag stötte på var att det var svårt att få underlagsduken att ligga slätt på ett gammalt, lite vågigt, tak. När cellplasten skulle på ville det gärna bli veck på en del platser. Vet inte hur man kan undvika detta. Läcker det ned vatten genom cellplasten finn det risk att detta "fastnar" och ligger kvar i vecken. Och har man en skruvgenomföring just där är det inte så bra.

Även cellplasten var svår att få dikt intill varandra på några platser pga snett tak. En marginell men ändå försämring av isoleringen.

Det är vad jag kommer på nu.
 
(edit: läste igenom svaret ovan och hittade några svar på min frågor)

Jag undrar hur du fått till takfot och rännor... Ska man räkna med att det kommer vatten längs med den diff-öppna spärren -> hängränna med takfotsplåt mot råspont som jag ritat,
eller ska man ha takfotsplåt längs med läkten och rännan högre upp (som beskrivet ovan)? Nån skrev om istappar längs med diff spärren, kan det bli det?

Hur har du gjort (och varför :) )

Taksnitt.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.